چاپ خبــر

حمایت 5 کشور منطقه ای و فرامنطقه ای از تروریستها / تیراندازیهای مشکوک از سمت افغانستان

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با تشریح کامل حادثه سراوان و حمایت پنج کشور منطقه ای و فرامنطقه ای از تروریست ها گفت: اخیراً تیراندازی های مشکوکی از سمت مرزهای افغانستان انجام می شود که این موضوع را به اطلاع مسئولان وزارت امور خارجه رسانده ایم.

به گزارش  پونه زار به نقل از خبرنگار مهر، سردار حسین ذوالفقاری روز یکشنبه در حاشیه همایش فرماندهان مرزبانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حادثه شرق کشور تنها مورد از تلاش اشرار برای اقدامات تروریستی نبود و در طول سال جاری و اواخر سال قبل دهها مورد تعرض به مرزهای کشور انجام شد که واحدهای گشتی اقدامات لازم را انجام دادند و تروریست ها با دادن تلفات منطقه را ترک کردند.

وی ادامه داد: مسیرهای این منطقه در گذشته محل تردد تروریستها و رفت و آمد قاچاقچیان بود و زمانی که مرزبانی نیروهای خود را برای انسداد این مرزها متمرکز کرد و کار کنترل را انجام دادیم تهدیدهای مختلفی را شاهد بودیم. امروز حضور ماموران در این مناطق قابل رویت است.

فرمانده مرزبانی کشور تصریح کرد: امروز با این اقدامات خرابکاریهای تروریستی به نقطه صفر مرزی کشیده شده و تهدیدات تازگی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعاتی را در اختیار داریم که دو کشور اقدام به تامین منابع مالی تروریست ها می کند افزود: برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای اقدام به تجهیز و پشتیبانی از گروهک ها می کنند ضمن اینکه سه کشور در منطقه پشتیبانی اطلاعاتی تروریست ها بر عهده دارند. 4 نفر بدون پشتیبانی نمی توانند این اقدامات را انجام دهند.

ذوالفقاری درباره جزئیات این حادثه گفت: ساعت 4:20 عصر جمعه یکی از واحدهای مرزبانی که کار استقرار مرزبانان را بر عهده داشت وقتی قصد داشت نیروها را در محل کمین مستقر کند تروریست ها از قبل در ارتفاعات مستقر شده بودند که اقدام به تیراندازی به سمت نیروها کردند البته در بررسی صحنه مشخص شد که نیروها واکنش خوبی را نشان دادند اما این اتفاق در شرایط نابرابر رخ داد. همزمان با حضور نیروهای کمکی تروریستها با استفاده از تاریکی هوا از نقطه صفر مرزی متواری شدند. در بررسی رد پای آنها مشخص شد این افراد از مسیرهای مختلفی در نقطه صفر مرزی متواری شده اند.

فرمانده مرزبانی کشور  در خصوص اقدامات دیپلماتیک مرزبانی گفت: همان شب سه مرزبان کشور همسایه فراخوانده شدند و ضمن اعتراض شدید اطلاعات تروریست ها در اختیار آنها قرار گرفت. به کشور همسایه اعلام کردیم که وضعیت موجود قابل تحمل نیست چرا که مرزبانان آنها هیچ نظارتی را در مرز انجام نمی دهند و بیشتر حمله ها از مرکز پاکستان است.

وی ادامه داد: البته اخیراً نیز تیراندازی هایی از آن سوی مرز افغانستان انجام می شود که در حال اقدامات دیپلماسی مرزی هستیم و موضوع را به وزارت امور خارجه هم اطلاع داده ایم.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه چینش نیروها و تاکتیکها در منطقه سراوان تغییر کرده است افزود: کنترل این مرزها را تشدید کرده ایم و طراحیهای جدیدی در آرایش نیروها ایجاد می کنیم.

وی با اعلام اینکه در حادثه عصر جمعه 11 سرباز به همراه سه نیروی کادر شهید شدند افزود: این افراد تابع مقررات بنیاد شهید بوده و از سوی این بنیاد به عنوان شهید محسوب می شوند.

فرمانده مرزبانی کشور در پاسخ به مهر که آیا تروریست ها با افراد داخلی نیز در ارتباط هستند گفت: این افراد هیچ ارتباطی با طوایف ندارند اگر چه عناصری در داخل کشور دارند. به جرات می گویم که مردم منطقه از جمله علما، سران طوایف، برادران اهل تسنن و نخبگان موافق این گونه اقدامات نیستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت طرح انسداد مرز در منطقه سراوان تصریح کرد: این منطقه دارای چند نوع جغرافیا است که بخشی از آن را دشتها، تپه ماهورها و بخشی از آن را مناطق صعب العبور تشکیل می دهند. کوههای بسیار سختی در شرق و جنوب غرب سراوان وجود دارد، شرایط جغرافیایی مرز به سادگی نیست اگرچه ما سیم خاردار را در این منطق نصب و اقداماتی را انجام دادیم.

ذوالفقاری با بیان این که در گذشته تروریست ها به داخل کشور نفوذ می کردند و حملاتی را علیه شهروندان انجام می داند تاکید کرد: مرزداران با صراحت و قاطعیت ده ها مورد حملات تروریست ها و اشرار را دفع کردند این در حالی است که امروز تروریست ها به جای اینکه به داخل کشور نفوذ کنند به نیروهای مرزبانی حمله می کنند.

Go to TOP