چاپ خبــر

سخنگوی دولت:تعداد یارانه بگیرها از جمعیت کشور بیشتر است/نمی خواهیم امید مردم به دولت خدشه دار شود

محمدباقر نوبخت گفت: با تورم 40درصدی و رشداقتصادی منهای 5.4درصد که از دولت قبل بجا مانده است،کار دولت یازدهم ساده نیست.

به گزارش پونه زار به نقل از فارس ، سخنگوی دولت مهمان امشب برنامه شب آفتابی شبکه پنجم سیما بود. مجری این برنامه او را اقتصاد دانی خوش لباس خواند که به دلیل مناظره​ای که هشت سال پیش در سیما داشته، هنوز پاسخگوی سوالات بسیاری است. اشاره وی به مناظره نوبخت به عنوان نماینده اقتصادی هاشمی رفسنجانی با محمد خوشچهره نماینده اقتصادی محمود احمدی نژاد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال 84 بود.

او در پاسخ به سوال مجری این برنامه از حضورش تا ساعت 2 بامداد و حتی تا طلوع صبح در دفتر کارش سخن گفت. به گفته وی او در طول روز درگیر جلسات کمیسیون اقتصادی و جلسه با وزرا و اصلاح قانون بودجه 92 ، تدوین لایحه بودجه 93 و … است تا در راستای قانونمداری دولت تدبیر و امید، این لایحه در زمان مقرر تقدیم مجلس شود.

نوبخت که معاون برنامه ریزی و مدیریت نیروی انسانی دولت نیز هست از تلاشش برای تنظیم بودجه سال آینده، تخصیص منابع ماهانه و…یاد کرد و در پاسخ به اینکه از خوشچهره کمک نمی گیرید؟،گفت: انشالله از ایشان هم کمک می​گیریم. ایشان از دوستان صمیمی و نزدیک من هستند. من در سلسله جلساتی که هفته​ای یک بار برگزار می​شد، در خدمت ایشان بودم. در آن مناظره معروف ما اعتقاداتمان را بیان کردیم. هر دو ما همچنان بر مواضع خودمان هستیم. آقای دکتر خوشچهره بسیار فرد صادق و صریحی است و بعد از مدتی اعلام کردند که سخنانشان در آن مناظره بر اساس برداشت خودشان بوده است.

مجری برنامه به مناظره نوبخت و طیب نیا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اشاره کرد که نوبخت در واکنش به آن گفت: آقای طیب نیا فرد کارشناسی هستند و آقای روحانی در راستای نگاه فراجناحی خود، از ایشان به عنوان یک وزیر در کابینه خود استفاده کردند. البته نگاه اقتصادی من و آقای طیب​نیا در همان مناظره هم به هم نزدیک بود.

تقسیم بندی مکاتب و اندیشه​های اقتصادی بخش دیگری از این برنامه را به خود اختصاص داد که معاون برنامه ریزی رئیس جمهور پس از آن گفت: اگرچه تفاوت راه و روش بین ما وجود دارد که باعث بالندگی می​شود اما این تفاوت​ها به خرد جمعی کمک می​کند. کسانی که شما از آنها نام بردید می​توانند در فرآینده تصمیم سازی به دولت کمک کنند.

در ادامه برنامه شب آفتابی، تصاویری از دفتر کار نوبخت در نهاد ریاست جمهوری پخش شد. او از فشارهای گسترده به اقتصاد ایران از خارج سخن گفت و از انتظارات مردم یاد کرد و گفت که جلب رضایت مردم کار سختی است.

«بزرگترین آرزو ی شما چیست؟» سوالی بود که نوبخت در پاسخ به آن گفت: بزرگترین آرزویم این است که ایران در جایگاه رفیع خود قرار گیرد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری گفت: نخستین کتابم را سال 1359 نوشتم و تا کنون 23 جلد کتاب نوشته​ام که ماخذ دانشگاهی شده و در دانشگاه هم کتاب خودم را تدریس می​کنم. کتاب «اقتصاد کار» را هم دوست دارم.

غزلی از حافظ سوال دیگر مجری از نوبخت بود که در پاسخ، به نخستین غزل حافظ اشاره شد که «عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل​ها».

به گفته وی کار کردن در فضایی که همه امید زیادی به دولت بسته​اند، سخت است تا مبادا این امید خدشه دار شود. گاهی برخی متوجه کنش​های سیاسی خود نیستند که مبادا امید مردم تقلیل یابد و منافع ملی مخدوش شود. برخی هم از تضعیف عوامل انگیزشی دولت، خوشحالند.

وی در پاسخ به اینکه این افراد چه کسانی هستند؟، از تنوع نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری یاد کرد که ممکن است برخی را اینچنین برانگیزد.

نوبخت در پاسخ به سوالی که به سختی کار سخنگویی دولت اشاره داشت نیز گفت: تقسیم کاری بین دوستان بوجود آمده که هر یک از وزرا نسبت به حوزه خود به مردم گزارش دهند. شخص رئیس جمهور هم مرتب با مردم سخن می گویند. کما اینکه بعد از سفر به نیویورک هم شفاف اطلاع رسانی کردند. بخشی از اطلاع رسانی در دولت مربوط به مصوبات هیات وزیران است. من در دوره سخنگویی هیات رئیسه مجلس هم وظیفه تشریح مصوبات مجلس را داشتم. هم اکنون نیز مصوبات هیات وزیران را که مثل قانون نافذ است و بار اجرایی و مقرراتی دارد را به عنوان سخنگوی دولت تشریح می​کنم. اینکه در جلسات دولت چه گذشت را نیز ابلاغ می کنم. برخی رسانه​ها انتظار دارند که من راجع به هر مقوله​ای اظهار نظر کنم که انتظاری نامتناسب با مسئولیت بنده است. من باید نظرات رسمی دولت را بیان کنم که شامل همان مصوباتی است که با رای هیات وزیران به تصویب می​رسد.

حضور یا عدم حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران، خبری بود که طی دو روز گذشته از سوی سخنگوی دولت تایید و تکذیب شد. به همین دلیل مجری برنامه از نوبخت پرسید: «رئیس جمهور در دانشگاه تهران حضور می​یابد یا نه؟» او هم چنین پاسخ گفت: من سخنگوی آقای روحانی نیستم. ایشان در فاصله کمتر از یک ماه مستقیما با مردم سخن می گویند.

او که می گفت مایل است کارش ساده​تر شود، در پاسخ به اینکه آیا شما رئیس سازمان مدیریت هم خواهید شد؟، گف: فعلا که این مسئولیت را به بنده واگذار کرده​اند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری که به مشکلات کشور در آغاز به کار دولت یازدهم اشاره داشت، گفت: دولت قبل بخشی از کارهایی که باید انجام می داد را انجام داد. اما با رشد اقتصادی منفی 5.4 درصدی و نرخ تورم بیش از 40 درصدی، کار ما ساده نبود. ما نمی خواهیم به گذشته نگاه کنیم و باید به مردم امید بدهیم. ما با این موضوع مواجه شدیم که هر ماه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان به تعدادی بیش از جمعیت ایران پرداخت می​شود! همانطور که تعداد دفترچه بیمه​های درمان نیز بیش از تعداد جمعیت ایران است! یعنی به بیش از 76 میلیون نفر جمعیت یارانه داده می​شود.

سخنگوی دولت که می​گفت از این موضوع غافلگیر نشده است، ادامه داد: روز 22 هر ماه چنین یارانه​ای باید بین مردم پخش شود. بخشی از مشکلات دولت هم بر سر این است که چطور این پرداخت صورت بگیرد. باید این منبع را تهیه کنیم. در حال حاضر کسری بودجه داریم و نمی خواهیم از محلی که قانون پیش بینی نکرده هم برداشت کنیم. بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه​ها باید از محل افزایش حامل​های انرژی، مبلغ یارانه​ها تامین شود. نباید از محل​های دیگر هم چنین برداشتی صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه ادامه این روند غیر قابل استمرار است، گفت: یک خانوار تا حدی می تواند با فروش اسبابش روزگار بگذراند!

نوبخت در پاسخ به اینکه چه شده که به اینجا رسیده​ایم؟ ، گفت: همواره بین قیمت حامل​های انرژی در ایران و خارج ایران تفاوت قیمت زیادی وجود داشت که منجر به قاچاق به خارج از کشور می​شد. از این رو قرار شد به یکسان سازی قیمت به نسبت کشورهای منطقه بپردازیم و به اقشار کم درآمد جامعه با پرداخت یارانه، یاری رسانده شود. باید 50 درصد از میزان افزایش قیمت حامل​های انرژی به خانوارها پرداخت می​شد اما چنین نشد و به جای یارانه بین 15 تا 20 هزار تومان، 44 هزار تومان به مردم پرداخت شده است و یارانه بخش تولید پرداخت نشد. البته قطعا با این یارانه نمی​شود از پس هزینه​های ایجاد شده برآمد. اما فراموش نکنیم که هدف قانونگذار این بود که مصرف حامل​های انرژی تقلیل یابد. اما چنین نشد. اگرچه در ابتدا کمی مصرف بنزین کم شد، اما باز هم افزایش یافت.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی که به احتمال افزایش قیمت حامل​های انرژی از جمله بنزین اشاره داشت، گفت: مجلس اجازه افزایش 38 درصدی حامل​های انرژی را به دولت داده است. اما دولت قبل آن را اجرا نکرد تا از همین منبع بتوان یارانه​ها را پرداخت کرد.

وی عدم پرداخت یارانه به کسانی که نیازی به آن ندارند را عین عدالت دانست و ادامه داد: در برنامه پایش هم به مردم گفتم که حتما دو دهک ثروتمند کشور باید از لیست دریافت کنندگان یارانه حذف شوند.

سخنگوی دولت از لزوم تصمیم سنجیده​ای از سوی دولت در این باره سخن گفت که منجر به تعیین چهارگروه در دولت برای شناسایی دهک​های جامعه، ایجاد تعادل بین درآمدها و هزینه​های این امر و …شده است.

معاون برنامه ریزی دولت از تدوین لایحه بودجه 93 تا نیمه آذرماه یاد کرد و در پاسخ به اینکه آیا در بودجه سال بعد سه دهک بالا از دریافت یارانه، حذف خواهند شد؟، گفت: این کار ساده​ای نیست که بدون ایجاد آشفتگی در کشور، این کار انجام شود. این کار منوط به راهکارهای دقیق است. اگر هم دولت مصوبه​ای داشته باشد، برای ما لازم الاتباع است. خوشبختانه بین دولت و مجلس همکاری قابل قبولی وجود دارد. حتما در مورد لایحه بودجه 93 هم با مجلس هم فکری خواهیم کرد.

به گفته وی جامعه هم از پرداخت هدفمند یارانه​ها استقبال می​کند. کما اینکه در نظرسنجی برنامه پایش هم مردم با حذف سه دهک از دریافت یارانه موافق بودند.

«آیا پرداخت یارانه به همه مردم قطع خواهد شد؟»، سوالی بود که نوبخت در پاسخ به آن گفت: ما چنین اعتقادی نداریم و افرادی که نیاز به یاری دارند و ضعف​هایی دارند باید مورد حمایت و تحت پوشش دریافت یارانه قرار بگیرند. اما به جای پرداخت یارانه 44 هزار تومانی می توان به مردم سهام داد تا این پول به سمت پس انداز پیش رود. البته به مردم اطمینان می​دهم که دولت تدبیر و امید قبل از هر تصمیمی، شرایط کشور را به خوبی می​سنجد و در همکاری با مجلس می​کوشد که کمترین آسیب به کشور وارد شود.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگر مجری گفت که بیشتر به والیبال علاقمند است تا فوتبال.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: خانم «آذر دخت یگانه»، معلم دوره دبستانم همچنان در قید حیات است و در روز بازگشایی مدارس هم به مدرسه دوره دبستان خود رفتم و بار دیگر ایشان را زیارت کردم. ایشان بالای 70 سال سن دارند.

«دست او را بوسیدید؟» سوال شیطنت آمیز مجری برنامه ازنوبخت بود که به بوسیدن دست معلم کلاس اول محمود احمدی نژاد از سوی رئیس جمهور پیشین اشاره داشت که با لبخند نوبخت مواجه شد. سخنگوی دولت هم در پاسخ به مطایبه گفت: ما درس گرفتیم!

مجری از نوبخت خواست که به زبان شیرین مادری خود -گیلکی- با مردم سخن بگوید و سخنگوی دولت هم در پاسخ تنها در قالب گویش زبان گیلکی چند لغت را با لهجه بیان کرد و گفت: از این فرصت برای سلام به مردم گیلان استفاده می کنم و امیدوارم در سطح ملی «بتنم» خدمت گذر «ببوم» و امیدوارم فرزندان این خاک همچون «میرزا کوچک خان» به کشورشان کمک کنند.

Go to TOP