چاپ خبــر

چگونه سطح تری‌گلیسیرید بدن خود را کاهش دهید؟

برای بسیاری از افراد، تری‌گلیسیرید بالا در اثر وضعیت دیگری مانند دیابت، چاقی، نارسایی کلیوی یا اعتیاد به الکل ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، در این شرایط، باید در ابتدا علت اولیه درمان شود تا سطح تری‌گلیسیرید به حد طبیعی بازگردد.

اگر بیماری‌های دیگر باعث افزایش سطح تری‌گلیسیرید نشده باشند، اغلب سطح بالای تری‌گلیسیرید همراه با کلسترول بالا دیده می‌شود و درمان باید مستقیما بر کاهش هر دو تمرکز داشته باشد.

تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم و ورزش کردن اغلب استراتژی اولیه برای کاهش سطح آنها در نظر گرفته می‌شود.

اگر با این روش‌ها به هدف درمانی نرسیم، داروهای کاهنده سطح چربی خون مانند استاتین‌ها اغلب تجویز می‌شوند.

لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم حاوی بیشترین مقدار تری‌گلیسیرید است. LDL بیشترین مقدار کلسترول و HDL هم بیشترین مقدار پروتئین را دارد.

از آنجا که VLDL بیشترین مقدار تری‌گلیسیرید در گردش را در خود جای داده و از سوی دیگر، ترکیب ذرات مختلف نسبتا ثابت هستند، امکان دارد بتوان مقدار کلسترول VLDL را با تقسیم مقدار تری‌گلیسیرید (بر حسب میلی‌گرم در دسی‌لیتر) بر 5 به دست آورد.

در حال حاضر، روش آسان و مستقیمی برای اندازه‌گیری کلسترول VLDL در دست نیست بنابراین اغلب برای محاسبه کلسترول VLDL از همین روش استفاده می‌شود. البته اگر مقدار تری‌گلیسیرید از 400 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بیشتر باشد، این روش ارزش ندارد.

سطوح افزایش یافته کلسترول VLDL با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی همراه است.

Go to TOP