چاپ خبــر
بعد از هشت سال انتظار؛

با بی‌توجهی بیش از این زخم دل اعضای مسکن مهر را نخراشیم

جوانانی که با فروش حتی حلقه ازدواج خود، سه برابر پول اعلام شده اولیه مسکن مهر را آماده و به حساب تعاونی واریز کرده‌اند و هشت سال منتظر تحویل این واحدها بوده‌اند انتظار دارند مسئولان تعاونی حداقل مسائل و مشکلات کوچک را از جلو پا بردارند و اجازه ندهند این مشکلات ریز مانع قابل سکونت شدن واحدهایشان شود.

پونه زار/ احسان جدیدی: طرح مسکن مهر از زمانی که با عنوان مسکن 99 ساله مطرح و معرفی شد طرح بسیار خوبی برای خانه دار شدن کسانی بود که توانایی حداقلی خرید مسکن را در بازار مسکن نداشتند. طرحی که در آن، دولت امکانات بلااستفاده خود مانند زمین‌های حومه شهرها را در اختیار فاقدین مسکن قرار داد تا همراه با صرفه جویی متأثر از انبوه سازی و با کمک وام قرض الحسنه بتوانند با کمترین قیمت ممکن صاحب مسکن شوند.

اما این طرح نیز همچون بسیاری از طرح‌های بزرگ و گسترده دیگر در پیچ و خم منفعت طلبی‌های شخصی و بی‌تدبیری‌ها قرار گرفت و در بسیاری از نقاط کشور دچار معضل‌ها و مشکل‌های بسیاری شد و گاه صبر متقاضیان را لبریز کرد. هرچند با وجود همه این مشکلات و معضلات، مسکن مهر سبب خانه‌دار شدن کسانی شد که در این اوضاع گاه متورم و گاه راکد بازار مسکن به این راحتی‌ها توانایی خانه‌دار شدن را نداشتند، ولی فاصله طولانی آن چه برای مسکن مهر پیش آمد با آن چه گفته شده بود، رنج و نارضایتی بسیاری را در پی داشت.

تعاونی مسکن مهر فریدونشهر نیز از هشت سال پیش همزمان با سایر نقاط کشور تشکیل شد. سخن‌های بسیار و انتقادات فراوانی از پروژه مسکن مهر فریدونشهر گفته شده است که لزومی بر تکرار آن‌ها در این نوشتار احساس نمی‌شود؛ انتقادات از جانمایی غلط گرفته تا در نظر نگرفتن پارکینگ برای همه ساکنین بلوک‌ها.

در این نوشتار قصد داریم پرده‌ای دیگر از درد دل اعضای تعاونی مسکن مهر از آن‌چه هم اکنون از این طرحِ به انجام نرسیده پیش روست بیان کنیم. درد دل‌های جوانانی که از هشت سال پیش به امید خانه دار شدن با هر زحمتی حتی با فروش حلقه ازدواجشان مبلغ موردنیاز برای ثبت نام در این طرح را فراهم کرده و به حساب تعاونی ریخته‌اند. یکی از این جوانان در این رابطه اظهار کرد: طلاهایی که آن موقع 18 میلیون ریال به فروش رسانده است در بازار امروز 190 میلیون ریال خرید و فروش می‌شود و این یعنی قیمت تمام شده این خانه‌ها برای ما خیلی بیشتر از آن چیزی است که در ظاهر امر پیداست.

درددل این جوانان از این روزهاست. این جوانان در حالی که قرار بود با 11 و نیم میلیون تومان سرمایه صاحب مسکن شوند، بعد از پنج سال با واریز حدود سه برابر این قیمت هنوز نتوانسته‌اند در این خانه‌ها ساکن شوند و هم اکنون بلوک‌های A6، A5 و A7 این مجموعه در حالی از حدود چهار ماه پیش تحویل متقاضیان شده است که به علت مشکلات اساسی هنوز قابل سکونت نیست.

مسأله مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که متقاضیانی که خانه‌ها را تحویل گرفته‌اند خواستار قیمت گذاری کارشناس معتمد بر واحدها هستند ولی تاکنون تعاونی بعد از گذشت چند ماه از تحویل خانه‌ها به این موضوع ترتیب اثر نداده است و به ادعای بعضی از اعضا حتی از ایشان چک سفید امضا طلب کرده است. مشخص نکردن قیمت تمام شده واحدهایی که به اعضا تحویل داده شده است، باعث نگرانی اعضای تعاونی شده است چرا که تجربه‌ای هشت ساله در این زمینه دارند و به علت مشخص نبودن قیمت تمام شده، تعاونی مرتب از آن‌ها خواسته واریزی جدید به حساب تعاونی داشته باشند.

از طرفی اعضای تعاونی مسکن مهر که خانه‌های خود را تحویل گرفته‌اند درخواست دارند ریز هزینه‌های ساخت و تکمیل واحدها به ایشان داده شود و معترضند در چند مورد خاص مثلا در مورد مالیات هر واحد هر دفعه با نقل‌های متفاوتی مواجه شده‌اند که ایشان را دچار سردرگمی نموده است که البته این مورد اخیر به تصمیمات کلان کشوری برمی‌گردد.

همه می‌دانیم مشکلات اساسی مسکن مهر فریدونشهر مانند جانمایی غلط که هزینه سرسام آوری را بابت خاک برداری، تسطیح و آماده سازی محوطه تحمیل کرد الان دیگر علاجی ندارد و ناخواسته مجبور به پذیرش آن هستیم هرچند مسئولین وقت باید نسبت به این موضوع پاسخگو بوده و طبق قوانین و مقررات باید ضرر پیش آمده را جبران کنند.

اما مشکلات کوچکی هم هستند که به راحتی قابل رفع هستند ولی در سایه کم توجهی مسئولین امر، با وجود کوچک بودن این مشکلات تاکنون مانع این شده‌اند که این واحدها قابل سکونت شوند. مانند موضوعی به کوچکی نصب پنجره تراس که فرآیند تأیید آمادگی واحد برای دریافت انشعاب گاز را عقب انداخته است و با این که حدود دو ماه است صاحبان این واحدها پیگیر این موضوع هستند ولی هنوز این پنجره‌ها نصب نشده‌اند.

در حالی برخی ساکنان واحدهای تحویلی به اجبار در این خانه‌ها ساکن شده‌اند که در این شب های سرد، به خاطر یک بی توجهی کوچک فاقد گاز شهری هستند و:

Mehr007Mehr008

با دیدن بارانی که از پنجره های بدون شیشه وارد ساختمان شده بود و سفیدکاری ها را از بین برده بود، نمی دانستیم روی واژه «عدم دلسوزی» فکر کنیم یا روی واژه «بی تدبیری» و یا روی واژه دیگری؟

Mehr010Mehr003

صرف نظر از نخاله های ساختمانی رها شده در واحدها، داخل راهروها و در محوطه، آسفالت نکردن محوطه و گِل شدن مسیر بلوک ها با یک باران جزئی یکی دیگر از مشکلات ساکنین مسکن مهر است که تأخیر مسئولین مربوطه در آسفالت کردن محوطه و آماده کردن بلوک‌های تحویل شده برای سکونت که با چند کارگر به سرعت قابل اجرا است باید مورد توجه قرار گیرد.

قضاوت در مورد چند تصویر زیر که از بلوک های تحویل شده مسکن مهر گرفته ایم را هم به خوانندگان فهیم واگذار می کنیم و از مسئولین می خواهیم با رسیدگی جدی خود به مشکلات و مسائل مسکن مهر اجازه ندهند بیش از این زخمی که بر دل اعضای مسکن مهر فریدونشهر وارد شده است، خراشیده شود.

Mehr009 Mehr011 Mehr006

Mehr002 Mehr004

آن چه بر پروژه مسکن مهر فریدونشهر گذشته، گذشته است و به سرانجام رساندن این پروژه همتی مضاعف و تلاشی دو چندان را می طلبد.

سایت پونه زار آمادگی دارد نقطه نظرات مخاطبان و مسئولین در این زمینه را منعکس نماید.

  1. مجتبی گفت:

    جناب آقای جدیدی بنده به نمایندگی از تمامی اعضای مسکن مهر از شما تشکر می کنم ، گزارش بسیار خوب و تکان دهنده ای بود، بنده یکی از اعضای مسکن مهر هستم که از سال86 تا کنون مشقت های بسیاری در این زمینه متحمل شدم و آنچه را که از این گزارش خواندم درد دل من و بسیاری از از اعضای مسکن مهر است . بنده چندین بار با تعدادی از اعضا به ملاقات فرماندار محترم وقت و شهردار عزیز رفتیم ولی هیچ گاه اعتراضاتمان پیگیری نشد و کسی جوابگوی ما نبود ، از مسولین به ویژه فرماندار محترم خواهشمندیم مساعدت لازم در این زمینه مبذول فرمایند.

  2. باسلام ونهایت تشکر ازمدیریت متعهد سایت ارزشمند ومردمی پونه زار ،واقعاٌ اززحمات حضرتعالی وانعکاس واقعیتهای مسکن مهر نهایت تشکرراداریم .با توجه به گزارش مشروح شما ازواقعیت مسکن مهر فریدونشهر ما منتظرین ومستاجرین بی خانمان ضمن استمداد ازخداوند متعال جهت یاری وحل مشکلاتمان ازمسئولین دولتی محلی وتعاونی می خواهیم برای رضای خداوآرامش وجدان شخصی خود گزارش وبیلانی ازعملکرد وعدم تحویل به موقع این منازل برای عموم انتشاردهند ووجدان خود رارها سازند.تاماهم حداقل بتوانیم باامید به آینده خانواده های مظلوم خودمان رابه نحوی آرام نماییم.ممنون ازهمه شما.

  3. حسین گفت:

    آقایون مسول واقا بی توجهی و بی تدبیری تا کی می خواد ادامه پیدا کنه ؟ یه کم به فکر این مردم باشین

  4. آقای جدیدی واقعا متشکرم.
    جناب آقای اصلانی مدیر عامل مسکن مهر چرا به فکر نیستین؟ چرا باید 72 تا خانوار به خاطر پنجره های تراس 2 ماه بی خانمان باشن؟ چرا بعد از گذشت این همه مدت هنوز محوطه سازی به اتمام نرسیده ؟ کم کاری تا کی؟ روز به روز واحدهای مسکن مهر دارن گرون میشن فکر میکنید به خاطر چیه؟ به خاطر اینه که این همه پرسنل اعم از مهندسین ناظر و مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره و امور دفتری دارن ماهانه میلیونها تومان اونجا از جیب مردم حقوق میگیرن و این یک امر بدیهیست که *

  5. ممنون اقای جدیدی.حرفهای بالا کاملا درست است.من یکی از ساکنین اونجا هستم.شاید بیش از صد بار به مسئولین مراجعه کردم از فرماندار و شهردار و مدیر عامل مسکن مهر گرفته تا دیگران ولی هیچکس جوابگو نیست که نیست و متاسفانه جز دروغ چیز دیگری نشنیدیم

  6. آقای جدیدی خیلی ممنون از زحمتی که کشیدین و معضلات و مشکلات مسکن مهر را بیان کردین و میدونم که این کار جسارت زیادی میخواست.زمستان نزدیک است و فصل برف و بارون و تمامی اعضای مسکن مهر از مسولین خواهش دارن قبل از اینکه هوا سردتر بشه این مشکلات را برطرف کنن که حداقل مردم بتونن زمستون تو خونه های خودشون ساکن بشن .

  7. آقای فرماندار، آقای شهردار و آقای اصلانی واقعا به نظرتون یه آسفالت کردن به طول 50 متر و نصب پنجره ها برای تایید اداره گاز اینقدر کار سختیه که در طول 6 ماه نتونستین انجام بدین؟ این کارها خیلی سادن که شما نتونستین انجام بدین وای به حال اون روزی که کارای بزرگتری بخواین انجام بدین . خدا به فریاد این مردم برسه

  8. دوستان به نظر من اینها عمدا قیمت ها را مشخص نمی کنن تا کار به سال 95 کشیده بشه و همونطور که استحضار دارین سال به سال هم که قیمت ها گرونتر شده و میخوان که قیمت را باز هم افزایش بدن

  9. م.م گفت:

    با سلام و تشکر از کسانی که در تهیه این گزارش تلاش کردند
    متاسفانه حتی مسئولین شهر حتی خودشون را موظف به پاسخگویی هم نمیدونند.به طوری که وقتی به عنوان یکی از اعضای مسکن مهر و یکی دیگر از دوستان به فرمانداری یا شهرداری مراجعه کردیم شخص جناب فرماندار از پذیرش و پاسخگویی به ما اجتناب کرند در حالی که باید به عنوان یک شهروند به ما پاسخ می دادند و یا جناب اقای گوگونانی (شهردار محترم)زمانی که پیگیری اسفالت را انجام دادیم این گونه بیان کردند که با شما طرف قرارداد نیستم و با تعاونی و مدیرعامل طرف هستم و لذا ب شما پاسخگو نیستم یا فرمودند پول و هزینه آسفالت را شهرداری تحویل نگرفته در حالی که مدیر عامل مسکن مهر میگه 490 میلیون هزینه به شهرداری دادیم به علاوه قیر یارانه ای.
    *

  10. آقای جدیدی واقعا متشکرم که این همه زحمت کشیدین ولی ای کاش زحماتتون نتیجه بده . ما که هر چی تلاش کردیم و رفتیم پیش فرماندار و شهردار و مدیرعامل مسکن مهر به نتیجه نرسیدیم .کاش خداقل با این گزارش یه تکونی به خودشون بدن.

  11. نزدیک عمر فریدونشهر به 1500سال برسه ولی هنوز مسکن مهر تموم نشد اینقدر که رو مسکن مهر وقت گذاشتن و مردم اذیت کردن اگه رو انرزی هسته ای وقت میزاشتن الان فریدونشهر بمب اتم داره مسیولین خجالت…

  12. با سلام.با تشکر از اقای جدیدی.من یکسری از مشکلات مسکن مهر را میگم شاید مسئولان چشماشون را وا کنن و شاید ببینن.پیگیری انشعاب گاز . اسفالت مهوته . روشنایی راهپلها . اسانسور. پنجرهای تراس. شیشه های راهرو . نظافت ساختمان . *

  13. باسلام تمام مشکلات قابل قبول ولی اصل مشکل به ساخت مسکن برمیگردد که فقط بابی تدبیری ساخته شد مگه می شد باتورمی که بودخانه 11میلیونی ساخت .تمام مصالح ساختمانی چند برابرقیمت عرضه می شد البته این مشکل در سراسرایران است

  14. بهزاد گفت:

    با سلام خدمت همشهریان عزیز .سایت وزین پونه زار چندین بار گزارشهایی کامل از وضعیت مسکن مهر تهیه کرده اما تا به امروز هیچکدام از مسوولان حتی حاضر نشدند طی مصاحبه ای با این سایت پاسخ مردم را بدهند که اگر این طور میشد مسلما برروی سایت قرار میگرفت . اگر مسوولان به کار خودشان اطمینان دارند و دفاعی از اقداماتشان دارند بیایند و پاسخگوی این همه تاخیرات و بی برنامگیها باشند وگرنه مردم عزیز نگاه وتفکراتشان به این آقایان جور دیگری خواهد بود . از فرماندار محترم شهرستان تقاضا میشود بازدیدی از مسکن مهر داشته باشند چون به نظر میرسد اگر کسی که یک روزدر طول عمرش مدیریت سازمانی را عهده دار بوده باشد با یک نگاه میتواند تصمیماتی برای رفع مشکلات مسکن مهر اتخاذ نماید .معطلی برای شیشه و آسفالت و روشنایی بسیار خنده دار و عذاب آور است .

  15. من ضمن تایید بعضی از موارد اما دوستان حقیقت چیز دیگه ای می باشد متاسفانه مسكن مهر با معضل مالی مواجه می باشد وعده‌ای از اعضا نسبت به تکمیل موجودی اقدام نکردن واین به ضرر سایر اعضا می باشد

    • احمد جان مشکل مالی کجا بود من از سال 86 تا الان 23 میلیون پول داده ام اما هنوز خبری از انتخاب واحد هم نیست آخه قرار بود یک خوابه 7 میلیون تومان 2 خوابه 11 میلیون تومان و 3 خوابه 15 میلیون تومان تحویل داده بشه.من خودم سال 86 2 میلیون طلا مثقالی 65 هزار تومان فروختم .حداقل خانه ها را تحویل بدهند که ماهم پول رهن خانه اجاره فعلی را به مسکن مهر بدهیم و اجاره خانه را بابت قسط وام. من دیگر نمی دانم چه کار کنم هیچ سرمایه ای هم ندارم به غیر از پول رهن خانه اجاره ای ام ؟؟؟؟ خواهشمند است مسئولین فکری کنند و این پروژه به اتمام برسد .

  16. ساختمان سازی روی دامنه کوه درزمینی با بستر سنگی و با ساختمان های آپارتمانی با نقشه های بسار نامناسب با دو دستگاه آسانسور دو دستگاه پله همراه با مشاعات غیر متعارف (داکتها)، مدیریت اولیه شکل گیری تعاونی زیر نظر شهرستان فریدن با دو سال ضرر ناشی از آن دیوارچینی سنگی با ارتفاع چندین متر نبود زیر ساختهای متعدد در محل گرفتن 500میلیون تومان مالیات وارزش افزوده دقیقا تو اوج فعالیت تعاونی در مرحله نازک کاری وآغازیک پروژه بدون شناسایی افراد واجد شرایط در سطح 264واحد در زمینی به مساحت 62000متر با معابر سازی به طول سه کیلومتر خوب البته باعث طولانی شدن روند اجرای پروژه وگرون شدن قیمتها میشه حالا بیایم انواع اتهامات را به دست اندر کارا ی تعاونی که تماما از بچه های فریدونشهر می باشند که با کمترین حقوق دارن ازدرد بی کاری کار میکنن وتنها گناهشون اینه که وارث هزار جور بی تدبیری مسولین قبلی می باشن دور از انصاف که به خاطر نریختن پول توسط برخی از اعضا مورد مواخذه قرار بگیرن کار ساختمان سازی رو زمین صاف پول می خواد چه برسه به کوهی با این عزمت

    • عضو محترم من خودم هم عضو هستم یک سری برید بزنید ببینید چقدر مصالح حیف و میل شده ببینید چقدر سیمان زیر آب مانده سفت شده ببینید چقدر لوله جلوی ساختمانها ریخته شده و ماشین آلات از روی آنها عبور کرده و نابودشان کرده برو ببین چند بار بی مورد خاکبرداری و گودبرداری شده .من خودم یکبار رفتم و خیلی ناراحت شدم و گفتم تا مسکن را تحویل ندهند دیگر پول به حسابشان نمی ریزم

  17. دلواپس
    دوست عزیز در مسکن مهر مشکل مالی وجود ندارد بی انظباطی مالی و حیف و میل پول مردم بی پناه وجود دارد و *

  18. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای جدیدی.
    من واقعا تعجب می کنم از این همه همت مسولین !!!!!!!!!!!!!!
    آقایون مسول واقعا با خودتون چه فکری می کنین؟ شما باید هم تو این دنیا و هم تو اون دنیا جوابگوی مردم و اهالی مسکن مهر باشین.من که هیچوقت حلال نمیکنم به خاطر اینکه هشت ساله دارین عذابمون میدین.

  19. ممنون از پونه زار که لااقل درد دل مردم را درج می کند سری های اول پرند عالی بود اما حالا خراب خراب مسئولین به فریاد ما برسید.

  20. خدا صبرتون بده .ما که عضو مسکن مهر نیستیم جونمون به لبمون رسید تا خونه ساختیم از دست بدقولی های پیمونکارو…/توکل به خدا /ایشالا این نظر سنجی ها جواب بده

Go to TOP