چاپ خبــر

لاغرهایی که زیاد می‌خورند، درخطرند!

رییس مرکز تحقیقات دیابت استان کرمانشاه پرخوری، پرنوشی و کاهش وزن و لاغری را از جمله علائم مشخصه بیماری دیابت عنوان کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایسنا، دکتر فاطمه رضوان مدنی دیابت را نوعی بیماری متابولیکی عنوان کرد و افزود: این بیماری به دنبال افزایش قند خون ایجاد می‌شود و شامل سه نوع دیابت یک، دیابت نوع دو و دیابت بارداری است.

وی تصریح کرد: دیابت نوع یک که در زمان کودکی بروز پیدا می‌کند 10 درصد موارد این بیماری را شامل می‌شود. در این نوع از دیابت بیماران نیاز به تزریق انسولین دارند، زیرا انسولین در خون آنها ترشح نمی‌شود و علت آن تاکنون ناشناخته مانده است.

رضوان مدنی دیابت نوع دو را شایعترین نوع دیابت عنوان کرد و افزود: این نوع دیابت 85 تا 90 درصد موارد دیابت را شامل می‌شود و به طور معمول از سن 25 سالگی به بالا بروز پیدا می‌کند.

رییس مرکز دیابت کرمانشاه گفت: چنانچه در ابتدای تشخیص این نوع دیابت قند خون زیاد بالا نباشد داوری خوراکی تجویز می‌شود، اما به تدریج با افزایش قند خون امکان تجویز انسولین نیز وجود دارد.

رضوان مدنی چاقی به ویژه چاقی تنه‌ای، چربی خون بالا، فشارخون بالا، مصرف سیگار، بی‌تحرکی، استرس و رژیم غذایی نامناسب، مصرف برخی داروها، برخی بیماریها و عوامل ژنتیکی را از جمله عوامل موثر در دیابت نوع دو عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در این نوع دیابت بدن به انسولین مقاومت نشان داده و یا مقدار انسولین در بدن کم است.

رضوان مدنی دیابت بارداری را نوع سوم بیماری دیابت عنوان کرد و افزود: زنان باردار باید قندخونی پایین‌تر از افراد عادی داشته باشند و چنانچه قند خون آنها بالا باشد به دیابت بارداری مبتلا شده‌اند و نیاز است توسط ورزش و رژیم غذایی کنترل شده و در برخی موارد هم انسولین تجویز می‌شود.

وی اظهارکرد: با به دنیا آمدن کودک این نوع دیابت خود به خود درمان می‌شود، اما این افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع دو هستند.

رییس مرکز تحقیقات دیابت استان کرمانشاه از ابتلای هشت درصد افراد جامعه به بیماری دیابت خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه 50 درصد بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاعی ندارند، زیرا در صورت عادت کردن بدن به قند زیاد علائم بیماری خود را نشان نمی‌دهد.

رضوان مدنی نگرانی اصلی در رابطه با بیماری دیابت را بروز عوارض این بیماری عنوان کرد و افزود: متاسفانه عوارض بیماری دیابت غیرقابل برگشت بوده و عوارض آن تقریبا در تمام نقاط بدن ایجاد می‌شود.

وی عوارض چشمی، قلبی، کلیوی، زخم‌های دیابتی در دست و پا و گزگز کردن و بی حسی دست و پا را از جمله عوارض این بیماری عنوان کرد و افزود: با پیشرفت بیماری همواره شاهد بروز نابینایی، قطع پا و نارسایی کلیه در بیماران دیابتی هستیم.

رضوان مدنی با بیان اینکه تمام افراد بالای 30 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند، گفت: چاقی، چربی بالا، فشارخون بالا و بی تحرکی عوامل مستعدکننده ابتلا به دیابت هستند و توصیه می‌شود تمام افراد بالای 30 سال حتما هر شش ماه یکبار آزمایش قند خون بدهند.

وی اظهار کرد: با انجام آزمایش، قندخون ناشتای کمتر از 110 نشان دهنده سالم بودن فرد است، بین 110 تا 126 یعنی اینکه فرد در مرحله پری دیابت است و بالاتر از 126 نشان دهنده ابتلای فرد به دیابت است.

رضوان مدنی افزود: همچنین میزان قند دو ساعت بعد از غذا تا 140 نرمال است، بین 140 تا 160 در مرحله پری دیابت قرار داشته و بیشتر از 160 هم که نشان دهنده ابتلا به دیابت است.

وی تصریح کرد: همچنین در هر زمان که قند خون اندازه گیری شود و قند بالای 200 باشد فرد مطمئنا به دیابت مبتلا است.

Go to TOP