چاپ خبــر

هشدار ستاد بحران در مورد زمستان سرد

سازمان مدیریت بحران کشور در اطلاعیه‌ای به تمام سازمان‌های مسئول، در خصوص پیش‌بینی‌های لازم برای وقوع زمستان بسیار سرد، رخداد النینو و سیل شدید در کشور هشدار داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تابناک، سازمان مدیریت بحران کشور در اطلاعیه‌ای به تمام سازمان‌های مسئول، در خصوص پیش‌بینی‌های لازم برای وقوع زمستان بسیار سرد، رخداد النینو و سیل شدید در کشور هشدار داد.

در این نامه که به تایید مراجع مسئول در سازمان مدیریت بحران کشور رسیده، آمده است:

پیرو نامه‌ وزیر نیرو در خصوص احتمال وقوع زمستان بسیار سرد و پدیده النینو در پاییز و زمستان امسال به ویژه در ماه‌های آبان و آذر همچنین بارش‌های زیاد و وقوع سیل شدید در کشور، ضروری است ضمن اطلاع رسانی به سازمانها و ارگان‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای ارتقا، حفظ آمادگی، اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

النینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال‌نینیو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد.نشانگان اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

  1. پویا گفت:

    از همه عزیزان میخوام که در مصرف گاز صرفه جویی کنن تا دچار مشکل نشیم متاسفانه هستند کسانی که این امر مهم را پشت گوش میندازن .بخصوص در ادارات .

  2. بهنام گفت:

    با وجود اعلام آماده‌باش و هشدار وزارت نیرو و ستاد کنترل بحران برای احتمال وقوع زمستانی سرد، اما سازمان هواشناسی پیش‌بینی متفاوتی را مطرح کرد. احد وظیفه کارشناس این سازمان گفت که پاییز و ماه‌های اول زمستان امسال نه‌تنها سردتر نخواهد بود، بلکه از حد نرمال 1 تا 1.5 درجه گرم‌تر نیز خواهد بود.
    وظیفه همچنین ضمن اشاره به گزارش‌های هواشناسی می‌گوید “کاهش شدید دما در تعدادی از سال‌ها، درست در فاز مخالف ال‌نینو بوده است و موافق این نیستیم که ال‌نینو باعث رخداد هوای بسیار سرد در کشور می‌شود”.
    مطابق پیش بینی فصلی این مرکز، برای پاییز امسال با توجه به اثر ال‌نینو، بارش با آغازی زودتر از فصل و با گرایش به نرمال یا بیش از نرمال پیش‌بینی شده است. همچنین میانگین حدود یک درجه بیش از نرمال 50 ساله برآورد شده است که با توجه به روند افزایش چند دهه اخیر، انحراف چندانی از دمای فصل ندارد.
    موضوع مهم در این رابطه بیان میانگین در یک دوره یک تا سه ماهه است و باید توجه داشت که نوسانات دما و بارش می‌تواند قابل توجه باشد که ویژگی عادی شرایط جوی است و معمولاً دوره تناوبی حدود یک هفته دارد.
    برای زمستان امسال نیز انتظار می‌رود که بارش نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال باشد و دمای هوا بویژه در نیمه دوم زمستان تا 1/5 درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

Go to TOP