چاپ خبــر

آنچه داوطلبان مجاز آزمون سراسری باید پیرامون انتخاب رشته بدانند/دهم مرداد پایان مهلت انتخاب رشته

داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۴ که مجاز به انتخاب رشته شدند برای انتخاب رشته دلخواه خود از پنجم تا دهم مردادماه مهلت دارند و باید با مطالعه دفترچه راهنما برای انتخاب رشته اقدام کنند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، مهلت انتخاب رشته داوطلبان مجاز آزمون سراسری سال 94 از دوشنبه پنجم مردادماه آغاز می‌شود و داوطلبان آزمون سراسری که مجاز به انتخاب رشته هستند باید با مطالعه دفترچه راهنما که بر روی سایت سازمان سنجش قرار دارد برای انتخاب 150 کدرشته اقدام کنند.

از تعداد 796 هزار و 164 داوطلب حاضر در جلسه آزمون سراسری تعداد 796 هزار و 128 داوطلب مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد 472 هزار و 474 نفر زن و 323 هزار و 654 نفر مرد هستند. به عبارت دیگر 59.35 درصد مجازین به انتخاب رشته زن و 40.65 درصد مرد هستند.

از تعداد 796 هزار و 128 داوطلب مجاز به انتخاب رشته تعداد 35 هزار و 131 نفر علاقمند به گروه هنر علاوه بر گروه آ‌زمایشی اصلی مجاز به انتخاب رشته در این گروه شدند، همچنین تعداد 89 هزار و 108 نفر از داوطلبان علاقمند به گروه زبان خارجی نیز علاوه بر گروه آزمایشی اصلی مجاز به انتخاب رشته در این گروه شدند.

* نرم‌افزار مجازی انتخاب رشته

داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید بدانند که برای مشاوره در این زمینه با افرادی که مورد تائید سازمان سنجش نیستند مشاوره نکنند.

برای انتخاب رشته می‌توانند از طریق نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی که در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، اقدام کنند که برای استفاده از این نرم‌افزار باید کارت اعتباری به مبلغ 180 هزار ریال دریافت کنند.

با استفاده از این نرم‌افزار داوطلبان می‌توانند با توجه به وضعیت علمی و نمره خود در آزمون سراسری خود را با داوطلبان مشابه در آزمون سراسری سال 93 مقایسه و امکان قبولی را مشاهده کنند.

همچنین کتاب آشنایی بیشتر با رشته‌های دانشگاهی در گروه‌های آزمایشی مختلف نیز از طریق سازمان سنجش منتشر می‌شود.

* انتخاب رشته از طریق پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش‌وپرورش

* قوانین انتخاب رشته

داوطلبان برای اینکه مراحل انتخاب رشته‌های تحصیلی را با موفقیت به پایان برسانند و مشکلی برای آنان به وجود نیاید، لازم است اطلاعیه‌های سازمان سنجش آموزش کشور، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و شرایط و ضوابط موسساتی که به صورت شرایط خاص پذیرش می‌کنند و هم چنین دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی را به دقت مطالعه کنند.

براساس اطلاعیه سازمان سنجش، دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی به شرط قبولی و اخذ گواهینامه دوره پیش‌دانشگاهی حداکثر تا پایان شهریور ماه 1394 حق انتخاب رشته دارند.

پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی دوره‌های روزانه (اعم از متمرکز یا نیمه متمرکز) آزمون سراسری سال 1393 که بدون اخذ مجوز در این آزمون شرکت کرده‌اند، حق انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری امسال را ندارند و در صورت انتخاب رشته به عنوان متخلف تلقی و برابر مقررات مربوط با آنان رفتار می‌شود.

از آنجا که بر اساس ضوابط آزمون سراسری سال 1394 منحصراً آن دسته از داوطلبانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی یا شاغل به تحصیل در دوره دانشگاهی یا دارای مدرک کاردانی(فوق دیپلم) بوده‌اند، حق ثبت نام و شرکت در آزمون را داشته‌اند یا آن دسته از دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که موفق به اخذ مدرک تحصیلی دوره کاردانی (فوق دیپلم) نشده‌اند، بنابراین آن دسته از داوطلبان نظام جدید آموزش متوسطه که به دوره پیش دانشگاهی راه نیافته‌اند، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1394 نبوده‌اند. بدیهی است چنانچه در آزمون شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته تلقی شده باشند، مجاز به تکمیل فرم انتخاب رشته نیستند و در صورت تکمیل فرم انتخاب رشته از گزینش نهایی حذف و برابر مقررات با آنان رفتار می‌شود.

* توصیه‌های مشاور رئیس سازمان سنجش به داوطلبان

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه بهترین مشاور برای انتخاب رشته خود فرد داوطلب است، گفت: داوطلبان که از علایق و استعدادهای خودشان اطلاع کافی دارند بهترین فرد برای انتخاب رشته محسوب می‌شوند ولی این مساله در صورتی است که داوطلبان در نهایت دقت دفترچه راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کرده باشند.

وی افزود: داوطلبانی که برای انتخاب رشته مجاز شدند ابتدا باید علایق خود را تعیین و رشته یا رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب کنند و سپس باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته را با دقت تمام مطالعه کنند و بدانند رشته‌های مورد علاقه‌شان که با خصوصیات و استعدادهایشان مطابقت دارد در چه دانشگاه‌هایی و با چه ظرفیت‌هایی پذیرش دارد.

توکلی گفت: داوطلبان باید در انتخاب کدرشته محل‌ها به مسائلی مانند امتیاز بومی بودن، جنسیت و ظرفیت دانشگاه‌ها دقت کنند. بخصوص در برخی رشته‌های پزشکی که باید به میزان تعهدات بعد از تحصیل هم دقت کنند تا پس از پایان تحصیل با مشکل مواجه نشوند.

به گفته وی، بهتر است داوطلبان ابتدا در فرم پیش‌نویس انتخاب رشته، اولویت‌های خود را ثبت کرده و از انتخاب خود مطمئن شوند و بعد از آن تا دهم مردادماه که مهلت انتخاب رشته است برای انتخاب رشته نهایی اقدام کنند.

داوطلبان در صورت لزوم می‌توانند سوال یا سوالات خود را با بخش پاسخگویی اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانیwww.sanjesh.org یا با تماس تلفنی در ساعات اداری با شماره تلفن‌های 99-88923595-021 مطرح کنند.

منبع: فارس

Go to TOP