چاپ خبــر
افزایش نگرانی‌ها از کمبود بارش‌ها؛

17.4 درصد کاهش بارندگی در فریدونشهر نسبت به سال گذشته

میزان کل بارندگی در سال زراعی جاری در فریدونشهر تاکنون 355.9 میلیمتر بوده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال زراعی گذشته 431 میلیمتر بارندگی در فریدونشهر به ثبت رسیده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، بنا بر آمار اداره کل هواشناسی استان اصفهان میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری تا امروز 355.9 میلیمتر بوده است یعنی 17.4 درصد کمتر از بارش‌های مدت مشابه در سال گذشته.

در حالی مجموع بارش‌ها در ماه‌های بهمن و اسفند سال جاری 34.8 میلیمتر ثبت شده است که آبان ماه با 104 میلیمتر، آذرماه با 79.9 میلیمتر و دی ماه با 119.7 میلیمتر نوید سال پربارشی را می‌دادند.آغاز سال زراعی جاری با بارش‌های پی در پی برف‌های سنگین همراه بود که از زمستانی سخت، با توجه به هشدارهای رسیده مبنی بر احتمال وقوع ال-نینو، خبر می‌داد ولی گذشت زمان برگ دیگری را رو کرد و فریدونشهر به طرز غیرقابل انتظاری با سقوط شاخص بارش‌ها مواجه شد.

نگرانی‌ها وقتی افزایش پیدا می‌کند که روند رو به افزایش دمای هوا و بررسی پیش بینی‌های میان مدت و بلند مدت پایگاه‌های اطلاع رسانی داخلی و خارجی هواشناسی پدیده جوی خاصی را تا پایان زمستان امسال نشان نمی‌دهد. طبیعت و هستی فریدونشهر وابسته به بارش‌هاست و اگر باران و برف رحمت الهی بر سر این منطقه نبارد، نه از طبیعت زیبای اینجا خبری خواهد بود، نه از چشمه‌ساران خنک و هوای مطبوع. کشاورزی از بین خواهد رفت و در یک کلام ادامه زندگی در این مکان با مشقت مواجه خواهد شد.

بنا بر گفته کارشناسان آنجه فریدونشهر به آن نیاز دارد، برف است تا در یخچال‌های طبیعی خود ذخیره کرده و ضمن پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی و روان کردن چشمه‌های مختلف، تعادل طبیعت بام ایران را حفظ نماید لذا می‌توان گفت ارزشی که برف برای این منطقه دارد، باران نمی‌تواند داشته باشد چرا که به محض بارش عمده آن همراه روان آب‌ها از منطقه خارج می‌شود.

مسأله‌ای که نگرانی‌ها را در ابعاد وسیع‌تری ایجاد می‌کند در نظر گرفتن نقش منطقه‌ای است که فریدونشهر در آن قرار دارد یعنی منطقه زاگرس مرکزی؛ سرچشمه مهمترین رودخانه‌های کشور همچون کارون، دز و زاینده رود. بدون شک از بین رفتن تعادل در اکو سیستم منطقه، از بین رفتن تعادل در اکو سیستم استان‌های جنوبی و مرکزی کشور همچون خوزستان، چهار محال و بختیاری و اصفهان را در پی خواهد داشت و بدون شک در محیط زیست این مناطق تأثیر قابل توجهی خواهد گذاشت.

 

  1. شما قصه فریدونشهر را داشته باشید وگرنه برای جاهای دیگه اگه لازم شد آب از هرجایی میارن.

  2. اگرمسلمانی ندای کمک مسلمانی رابشنود وبه او کمک نکند وهمدردی نداشته باشد ازاسلام بدوراست. درآیین ما مشکل همه مردم برای همگان است وهمگان باید به فکررفع مشکلات جامعه باشند.

  3. بارون میاد وای به کلوخ برف میآد وای به کلوخ به حال ما عزیز فرقی نداره زیاد حساس نشو………………

Go to TOP