چاپ خبــر

هزاران نفر از مردم نیویورک و واشنگتن بار دیگر در اعتراض به نژادپرستی به خیابان‌ها آمدند

آن دسته از مردم نیویورک و واشنگتن که به خشونت بیش از حد پلیس آمریکا و استفاده از اسلحه و تاکتیک‌های میدان نبرد در کوچه و خیابان معترض‌اند، امروز بار دیگر به خیابان‌های این شهر آمده‌اند.

مردم نیویورک از ساعات اولیه صبح به وقت محلی، برای اعتراض به خشونت بیش از حد پلیس آمریکا به خیابان‌ها آمده‌اند.

رهبران اصلی تظاهرات امروز به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که کشته شدن دو مرد رنگین‌پوست در دو شهر فرگوسن و نیویورک، از انگیزه‌های اصلی این گردهم‌آیی اعتراض‌آمیز هستند.

افسران پلیسی که عامل کشتن این دو فرد بودند، به رغم غیرمسلح بودن مقتولان، از پیگیری قضایی مصون ماندند و در اولین مراحل دادرسی، تبرئه شدند.

در پایگاه‌های اجتماعی، نقشه‌ای منتشر شده که مسیر راهپیمایی را از «پارک میدان واشنگتن» تا ساحتمان اصلی پلیس نیویورک تعیین کرده؛ این نقشه می‌گوید که پیمودن این مسیر، یک ساعت و بیست و یک دقیقه طول می‌کشد.

 

البته معترضین هنوز راهپیمایی خود را شروع نکرده‌اند و اکنون (ساعت 19 به وقت تهران) جمعیتی انبوده در میدان «پلازا» گردهم آمده و آماده شروع راهپیمایی می‌شوند.

 

در این میان اما، معترضان توصیه‌های جالبی را برای همدیگر در پایگاه‌های اجتماعی می‌نویسند.

هشدار در خصوص نحوه مواجهه با پلیسی که خشونتش این مردم را به خیابان کشیده، یکی از جالب‌ترین بخش‌ها است.

خانم «گریس پترسون» که اهل نیویورک است در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر تصویر ذیل را منتشر کرده و نوشته: «این یک شوکر الکتریکی است.شما را نمی‌دانم ولی من از آن دوری خواهم کرد.»

 

وی به تجهیزات جدید پلیس برای بازداشت دسته‌جمعی هم اشاره کرده و با انتشار تصویری جالب از یکی از خیابان‌های شهر نوشته: «وقتی تور نارنجی به خیابان می‌آید، یعنی بازداشت دسته‌جمعی در راه است؛ از رنگ نارنجی بپرهیزید.»

 

معترضان که مشخصاً پیش‌بینی می‌کنند که با پاسخ سخت پلیس و احتمالاً دستگیری مواجه شوند، برای زمان دستگیری و حتی ساعات و روزهای بعد از آن، توصیه‌های دارند.

یکی از اهالی شهر در صفحه توئیتر خود نوشته: «اگر شاهد بازداشت کسی بودید، سعی کنید نام و تاریخ تولد وی را بپرسید. فوراً با شماره 2126796018 (انجمن ملی وکلا) تماس بگیرید و آنها را مطلع کنید.»

اعضای این انجمن قول داده‌اند که برای حمایت از دموکراسی، وکالت کسانی را که در درگیری‌های امروز دستگیر می‌شوند، بر عهده بگیرند.

صیانت از اطلاعات شخصی موجود در تلفن همراه هم، یکی دیگر از دغدغه‌های معترضین است.

یکی از اهالی در صفحه توئیتر خود نوشته: «حداقل امروز، سعی کنید از تلفن‌های عمومی استفاده کنید، پلیس تلفن افراد بازداشت شده را مصارده می‌کند و اگر دستگیر شدید، تلفن‌ همراه خود را قفل کنید، پلیس نمی‌تواند قفل را به راحتی باز کند.»

پلیس هم در این میان، بیکار ننشته و با ایجاد موانعی در خیابان‌های چهاردهم و پانزدهم، خود را برای محدود کردن معترضین آماده کرده است.

 

تظاهرات در پایتخت، یعنی شهر واشنگتن دی‌سی هم شروع شده؛ جمعیت در اینجا اما گویا از نیویورک کم‌تر است. فعلاً مردم در خیابان «پن» جمع شده‌اند. اینطور که از تصاویر برمی‌آید، از تردد وسائل نقلیه موتوری در این خیابان، جلوگیری بعمل آمده است.

 

البته موعد تظاهرکنندگان در واشنگتن دی‌سی، ساعت 22:30 به وقت تهران (14 به وقت محلی) است. بر روی پلاکاردهایی که در دست تظاهرکنندگان قرار دارد، نوشته شده که «جان سیاه‌پوست‌ها و هیسپانیک‌ها هم اهمیت دارد.»

هیسپانیک‌ها اقلیت اسپانیولی‌زبان هستند که بیشتر در ایالت‌های جنوبی ساکن‌اند و با رنگ قهوه‌ای پوستشان شناخته می‌شوند.

مردمی که در راه پیوستن به دیگر معترضان هستند، با یکدیگر و حتی با افسران پلیس در خصوص وقایع احتمالی اختلاط می کنند.

خانم «راشل پیزا» در صفحه توئیتر خود از گفت‌وگو با یکی از افسران پلیس در مترو سخن گفته و نوشته که این افسر، راهپیمایی را کاری «احمقانه» و حاصل تجمع افراد بیکار منتسب به جریان 99 درصدی معترض در وال‌استریت می‌داند.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930922000552#sthash.XiHvPJfa.dpuf

Go to TOP