چاپ خبــر

با بخشنامه جهانگیری 30 کالا گران شد!

شمار کالاهای افزایش قیمت یافته بعد از بخشنامه جهانگیری از مرز 30 مورد هم عبور کرد تا وضعیت معیشت مردم بعد از بخشنامه جهانگیری بسیار سخت تر از گذشته شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبر پونه زار به نقل از نسیم، شاید خود اسحاق جهانگیری هم باور نمیکرد که با گذشت یک ماه از ابلاغیه اش برای کنترل قیمت ها، افزایش قیمت ها شتاب بیشتری به خودش بگیرد.

بخشنامه جهانگیری از همان روزهای نخست ابلاغ شدن مخالفان و موافقان خاص خود را داشت ولی میزان موفقیت این بخش نامه در تثبیت قیمت ها بنا به نظر اکثر کارشناسان زیاد پیش بینی نمی شد و در نهایت همه چیز طبق پیش بینی ها درست از آب در آمد.

خودرو اولین چراغ را برای گرانی ها روشن کرد

سه روز از ابلاغ بخشنامه جهانگیری به دستگاه های مختلف برای جلوگیری از افزایش قیمت ها نگذشته بود، که خودرو نبض گرانی بازار در بهار 94 را به دست گرفت. قیمت برخی از خودروها ناگهان افزایش یافت و بهانه غول های بزرگ خودروسازی برای گران کردن خودرو افزایش یک درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده عنوان شد. اما بر خلاف ادعای دست اندرکاران صنعت خودرو گرانی برخی از خودروها بیش از یک درصد بود که این مسئله در نهایت پای شورای رقابت را هم به این پرونده باز کرد و قرار شد تا خودروهایی که بیش از یک درصد افزایش قیمت داشته اند قیمت خود را کاهش دهند. در حال حاضر با توجه به تمکین نکردن بعضی از خودروسازان به خواست شورای رقابت این مجادله بین این نهاد ضد انحصار و خودروسازان همچنان ادامه دارد.

با گذشت چند روز از بخشنامه جهانگیری هر روز اخبار ضد و نقیضی از افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم مخابره می شد و گزارش های میدانی حاکی از شدت گرفتن موج گرانی در بسیاری از کالاها بود.

 درنهایت26 فروردین ماه بانک مرکزی نخستین گزارش هفتگی خود از وضعیت بازار بعد از بخشنامه قیمتی جهانگیری را ابلاغ کرد تا گرانی هایی که مردم در سطح شهر دیده بودند، با عدد و رقم های بانک مرکزی تایید شود.

این لبنیات بی ثبات!

لبنیات بی ثبات ترین کالای اساسی سال 93 که در مدت شش ماه سه بار افزایش قیمت داشت مهم ترین کالای گران شده بعد از بخشنامه جهانگیری بود. طبق اعلام بانک مرکزی محصولات لبنی 2.4 درصد افزایش قیمت داشته اند که در بین این گروه از مواد غذایی شیر پاستوریزه با 1.4 درصد افزایش قیمت در صدر گرانی ها قرار گرفت.

وضعیت میوه و سبزی هم در روزهای نخست بعد از بخشنامه جهانگیری چندان تعریفی نداشت و بسیاری از میوه ها و سبزی های تازه از جمله بادمجان و کدو حدود 10 درصد گران شدند.

موج افزایش قیمت میوه های نوبرانه هم در این هفته ها خرید آن ها را برای مردم دشوار کرده بود به شکلی که بانک مرکزی افزایش قیمت آن ها را چیزی در حدود 12 درصد اعلام کرد. حبوبات هم از کالاهای مهم گران شده اولین گزارش بانک مرکزی بعد از بخشنامه جهانگیری بودند به شکلی که لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی با 0.5 بیشترین گرانی ها را داشتند.

گرانی بی سر و صدای نان های فانتزی مردم را سورپیرایز کرد

چند روز از انتشار گزارش هفتگی بانک مرکزی نگذشته بود که گران شدن نان های فانتزی به مهم ترین خبر روزهای نخست اردیبهشت ماه تبدیل شد. اتحادیه های نان های فانتزی ادعا می کردند که از آغاز سال 94 آرد یارانه ای نگرفته اند ولی مسئولان وزارت صنعت این مسئله را تکذیب می کردند.

قیمت نان های فانتزی به طور میانگین بین 300 تا 400 افزایش یافت تا در نهایت وزارت صنعت با توجیه این که “این نان ها مشمول آزادسازی قیمت ها شده اند” از سیل حملات نسبت به افزایش قیمت نان های فانتزی بکاهد. طبق قانون باید 20 درصد از نانوایی ها آزادپز می شدند، که گویا مسئولان وزارت صنعت در اوج بد سلیقگی بیشتر آزاد سازی ها روی نان های فانتزی متمرکز کنند تا گرانی این ها خیلی به چشم بیاید.

اردیبهشت و بیماری واگیردار گرانی

با فرا رسیدن اردیبهشت ماه، سندروم گرانی به اکثر کالاهای ضروری مورد نیاز مردم سرایت کرد تا گزارش اردیبهشت ماه بانک مرکزی بیش از کاهش قیمت ها به افزایش قیمت کالاها بپردازد.

در حالی که گرانی لبنیات که در فروردین ماه بدجوری روی اعصاب مردم بود در اردیبهشت ماه هم اوضاع قیمت این گروه از مواد غذایی به جای بهتر شدن در وضعیت بدتری قرار گرفت.

ماست پاستوریزه سوژه اصلی گرانی های مواد غذایی لبنی بود که با دو درصد افزایش قیمت رو به رو شده بود. اتحادیه های لبنی با اعلام بی خبری از افزایش قیمت ها تنها چند شرکت خاص را مقصر افزایش قیمت لبنیات می دانستند، در حالی که افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار در اکثر محوصلات لبنی اتفاق افتاده بود.

برنج؛ سوژه جدید گرانی ها

علاوه بر لبنیات گران شدن برنج هم با توجه به این که قوت غالب اکثر مردم است، عرصه را برای مصرف کنندگان سخت تر از قبل کرد. برنج داخلی درجه یک هفته اول و دوم اردیبهشت ماه را با افزایش قیمت دو درصدی و برنج داخلی درجه دو با افزایش قیمت 2.4 درصدی آغاز کردند.

گروه حبوبات هم در هفته اول و دوم اردیبهشت ماه نردبان افزایش قیمت را به سرعت طی کرد تا علاوه بر لوبیا قرمز و لوبیا چشم بلبلی، لپه و عدس هم به جمع کالاهای گران اردیبهشت ماه ملحق شوند. عدس در هفته اول و دوم اردیبهشت ماه 0.2 و لپه 0.5 درصد افزایش قیمت پیدا کردند.

اما خریدن میوه و سبزی هم در هفته اول و دوم اردیبهشت ماه هم بدجوری مردم را عذاب داد تا شمار کالاهایی که بعد از بخشنامه جهانگیری گران شده اند از 20 مورد فراتر بروند.بانک مرکزی در نخستین گزارش اردیبهشت ماه خود گرانی میوه ها و سبزی های تازه را به طور میانگین 5.4 درصد اعلام کرد که در این میان پرتقال و میوه های نوبرانه گران تر از بقیه شده بودند.

پای گوشت هم به گرانی ها باز شد

قیمت گوشت گوسفند و مرغ هم در هفته اول و دوم اردیبهشت ماه سرسازگاری با مردم نداشت و با افزایش قیمت 0.2 و 0.6 درصدی در صدر گرانی ها قرار گرفتند. خبر واردات گوشت بوفالو بدجوری دامداران را خشمگین کرده بود و آن ها ادعا می کردند در فروش دام های خود با مشکل رو به رو هستند اما گوشت گوسفند و گوساله هر کدام تقریبا دو هزار تومان گران شدند، تا ابهام در ماجرای گرانی گوشت همچنان باقی بماند.

دامنه گرانی های هفته اول اردیبهشت پای خود را از گوشت هم فراتر گذاشت تا این بار نوبت به قند و شکر برسد. با قوت گرفتن شایعات در خصوص واردات شکر خام قیمت شکر و قند به ترتیب 0.2 و 01 درصد افزایش یافتند. این در حالی بود که تولید کنندگان شکر اعلام می کردند با توجه به تولید سال گذشته و واردات پاترسال نیازی به واردات شکر نیست اما اظهرات ضد و نقیض مسئولان وزرات جهاد کشاورزی در خصوص واردات شکر اوضاع این محصول را در شرایط بحرانی قرار داد.

قیمت روغن هم در اردیبهشت ماه به راحتی مسیر صعود را طی کرد تا انواع روغن های مایع در بازار 5 درصد افزایش قیمت داشته باشند. افزایش قیمت شکر و روغن قیمت انواع شرینی ها را هم افزایش داد تا کام مردم بعد از خرید شرینی هم تلخ شود.

شمار کالاهایی که بعد از بخشنامه جهانگیری گران شدند از مرز 30 عبور کرد

در نهایت شمار کالاهای افزایش قیمت یافته بعد از بخشنامه جهانگیری از مرز 30 مورد هم عبور کرد تا وضعیت معیشت مردم بعد از بخشنامه جهانگیری بسیار سخت تر از گذشته شود. نکته قابل توجه در موج گرانی های بهار 94، افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است. با توجه به فشار اقتصادی که مردم در نوروز هر سال با توجه به هزینه های این ایام متحمل می شوند، فروردین و اردیبهشت ماه معمولا برای اکثر خانواده های ایرانی ماه دشواری است، بنابراین شتاب گرفتن افزایش قیمت ها در این روزها در حالی که معاون رئیس جمهور هم شخصا برای جلوگیری از این مسئله بخشنامه ای را ابلاغ کرده بود، بسیار تامل بر انگیز است.

در این گزارش نسیم آمده: در روزهایی که بعد از بیانیه لوزان مردم انتظار رونق اقتصادی را داشتند!! بازار داخل ایران پرنوسان ترین ایام خود بعد از روی کار امدن دولت روحانی را گذراند تا مردم این سوال از دولتمردان بپرسند، که چرا بخشنامه جهانگیری موج افزایش قیمت ها را تشدید کرد؟ چرا هیچ دستگاهی تبعات این افزایش قیمت را گردن نمی گیرد؟ و همه تقصیرها را به گردن یکدیگر می اندازند. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به عنوان یکی از ارگان های مهم در جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها در سکوت کامل تنها روزهای سخت مردم را تماشا می کند و اقدام علملی از سوی این سازمان و نهادهایی مانند سازمان تعزیرات دیده نمی شود. باید منتظر ماند و دید با فرا رسیدن روزهای پایانی اردیبهشت ماه وضعیت قیمت ها در بازار به چه شکل پیش خواهد رفت. آیا می توان ادعا کرد که تارخ مصرف بخشنامه معاون رئیس جمهور بسیار کوتاه بود و حتی چند روز هم نتوانست ثبات را به بازار بیاورد یا خیر؟ آیا کنترل بازار و قیمت ها تنها باید از راه بخشنامه صورت بگیرد؟

  1. بهروز گفت:

    کمر مردم شکسته شده چرا مدیران و مسعولان فقط حرف میزنند؟ این ساله ها به خودشان که فشار نمیاد در صورتیکه فقر و بدبختی را به جامعه تزریق کرده اند. اگر توافقی در مسایل هسته ای حاصل نشود دلار باز از مرز 10000 تومان خواهد گذشت و اونوقت بایستی منتظر شورشها و اعتصابات عمومی باشیم. این یاوه نیست آقایان. توافق به هر قیمت لازم است.

    • الان گفت:

      کی گفته مگه الان سی ساله توافق با آمریکا نداشتیم چی شده درسته وضع خوبی نیست ولی اولا وضع در جاهای دیگر هم خیلی تعریفی ندارد و ثانیا این آمریکای گرگ اگرم توافق بشه فکر کردی دلش برای ما می سوزه و عاشق ما می شه و همه مشکلاتمونو حل می کنه؟
      اصلا تا حالا فکر کردی چه احتیاجی به توافق با ما دارد؟

  2. رضا گفت:

    ولی با وجود اینها هنوز تورم 16 % است.جالب است

Go to TOP