چاپ خبــر

همه چیز در مورد طرح جابجایی شماره موبایل بین اپراتورها از معایب تا مزایا

طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه یا به زبان ساده جابه‌جایی شماره موبایل بین اپراتورها قرار است فاز اول آن ۲۲ بهمن امسال بهره‌برداری شود. شما از مزایا و معایب این طرح چه می‌دانید؟ با این طرح مشترکان تلفن همراه در کشورمان چه اختیاراتی خواهند داشت؟

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از زومیت، طرح ترابردپذیری شماره تلفن همراه در کشورمان بنا به اعلام علی اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار است تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری یعنی کمتر از ۲۰ روز دیگر به بهره برداری برسد. این در حالی است که اکثر مشترکان از کلیات و جزئیات این طرح مطلع نیستند.

ترابردپذیری شماره تلفن همراه به معنای جابه‌جایی شماره موبایل مشترکان میان اپراتورها است. یعنی مشترک در صورت نارضایتی از خدمات یا کیفیت سرویس‌های اپراتور موبایلش می‌تواند به شبکه‌ی تلفن همراه اپراتور دیگر مهاجرت کند. البته این مهاجرت تنها دو بار در هر سال مجاز است. با اجرای این طرح، اختیار شماره از اپراتور سلب شده و در اختیار مالک سیم‌کارت قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب مشترکان همراه اول، ایرانسل و رایتل به راحتی می‌توانند به دیگر شبکه‌ها بروند و بدون دغدغه‌ی تغییر شماره، اپراتور موبایلشان را تعویض کنند. اما این طرح چه مزایا و معایبی برای مشترکان دارد.

*مزایای ترابردپذیری شماره تلفن همراه

تغییر اپراتور دو بار در هر سال

با اجرای این طرح هر مشترک می‌تواند اپراتورش را تغییر دهد. این مزیت برای افرادی که از هزینه، کیفیت و تنوع خدمات یک اپراتور خسته شده‌اند، بسیار مناسب است. زیرا می‌توانند بدون تغییر شماره خود این کار را انجام دهند. تنها محدودیت در این طرح دو بار تغییر اپراتور در سال بوده و محدودیت دیگری برای تغییر اپراتورها ندارد.

ارائه‌ سرویس‌های جذاب‌تر

با اجرای ترابردپذیری، اپراتورهای تلفن همراه ایران به خاطر اینکه مشترکان خود را از دست ندهند، به سمت ارائه‌ خدمات متنوع و سرویس‌های جذاب خواهند رفت. این طرح‌های می‌تواند مانند دیگر کشورهای دنیا به صورت قراردادهای چند ساله به همراه باندلینگ باشد. البته این رقابت می‌تواند در زمینه کاهش تعرفه‌ برخی سرویس‌ها یا ارائه‌ بسته‌ها و خدمات نوین به مشترکان ارائه شود. این بازار رقابتی می‌تواند پیشترفت فنی و مالی اپراتورها را در بر داشته باشد.

کاهش قیمت سیم‌کارت‌های عادی در بازار سیاه

با اجرای طرح ترابردپذیری از ارزش شماره‌های تلفن همراه در بازار کاسته می‌شود و تفاوت شماره تلفن همراه میان همراه اول،ایرانسل و رایتل از بین می‌رود. با توجه به این موضوع شماره‌های عادی کدهای مختلف سه اپراتور موبایل ارزش یکسانی پیدا می‌کنند؛ چون دیگر مشخص نمی‌شود که کدام شماره در کدام شبکه فعال است. به همین دلیل قیمت شماره‌های عادی در بازار سیاه کاهش می‌یابد.

مهاجرت راحت کاربران بدون دغدغه شماره

بسیاری از کاربران به خصوص مدیران و مسئولان شرکت‌های خصوصی و دولتی و صاحبان کسب‌وکار نمی‌توانند راحت اپراتورهای خود را تغییر بدهند؛ زیرا شماره‌‌ی آنها در اختیار سازمان‌ها و افراد بسیاری است و باید با تغییر اپراتور شماره‌شان را تغییر داده و آن را به سازمان‌ها و افراد زیادی اطلاع دهند تا به کسب‌وکار و اعتبار آنها ضربه نخورد. اما با اجرای طرح ترابردپذیری دیگر مشترکان هیچ نگرانی بابت تغییر شماره در هنگام مهاجرت از اپراتور مبدا به اپراتور موردنظرشان نخواهند داشت.

کاهش مشکلات ارتباطی اجاره‌نشین‌ها

آنتن‌دهی نامناسب شبکه‌ تلفن همراه در منزل جدید از دغدغه‌های اجاره‌نشین‌ها است. برخی از مستأجرها سالانه مجبور به تغییر منزلشان هستند. مشکل آنتن‌دهی موبایل در خانه‌ جدید در بیشتر مواقع مستأجران را کلافه می‌کند. اما با اجرای ترابردپذیری شماره تلفن همراه، اجاره‌نشین‌ها می‌توانند با اطلاع از آنتن‌دهی اپراتورها در محله‌ جدیدشان، به راحتی اپراتور مورد نظر را انتخاب کرده و به شبکه‌ مورد نظر کوچ کنند.

*معایب ترابردپذیری شماره تلفن همراه

گران شدن شماره رند همه اپراتورها

پیش از این شماره‌های رند همراه اول گران‌تر از دیگر اپراتورها بود و قیمت شماره‌های رند ایرانسل و رایتل ارزان‌تر بود. پس از ترابردپذیری شماره‌ها، تفاوت میان شماره‌های اپراتورها از بین می‌رود و در این میان با حذف بازار سیاه کدهای مختلف، ارزش شماره‌های رند افزایش می‌یابد.این افزایش قیمت شامل هر سه اپراتور می‌شود؛ اما شماره‌های رند ایرانسل و رایتل افزایش بیشتری پیدا می‌کنند و ارزش شماره‌هایشان به نزدیکی شماره‌های رند همراه اول می‌رسد.

مشکل تشخیص تماس‌های درون و برون شبکه

اجرای ترابردپذیری باعث می‌شود، اپراتور انتخابی کاربران از شماره‌شان قابل تشخیص نباشد. به همین تشخیص تماس‌های درون و برون شبکه قبل از برقراری تماس با مخاطبان سخت می‌شود. یعنی شما اگر شماره شما کد ۰۹۱۲ باشد و با شماره‌‌ای دارای همین کد تماس بگیرید شاید تماس برون شبکه حساب شود.

ناآشنایی با شماره‌ها و کدهای کاربردی اپراتور جدید

هر اپراتور تلفن همراه کدها و شماره‌های کاربردی دارد که کاربران در صورت تماس یا ارسال پیام می‌توانند عملیات خاصی انجام دهند. این شماره‌ها و کدها در اپراتورها متفاوت است. در صورت جابه‌جایی شماره در اپراتورها، کاربران با این شماره‌ها و کدها ناآشنا هستند و مدتی طول می‌کشد که آنها را به ذهن بسپارند.

Go to TOP