چاپ خبــر

رونق گردشگری غبار محرومیت از فریدونشهر می‌زداید

منابع گردشگری به گنج‌هایی پنهان می‌ماند، در دل سرزمین من فریدونشهر سرشار از این گنج است که در صورت کشف، غبار محرومیت از چهره این شهرستان زدوده خواهد شد.

به گزارش پونه زار ؛ اصفهان خشک امروز را که 180 کیلومتری در امتداد غرب ادامه دهیم به سرزمینی می‌رسیم کوهستانی که از دل کوه‌های سر به فلک کشیده‌اش چشمه‌های خروشان می‌جوشد.

در مسیر عبور رودهای خروشان از دل رشته کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس، آبشارهای زیبایی تشکیل شده که اعجاز آفرینش خداوند در زمین را  به منصه ظهور می‌رساند.

در دامنه این کوه‌ها، دشت‌های سرسبزی رخ می‌نمایاند که پوشیده از گل‌های وحشی رنگارنگ است.

آغوش این سرزمین در تابستان، پناه مسافرانی است که از گرما و شلوغی هوای شهرها جان بر لب شده و به این منطقه آمده بودند.

وجود غارهای زیبا و آهکی در کوه‌های مرتفع این منطقه، زمینه‌های بسیار خوبی را برای گردشگری و فعالیت کوهنوردان حرفه‌ای فراهم آورده است.

پاییز این سرزمین هم کم از بهارش ندارد، زیبا و سحرانگیز، رودها از باران‌های پاییزی بیش از پیش سرشار می‌شوند.

برای گردشگرانی که به دنبال ماجراجویی و قایقرانی در آب‌های خروشان هستند، این منطقه ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد.

در فصل زمستان نیز این شهرستان، مرکزی برای ورزش‌های زمستانی از غیرحرفه‌ای تا حرفه‌ای می‌شود.

از جمله جاذبه‌های طبیعی این شهرستان می‌توان به چشمه سراب، چشمه لنگان، آبشارهای پونه‌زار، دورک، طرزه و پشندگان، دشت لاله‌های واژگون، رودخانه و سد چشمه لنگان، کوه شاهان کوه، جنگل‌های پشت‌کوه اشاره کرد.

علاوه بر ویژگی‌های طبیعی و بکر شهرستان فریدونشهر، وجود بناهای تاریخی و مذهبی نیز در سطح شهرستان مانند کلیسای مریم مقدس روستای خویگان، امامزاده سید محمد روستای مکه دین و نیز سنگ گورهای باستانی در روستای قهستجان می‌تواند به جذب گردشگران در این منطقه کمک کند.

از سوی دیگر وجود 20 هزار نفر از جمعیت این شهرستان را عشایر تشکیل می‌دهند، تنوع قومیتی و تنوع زبان این مردم از دیگر جذابیت‌های مردم‌شناسی این منطقه به شمار می‌آید.

اگر چه این سرزمین سرشار از منابع گردشگری است اما تا تبدیل شدن این منابع به جاذبه‌های گردشگری فاصله زیادی وجود دارد.

در صنعت گردشگری میان منابع و جاذبه تفاوت زیادی قائل می‌شوند، در واقع باید با تقویت زیرساخت‌های مقصد گردشگری، منابع را به جاذبه تبدیل کرد.

در حال حاضر بیشترین سرمایه‌گذاری در این شهرستان بر بخش گردشگری زمستانی گذاشته شده است.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری درباره توانایی شهرستان فریدونشهر در گردشگری زمستانی می‌گوید: متوسط بارندگی سالانه این شهرستان 600 میلی‌متر بوده و دوره یخ‌بندان به طور متوسط در سال 164 روز است.

محسن تواضعی افزود: زودترین تاریخ وقوع یخ‌بندان 22 شهریور و دیررس‌ترین روز آن 20 آبان گزارش شده، همچنین زودرس‌ترین تاریخ خاتمه یخ‌بندان 21 فروردین و دیررس‌ترین آن سوم خرداد به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این موضوع موجب شده قله شاهان کوه با ارتفاعی بالغ بر 4 هزار و 40 متر مرتفع‌ترین قله استان اصفهان بیشتر روزهای سال را از برف پوشیده باشد.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری اظهار کرد: برف سنگین، دمای زیر صفر درجه، ماندگاری برف به مدت هشت ماه و وجود پیست اسکی با وسعت 67 هکتار به ‌عنوان تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان که شیب تند و منحصر به فردی دارد،از مهم‌ترین ظرفیت‌های فریدونشهر برای گردشگری زمستانی است.

تواضعی گفت: میانگین ارتفاع برف در این پیست از دو تا 10 متر در نقاط مختلف متفاوت و ظرفیت پذیرش این پیست در سال حدود 100 هزار گردشگر است.

به گفته وی در روزهای تعطیل بیش از 3 هزار گردشگر برای ورزش‌های اسکی، اسنوبرد، صحرانوردی، سرعت و حتی برف‌بازی به این مکان سفر می‌کنند.

وی معتقد است که پرداختن به این مسئله از بعد علمی و کارشناسی و تبیین نقش بی‌بدیل آن در رشد و شکوفایی اقتصاد می‌تواند زمینه‌های رشد این شهرستان در بخش گردشگری را فراهم آورد.

تواضعی گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این منطقه، انجام تبلیغات لازم و برگزاری جشنواره‌های گردشگری به موازات توسعه ورزش‌های خاص این فصل به رونق گردشگری در فصل سرما کمک خواهد کرد.

عضو شورای شهر فریدونشهر هم در این باره گفت: زمستان فریدونشهر را می‌توان فصل گردشگری شهرستان فریدونشهر نامید اما نباید از فصول دیگر و به ویژه فصل بهار و ظرفیت‌هایی به سادگی عبور کرد.

حسین گوگونانی گفت: بررسی مسائل مربوط به گردشگران و مسافران در سال‌های اخیر حکایت از وجود مشکلات اساسی در سطح شهرستان فریدونشهر دارد.

وی افزود: نبود هتل و اماکن اقامتی استاندارد، رستوران‌های با کیفیت، سرویس‌های بهداشتی عمومی، نبود وجود دفاتر خدمات مسافرتی و عدم اطلاع‌رسانی‌های مناسب  جهت معرفی و راهنمایی گردشگران از جمله نقاط ضعف صنعت گردشگری این شهرستان به شمار می‌آید.

*‌ رشد 100 درصدی ورود گردشگران به شهرستان فریدونشهر

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدونشهر با تأیید فقر زیرساخت‌ها در این شهرستان اظهار کرد: مردم شهرستان فریدونشهر باید با تشکیل تشکل‌های مردمی به ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه گردشگری گام مؤثری بردارند.

وی تصریح کرد: مردم با کمک مسئولان می‌توانند خدمات‌رسانی به گردشگران را مدیریت کنند.

فرهادی از رشد 100 درصدی گردشگر در سال جدید نسبت به سال گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد با افزایش تقاضا توسط مسافران و گردشگران برای خدمات و سرویس‌دهی مناسب، شاهد رشد امکانات شهرستان باشیم.

*‌ گردشگری شاه‌راه خروج از محرومی

عضو شورای شهرستان فریدونشهر نیز در این باره اظهار کرد: یکی از راه‌کارهای شورای شهرستان فریدونشهر برای خروج از محرومیت توجه ویژه به صنعت گردشگری است.

بهروز اصلانی با اشاره به استقبال گردشگران از این شهرستان گفت: باید کارگروه‌هایی با هدف خدمات‌رسانی مناسب به گردشگران در این شهرستان تشکیل شود.

وی با تأکید بر مدیریت تقاضای گردشگران در این منطقه توسط بخش خصوصی اظهار کرد: مدیریت گردشگران و ارائه خدمات مناسب، فرهنگ‌سازی در استفاده درست از منابع شخصی و عمومی برای کسب درآمد از راه گردشگری و جذب گردشگری را یکی از دغدغه‌های مهم شورای شهرستان خواند.

به گزارش پونه زار، شهرستان فریدونشهر در سال‌های اخیر با توجه به دوری از مرکز استان، پراکندگی جغرافیایی و نیز شرایط سخت آب و هوایی به شهرستانی کم برخوردار تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد گردشگری می‌تواند رنگ محرومیت را از چهره فریدونشهر بزداید و مانع از مهاجرت مردم این شهرستان به مکان‌های دیگر شود.

  1. مهدی گفت:

    راهکارهای دیگری هم برای خروج از محرومیت وجود دارد!!!!!!!

Go to TOP