چاپ خبــر

صالحی: برچیدن سانتریفیوژهای نطنز را آغاز کردیم! / رهبر انقلاب: قبل از هر اقدام، اروپا و امریکا لغو تحریم ها را بصورت کتبی تضمین کنند

از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از رجانیوز، در شرایطی که رهبر معظم انقلاب دریافت تضمین عینی و مکتوب از امریکا و اروپا برای لغو تحریم ها را شرط اصلی اجرای تعهدات از سوی ایران اعلام کرده اند، دولت یازدهم بدون دریافت این تضمین ها، برچیدن سانتریفیوژها از نطنز را آغاز کرده است.

در همین زمینه خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از علی اکبر صالحی اعلام کرد: ایران اجرای برجام را با کاهش تعدادی از سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم آغاز کرده است.

وی اضافه کرد‌: ما اقدامات مقدماتی را آغاز کرده‌ایم.ما در حال کاستن از تعدادی از سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای نطنز هستیم. با این حال اجرای کامل توافق هسته‌ای به زمان احتیاج خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب در اولین شرط از شروط نه گانه خود برای اجرای برجام درباره دریافت تضمیمن عینی از امریکا و اروپا برای لغو تحریم‎ها نوشتند: از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است.

این در حالی است که ایشان در بند دیگری از این نامه فرمان تشکیل کمیته نظارت بر اجرای برجام را صادر کرده و نوشتند: وجود پیچیدگی‌ها و ابهامها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلّفات و فریب‌کاری در طرف مقابل بویژه آمریکا، ایجاب میکند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند، برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظایف این هیئت باید در شورای عالی امنیّت ملّی تعیین و تصویب شود.

اما اقدام خودسرانه دولت در برچیدن سانتریفیوژهای نطنز در شرایطی صورت گرفته است که هنوز کمیته بررسی اجرای برجام که طبق فرمان رهبر انقلاب قرار بود با مصوبه شورایعالی امنیت ملی شکل بگیرد، تشکیل نشده و روال داخلی انجام تعهدات طی نشده است.

در همین حال ۲۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شدند.

در شرح تذکر نمایندگان آمده است: متأسفانه در دو روز گذشته چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو وارد این سایت شده‌اند و شروع به جمع‌آوری زیرساخت‌های این سایت نموده‌اند و گفته‌اند دو هفته اینجا می‌مانیم تا کار را تمام کنیم.

جناب آقای رئیس‌جمهور! این اقدام توأم با تعجیل در زمانی اتفاق می‌افتد که بند یک از شروط ۹گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اخذ تضمین کافی از رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا که نوشتن نامه رسمی از جانب آنها مبنی بر لغو تحریم‌ها در زیرساخت‌های تحریم‌هاست موفق نشده، آقای رئیس‌جمهور! مسئولیت تحقق شروط ۹گانه و شروط شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بر اساس بند ۹منشور به تیم هوشمند، قوی و آگاه واگذار شده و این تیم هنوز تشکیل نشده است.

آقای رئیس‌جمهور اگر دقت کافی در تحقق این شروط انجام نشود، تهدید منافع ملی رخ خواهد داد که غیرقابل جبران است.

  1. سردبیر محترم مطالبی هم درخصوص اختلاس بابک زنجانی بنویسید واینکه دولت عزم کرده تمام مفاسدین اقتصادی رامجازات کند

Go to TOP