آرامش مردم بازیچه اپراتورهای تلفن همراه و دکانهای پیامکی
سایت تحلیلی خبری پونه زار: عموماً انسانها برقراری ارتباط با یکدیگر را دوست دارند مخصوصا اگر در حین انجام کاری یکی از دوستان یا بستگان حال ایشان را جویا شوند و این چنین است که با شنیدن صدای پیامک گوشی خود به وجد آمده و بی درنگ به سمت تلفن همراه خود میروند.
شاید زمانی که «مت مکونن» به فکر ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه افتاد فکر نمیکرد دروازه ای در حوزه ارتباطات بشر باز خواهد کرد. ارتباطی که در ابتدا برای روابط شخصی به کار میرفت و رفته رفنه تبدیل به یک ابزار مهم اطلاع رسانی شد.
با شنیدن صدای زنگ پیامک تلفن همراه خود بی درنگ آن را در دست می گیریم و بعد از باز کردن قفل تلفن همراه، با کلیک کردن بر روی آیکن پیامک، پیامک تازه رسیده را باز می کنیم و می خوانیم.
*آرامش مردم فدای سودجویی شرکتها
حتما برای شما هم روزی چند بار اتفاق می افتد که با باز کردن پیامک و خواندن آن، عصبانیت ناشی از دیدن پیام تبلیغاتی به سراغتان آید و گاه از تعدد این پیامک ها که در هر لحظه از شبانه روز چه صبح زود، چه روز تعطیل، چه حین کار کردن یا تفریح کردن، چه حین صرف غذا ممکن است برسند، به شدت ناراحت شده و آرامش خود را از دست می دهید.
هرچند با رواج پیدا کردن شبکه های اجتماعی تلفن همراه، چون این شبکه ها در بستر اینترنت همان رسالت پیامک را با کیفیت بالاتر همراه با عکس و فیلم لحظه ای و جزئیات بیشتر، آن هم با قیمت پایین تر، انجام می دهند، می توان گفت بازار گذشته پیامک را کساد کرده اند اما هنوز بسیاری از امور روزانه با پیامک در ارتباطند؛ مانند اعلام کارکرد حساب بانکی، اطلاعیه های سازمان ها و ارگان های مختلف و حتی پیام های کوتاه ارتباطی آشنایان. به عبارتی هنوز پیامک برای مردم اهمیت دارد و تقریبا عموم مردم مقید به خواندن پیام های رسیده هستند.
ماهیت پیامک این چنین است که همچون نامه در بسته، تا آن را باز نکنی نمی توانی از محتوای آن و حتی گاه از فرستنده آن باخبر شوی. لذا پیامک های تبلیغاتی مانند تراکت های کاغذی نیستند، که کسی در خیابان دستتان دهد و شما بدون خواندن، آن را به زباله دان بیاندازید چرا که می دانید تبلیغات است و مختارید آن را بخوانید یا نه. اما در پیامک این اختیار از شما سلب شده است و شما چون ممکن است پیامک مهمی باشد معمولا همه پیامک ها را می خوانید.
بدتر این که اپراتورهای اصلی تلفن همراه یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل در میان پیامک های تبلیغاتی خود یک پیام مهم هم می فرستند که با بی توجهی به آن حتی ممکن است سیمکارت خود را از دست بدهید پس حتی نمی توانید به صرف این که این پیامک از طرف یکی از اپراتورهای اصلی است، آن را نادیده بگیرید.
داستان این پیامک های تبلیغاتی مانند این می ماند که یک نفر روزی چند بار درب خانه تان را بزند و فرار کند و برای شما ایجاد مزاحمت کند.
علاوه بر ایجاد مزاحمت های این اپراتورها، وجود شرکت هایی که با عناوین مختلف سعی در اشتراک گیری و دریافت پول در ازای هر ارسال پیامک برای مشترک دارند، واقعا به مشکل بزرگی برای مردم تبدیل شده است.
این شرکت ها با انواع حیله ها سعی در فریب مشترک تلفن همراه دارند و تلاش می کنند نظر وی را مبنی بر ارسال پیامکی به شرکت جلب کنند و با ارسال پیامک اول توسط مشترک تلفن همراه است که مشکل دوچندان می شود و پیامک های گاه و بیگاه شرکت بر سر مشترک خراب می شود و قبض آخر ماه و قص علی هذا.
*توهین به شعور مردم
برای شرکت در مسابقه یا نظرسنجی تلویزیونی شرکت می کنی و برایت پیامک می آید که شما عضو فلان سامانه پیامکی شده اید و هر پیامک برایتان اینقدر هزینه دارد.
پیامکی آمده بود که «برای باز شدن بختتان عدد فلان را به فلان شماره ارسال کنید». یا مسابقه ای تلویزیونی برگزار شده بود که طرفداران کدام خواننده بیشتر هستند و کافی بود پیامکی به شماره برنامه ارسال کنی تا عضو سامانه پولی پیامکی آن برنامه یا اسپانسر آن برنامه شوی. عضویت هایی که برخلاف سیستم بوروکراسی کشور، نه نیاز به عکس 3*4 دارد و نه نیاز به کپی کارت ملی.
*قانون
آیا این قدر مسئولان در خواب هستند که در جمهوری اسلامی شخصی به خود اجازه دهد این پیامک را ارسال کند که «برای باز شدن بخت خود عدد فلان را به فلان شماره ارسال کنید»؟
طبق کدام قانون روزانه گاه ده ها بار شرکت های مختلف و اپراتورهای تلفن همراه برای مردم ایجاد مزاحمت می کنند و مردم را مجبور می کنند تبلیغاتشان را بخوانند و با اعصاب مردم بازی می کنند؟
این مطالب سخن همه مردم است، کدام مرجع باید به این موضوع رسیدگی کند؟
*سامانه 800
داستان رها شدن از شر این پیامک های شرکتی و پولی هم خود داستانی دیگر ایست تازه اگر این شرکت ها در سامانه خود راهی برای خروج از اشتراک گذاشته باشند.
گاهی هم که اصلا پیامکی به عنوان قبول عضویت نفرستادی ولی در قبض آخر ماه می بینی هزینه ای بابت همین پیامک های تبلیغاتی از شما کسر شده است و اصلا مشخص نیست شرکت تبلیغاتی با چه اجازه ای شما را در لیست مشتریان خود قرار داده و از شما هزینه دریافت می کند.
کسانی هم هستند که نتوانسته اند از شر عضویت برخی دکان های پیامکی رها شوند.
سامانه 800 توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متصدی نظارت بر فعالیت اپراتورهای تلفن همراه راه اندازی شد. این سامانه تا حد زیادی به رفع این مشکلات کمک می کند اما گویا سامانه 800 سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم نتوانسته است جلو برخی سوءاستفاده ها را بگیرد. برای استفاده از این سامانه باید مشترکین #800* را شماره گیری نمایند. ما برای یک سیم کارت این کار را انجام دادیم که چنین جوابی دریافت کردیم:
با فرستادن کلمه خاموش یا OFF به شماره بیان شده این پیامک را دریافت کردیم:
و در مورد مشابه دیگری این پاسخ را دیدیم:
باسلام وخسته نباشیدبه آقای جدیدی می خواستم سوال کنم:
1- چراشما روزنامه ها را گزینشی درروزهای خاص روی سایت می گذارید؟
2-چراهرچند روز درکارخود وقفه ایجاد می کنید بعضی روزها چندمطلب پشت سرهم وبعضی مواقع درچندروز مطلبی نمی گذارید؟
درهرحال سایت شمارادوست دارم لطفاًپرکارترظاهرشوید.ممنون ازاصفهان
ان شاءالله شاهد منظم شدن و به روز نگه داشتن سایت با آخرین اخبار شهرستان، استان، کشور و جهان خواهید بود
صدا وسیما و ایرانسل و همراه اول برای خالی کردن جیب مردم با هم مسابقه دروغی برگزار می کنند و میلیاردها تومان به جیب می زنند بدون اینکه ریالی خرج کنند . چرا مردم گول تبلیغات دروغین انها را می خورند .همراه اول و ایرانسل بطور عمد و حساب شده وبدون رضایت مشتریان پیامک تبلیغاتی می فرستند و کابران را در مقابل عمل انجام شده قرار میدهند .در ایران نزدیک به 120 میلیون سیم کارت در اختیار مردم است اگر هر روز از شارژ هر ایرانی فقط 1000 تومان ناخواسته کسر شود در مجموع روزی 120 میلیارد تومان میشود . یعنی فقط روزی 120 میلیارد تومان از جیب مردم بدون رضایت انها در جیب همراه اول و ایرانسل و تالیا و رایتل … میرود .