چاپ خبــر
دکتر حسین نظری:

طلاق‌ و تعارض فرهنگی ارمغان استفاده از اینترنت و ماهواره است

مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: طلاق‌، تعارض فرهنگی و قطع جریان تفکر سالم، ارمغان استفاده از اینترنت و ماهواره است.

به گزارش پونه زار به  نقل از خبرنگارایسنا ، دکتر حسین نظری، در چهارمین همایش ملی هجوم خاموش، که با همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان، در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد خرم آباد برگزار شد، افزود: مدرنیته اوقات فراغت را به صورت سنتی کنار زده‌ است.

وی با اشاره به تاثیر مدرنیته از طریق ماهواره و اینترنت بر جوانان شهر اصفهان افزود: متاسفانه مدرنیته سبک زندگی و نحوه‌ی گذراندن اوقات فراغت افراد را تغییر داده است.

این دکترای برنامه‌ریزی درسی دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه ورزش در سلامت افراد، گذراندن اوقات فراغت، آموزش و پرورش و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نقش خود را به خوبی انجام داده است، اضافه کرد: متاسفانه تبلیغات ماهواره‌ای، تاثیرات منفی روی نوجوانان و جوانان داشته، به طوری که شکاف نسلی اختلالات روانی، قطع جریان تفکر سالم، تعارض فرهنگی، درگیری درونی و بیرونی، طلاق، مشکلات جنسی و استفاده از برنامه‌های مبتذل شده است.

وی بی‌اعتنایی به قوانین فرهنگی، دینی و مذهبی را عامل ایجاد بیماریهای جسمی و روانی و آشفتگی‌های اجتماعی بیان کرد و گفت: بزرگترین و گرانقدر‌ترین نیروی انسانی جامعه را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

دکتر نظری با اشاره به این که آسیب‌های اجتماعی ناشی از شبکه‌ی اینترنت به مراتب بیشتر از ماهواره است، چرا که دسترسی به آن آسان‌تر از امواج ماهواره‌ای است، اضافه کرد: کاهش سلامت روانی، کناره گیری اجتماعی، گرایش به تنهایی، افزایش افسردگی، اعتیاد اینترنتی و هرزه نگاری ارمغان اینترنت است.

وی مهمترین علت عدم ورزش در بین 400 نفر از جوانان اصفهان را تنبلی و سستی دانست و گفت: بر اساس این پژوهش 46 درصد از جوانان اصفهان در اوقات فراغت ورزش نمی‌کنند. همچنین 40 درصد آنها از سریال‌های ماهواره‌ای و 14 درصد نیز از مسائل علمی استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: از این 400 نفر ، 195 نفر در خانه وقت خود را به تنهایی می‌گذرانند و تنها 32 نفر به ورزش می‌پردازند.

نظری یاد آور شد: آمارها حاکی از آن است که 70 درصد جوانان از ماهواره‌ استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: بر اساس این آمار هر نفر 3 ساعت و 42 دقیقه اوقات فراغت دارد که بیشتر آن را به تنهایی می‌گذراند.

این مدرس دانشگاه گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده 30 درصد جوانان عضو شبکه اجتماعی، 15 درصد چت و 10 درصد جهت دوستیابی از اینترنت استفاده می‌کنند.

مدرس دانشگاه فرهنگیان اصفهان تصریح کرد‌: برنامه‌های ماهواره به ظاهر جذاب و دیدنی هستند، اما حاوی مفاهیمی همچون خیانت، جنایت و عدم تعهد به خانواده است.

وی ادامه داد: مدرنیته سیطره عجیب و غریبی بر اوقات فراغت جوانان دارد، به طوری که محرومیت از فعالیت‌های جمعی و تعاملات اجتماعی و ایجاد معضلات روحی و جسمی از تاثیرات مدرنیته بر نوجوانان و جوانان است که برای مسئولان امری قابل تامل است.

Go to TOP