چاپ خبــر

تولد دوباره سیبک با آبرسانی به مزارع

حدود 10 سال گذشت که بر اثر حفر تونل چشمه لنگان که برای انتقال آب به استان اصفهان احداث شده بود، آب کشاورزی مردم روستای سیبک در شهرستان فریدونشهر به طور کلی قطع و چشمه‌ها و قنوات خشک و بی‌آب شدند، به گونه‌ای که در بعضی از سال‌ها حتی آب احشام نیز در بیابان روستا پیدا نمی‌شد و چوپانان مجبور می‌شدند دام‌های خود را برای آب دادن به روستا بیاورند.

به گزارش پونه زار به نقل از ایسنا  ؛ در فریدونشهر، شغل اصلی مردم روستای سیبک کشاورزی و دامپروری است، اما در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی پی در‌ پی وضعیت اقتصادی و معیشتی آنها فلج شد. جوانان روستا نیز به دلیل نبود کشاورزی و دامپروری، کشت و کار را رها و به شهرها مهاجرت کردند.

جشن آب رسانی به روستای سیبک برگزار شد

یکی از اهالی روستای سیبک در خصوص وضعیت زندگی مردم منطقه گفت: از پنج مدرسه‌ای که در روستا مشغول آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان بود، تنها دو مدرسه دایر است و به خاطر اینکه کلاس‌ها به حد نصاب نمی‌رسد دانش آموزان به صورت مختلط در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند.

حسین قورچی به خبرنگار ایسنا در فریدون‌شهر اظهار کرد: مردم روستای سیبک که همیشه عدس، گندم، جو و سیب زمینی و محصولات لبنی را به شهرستان‌های همجوار و استان‌های اصفهان، خوزستان و .. صادر می‌کردند، خودشان خریدار این محصولات بودند.

لوله‌گذاری برای کشاورزان سیبکی انجام شد

در همین زمینه بخشدار مرکزی فریدونشهر به خبرنگار ایسنا گفت: بهار امسال جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای در حال رایزنی برای ایجاد شرکت تعاونی بودند که با مخالفت مردم منطقه مواجه شد، چراکه مردم اعتقادی به واسطه برای تامین آب خود نداشتند و با برگزاری جلسات متعدد با معتمدان و بزرگان منطقه نظر آنها جلب شد.

گشتاسب مری با بیان اینکه دولت در قبال تشکیل تعاونی می‌توانست به مردم سیبک آب تحویل دهد، افزود: بهار امسال جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای در حال رایزنی برای ایجاد شرکت تعاونی بودند که با مخالفت مردم منطقه مواجه شدند.

وی در خصوص اینکه چرا در این مدت آب به کشاورزان روستای سیبک تعلق نگرفته بود، اظهار کرد: دولت تنها با تشکیل تعاونی آبرسان می‌تواند به کشاورزان آب بدهد و این درحالی بود که مردم این روستا حاضر به تشکیل تعاونی نبودند که با جلسه‌ای که با آب منطقه‌ای شهرستان و جهاد کشاورزی و کشاورزان صورت گرفت این مشکل حل شد.

وی با بیان اینکه پس از جلسات متعدد با مردم محلی شرکت تعاونی تشکیل شد و آبرسانی به زمین‌های کشاورزی سیبک انجام گرفت، اظهار کرد: حفر تونل چشمه لنگان برای انتقال آب با هماهنگی‌هایی که توسط آب منطقه‌ای صورت گرفته بود مقرر شد تا زمانی که خط انتقال از یک کیلومتری این منطقه گذشت آب کشاورزی مردم منطقه از طریق لوله‌گذاری تامین شود.

بخشدار مرکزی فریدونشهر با بیان اینکه 85 درصد از هزینه پمپاژ آب به مزارع روستای سیبک توسط دولت تامین می‌شود، افزود: برای اینکه دولت در سال آینده نیز این هزینه را تامین کند کشاورزان متعهد شده‌اند که از آبیاری بارانی استفاده نمایند و در حال بررسی هستیم تا مردم محلی از آبیاری قطره‌ای برای زمین‌های کشاورزی خود استفاده کنند.

مری با بیان اینکه میزان آبی که به کشاورزان داده شده 100 لیتر در ثانیه است که این رقم در بعضی از فصل‌ها ‌کاهش می‌یابد، ادامه داد: برای کشاورزان شهرستان فریدونشهر 250 لیتر آب در نظر گرفته شده که 100 لیتر در ثانیه برای روستای سیبک و 150 لیتر در ثانیه برای مزارع شهرستان اختصاص داده شده است.

به گزارش ایسنا؛ با انجام این عمل مردم روستای سیبک به آرزوی دیرینه خود رسیدند و بیابان خشک و بی‌آب و علف این روستا حیات دوباره یافت و فعالیت کشاورزی مردم روستا چند برابر شد و امید به زندگی در روستا رونق گرفت.سیبک از روستاهای توابع فریدونشهر می باشد که 1450 نفر جمعیت در آن ساکن هستند.

Go to TOP