چاپ خبــر

آقای زرگرپور؛ اصفهان فقط اصفهان نیست!

آقای استاندار؛ از کویر تفتیده خور و بیابانک تا کوهستان های بلند چادگان و فریدون شهر در شرق و غرب، و از طبیعت هزارچشمه سمیرم و دهاقان تا کاشان و اردستان و خوانسار عالم پرور در جنوب و شمال همه و همه از آن اصفهان و اصفهانی هستند…

اندک زمانی بیش از آغاز به کار استاندار جدید اصفهان و کمتر از صد روز از فعالیت دولت اعتدال نمی گذرد و در این مدت شاهد تغییرات مدیریتی و درون سازمانی دولتمردان بویژه در کلان شهرها و مراکز استان ها بوده ایم.

تغییراتی که کم کم به سمت و سوی شهرستان ها و مناطق کوچکتر هم خواهد رسید و خبر از تحول و تدبیری نو در فعالیت ها و برنامه ها خواهد داد.

تغییراتی که امیدواریم از جنس تدبیر همراه با کارآمدی، تجربه و تخصص بوده و با دید حزبی، گروهی و سیاسی کاری همراه نباشد.

اصفهان

اما گذشته از تغییر و تحولات جاری نکته ای که قابل تامل و اشاره است نوع نگاه مسوولان بویژه استاندار محترم استان اصفهان در دولت یازدهم به شهرستان های دور و نزدیک و شهرستانی های نزدیک و دور همین استان است.

آقای استاندار؛ از کویر تفتیده خور و بیابانک تا کوهستان های بلند چادگان  و فریدون شهر در شرق و غرب، و از طبیعت هزارچشمه سمیرم و دهاقان تا  کاشان و اردستان و خوانسار عالم پرور در جنوب و شمال همه و همه از آن اصفهان و اصفهانی هستند.

در یکی از نشست های خبری، استاندار سابق اصفهان از همه جا گفت و گفت اما از همه جای استان اصفهان نگفت که نگارنده در میان سخنان استاندار این موضوع که آیا شهرستان ها جایی در میان سخنان و اخبار و فعالیت ها ندارند را خطاب قرار داد و بعد از آن بود که استاندار محترم کوتاه سخنانی درباب امور شهرستان ها بر زبان جاری کرد.

این برای آن بود که تذکری باشد برای امروز که فردا نگویند نگفتیم و گفته باشیم که در حدیث دیگران ناگفته ای نماند و فردایی که در پیش است تذکری نیاز نشود.

نماینده ادوار و منتخب مردم در یکی از شهرستان های استان اصفهان در مجلس هفتم نیز به جلسات نمایندگان مجمع استان برای انتخاب استاندار و تاکید بر اصفهانی بودن استاندار اشاره می کند و می گوید: این موضوع باعث نارضایتی نمایندگان شهرستانی و حتی کشیده شدن آن به مجلس و طرح موارد انحرافی در میان نمایندگان دیگر استان ها می شد و بدبینی نسبت به اصفهان را به دنبال داشت.

وی نیز با تاکید بر اینکه اصفهان و مدیران اصفهانی توانمند و کارآمد هستند نوع نگاه و دوری از تمرکزگرایی را مهمترین خواسته شهرستانی ها از مسوولان ارشد استان می داند و خواستار نگاهی همه جابنه و اعتدالگرایانه به همه نقاط و شهرستان های این استان است.

این از آن رو که نگاه ساکنان مهد تمدن و فرهنگ ایران اسلامی خواسته یا ناخواسته نگرش و دیدگاهی اصفهان بینانه است و به تجربه ثابت شده نسبت به خود تمرکزگرا هستند در حالیکه در مواردی که مسئولیت استانی است باید تمرکز زدا باشند و دیدگاهشان جغرافیای چهارگوشه و پهناور استان را در بر بگیرد.

جشن عیدانه یکی از روزنامه های استانی و به تعبیری روزنامه سراسری چاپ اصفهان بود که مجری با آب و تاب فراوان از عبور روزنامه از دوران نوزادی و رسیدن به بلوغ خبر می داد و با تکیه کلام چند باره اصفهان و زاینده رود و نقش جهان و چهلستون و منارجنبان و… تجربه و پختگی روزنامه استانی را مطرح می کرد که به یکباره با اعتراض شهرستانی های حاضر در نشستی مواجه شد که با ناراحتی جشن را ترک کردند و این نکته را که روزنامه هنوز هم نوزاد است به گوش مسوولان آن نشریه رسانند و هنوز که هنوز است شهرستانی ها جایی در آن نشریه ندارند و صدایشان به جایی نرسیده است.

هفته نامه اسپادنا نیز در شماره ۱۵۱ خود در گزارش مقاله ای به بازخوانی قول و قرارها و وعده های استاندار سابق و فعلی اشاراتی دارد که بخش هایی از آن که مرتبط با این سطور است جای تامل دارد.

در آنجا که در بایگانی اخبار به سخنان استاندار سابق درباره آب، مصلا، نقش جهان، زاینده رود و …می پردازد و در پایان گزارش نیز تنها به ۴ محال اصفهانی ها یعنی همان آب، مصلا، مترو و نقش جهان اشاره می کند.

در اثنای همین نوشته مدیر مسوول محترم اسپادنا نیز از زبان خبرنگاران رسانه های گروهی حاضر در اولین نشست خبری استاندار اصفهان به اصفهانی بودن و حتی لهجه اصفهانی جناب استاندار پس از سال ها حضور در پایتخت قلم زده است که هر چند ارزشمند و بجاست اما نگارش آن بدین شکل شاید نشان از همان تمرکز گرایی اصفهان بینانه رسانه ها و خبرنگاران استان اصفهان بعنوان زبان گویای مردم همین استان باشد.

به نظر می رسد بتوان این را هم گفت بسیاری از این مسائل و موارد را می توان در نشست های فرماندار یا شهردار و شوراهای شهر اصفهان مطرح کرد و نه اینکه استاندار را به صرف اصفهانی بودن در همه مسائل شهر اصفهان درگیر کرد و به چالش انداخت.

آقای استاندار؛ شما در همان نشست ابتدایی گفتید: اصفهان در جایگاه تراز اولی خود نیست.  شاید باور شهرستان ها و شهرستانی ها بتواند این جایگاه را ارتقاء دهد و کمک دهنده مسیر اعتلای اصفهان باشد که باور کنید خواهد بود.

براستی اصفهان افتخار ایران زمین و تمدن اسلامی و ایرانی است و بهترین مثال برای اثبات این افتخار تقدیم بیشترین شهید گلگون کفن در دفاع از مرز و بوم ایران عزیزمان در سال های حماسه و ایثار و شهادت است که همگان به این افتخار همآره ارج می نهند و قدردان اصفهان و اصفهانی های سرافزار هستند.

جناب استاندار فرهیخته اصفهان در دولت تدبیر دیر زمانی پیش در شهرستان سمیرم مدیر جهادی بوده اید و بخوبی از مشکلات و توانمندی های مناطقی از این دست آگاهید.

ولی با گذشت سال های سال اگر امروز تنها چند قدمی گام در خیابان ها و معابر شهر سمیرم بگذارید بخوبی همان دیر زمان سال های دور را به یاد می آورید که گرد محرومیت و توسعه نیافتگی بر چهره این شهرستان کمتر که نشده هیچ که شاید بیشتر و بیشتر  هم خودنمایی می کند.

خودنمایی از جنس تک محصولی کشاورزی، خودنمایی از نوع مدیریت کم تجربه، غیر بومی و ناآشنا به منطقه و خودنمایی از فرط افراط و تفریط و هر آنچه با کار برای مردم و نه کار برای رأی و گروه و محله گرایی همراه است و حکایت این سال ها و روزهای سمیرم شده است.

از توانمندی مردان و زنان دیار هزار چشمه نیز همین بس که با کمترین ها بهترین ها را به ثمر می رسانند و امروز در عرصه های ورزشی، فرهنگی و علمی حرف برای گفتن دارند و باز هم گوش شنوا می طلبند برای شنیدن!

اینک با عبور از میانه سال حماسه سیاسی و اقتصادی فرصتی است تا امیدوارانه به تدابیر و برنامه ها با نگاهی حماسه آفرین طعم نشاط و شادابی اجتماعی را هم ضمیمه امسال کنیم/ راجیا فی التوفیق

Go to TOP