چاپ خبــر
کارگردان فیلم شیار 143 :

مادری که 15 سال یک رادیو را به خود بسته بود تا از فرزندش خبری بگیرد مایه اصلی فیلم «شیار» شد

‘نرگس آبیار’ کارگردان فیلم شیار 143 گفت: مادری با لهجه کردی سراغ من آمد و گفت 15 سال است که یک رادیو را به خودش بسته و منتظر خبری از پسرش است ، این خمیر مایه و سوژه اصلی فیلم شیار را در ذهن من ایجاد کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایرنا، نرگس آبیار شامگاه پنجشنبه در آیین تجلیل از سه مادر شهید و نمایش و نقد فیلم سینمایی ‘شیار 143 ‘ در سینما سپاهان اصفهان افزود: مادارن شهدای مفقودالاثر همیشه در حالت خوف و رجا هستند و انتظار آن ها خیلی جای کار دارد که کمتر به آن پرداخته شد.

وی در رابطه با مسئله تفحص اجساد شهدا گفت: همیشه این بحث مطرح بوده که با تفحص اجساد شهدا، گویی داغ خانواده ها تازه می شود، اما در این فیلم می بینیم با بازگرداندن جسد ‘یونس : مادرش آرام می گیرد.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران در فیلم خود افزود: از همان ابتدا که فیلمنامه را می نوشتم، به مریلا زارعی فکر می کردم.

وی افزود: گلاره عباسی در فیلم قبلی ام یک نقش متفاوت بازی کرده بود و مهران احمدی و جواد عزتی هم اغلب نقش های متفاوتی بازی می کنند.

وی ادامه داد: بقیه بازیگران از تئاتر کرمان و برخی نابازیگر بودند که یک دست کردن بازی بازیگران حرفه ای و غیرحرفه ای کار را مطرح کرد و سعی کردیم ب خوبی از پس آن برآییم.

آبیار با اشاره به رنگ وفضای فیلم خود گفت: زمان حال فیلم در سال 74 می گذرد و می خواستم کل فیلم بطور یکدست باشد به همین دلیل به جای سیاه و سفید کردن گذشته کل فیلم یکدست کار شد.

وی با بیان اینکه دوست دارم مردم اصفهان این فیلم را ببینند و بپسندند گفت: استان اصفهان آمار چشمگیر و قابل توجهی از شهدای جنگ تحمیلی را بخود اختصاص داده است.

وی گفت: آمار 24 هزار شهید اصفهان نشان می دهد مردم این شهر در جنگ تحمیلی ایثار فراوانی از خود نشان داده اند.

گلاره عباسی از بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است از دیگر مهمانان حاضر در این مراسم بود.

آیین تجلیل از سه مادر شهید و نمایش و نقد فیلم سینمایی ‘شیار 143 ‘ به کارگردانی نرگس آبیار، با حضور این کارگردان و جمعی از مسئولین شهری و استانی اصفهان در سینما سپاهان اصفهان برگزار شد.

فیلم شیار 143 به مقوله زنان در دفاع مقدس پرداخته و روزگار مادری را روایت می کند که چشم انتظار بازگشت پسرش از جنگ است .

این فیلم بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سی و دومین جشنواره فیلم فجر شده و مریلا زارعی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را در این جشنواره دریافت کرد.

همچنین ‘نرگس آبیار ‘ برای کارگردانی این فیلم در دومین اثر بلند خود کاندیدای بخش کارگردانی شد.

بخش زیادی از درآمد حاصل از فروش این فیلم به کودکان سرطانی اختصاص می یابد.

Go to TOP