چاپ خبــر
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

روزه بی سحری سبب بروز چاقی و چربی خون در فرد می‌شود

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روزه بدون خوردن سحری، فرد را در معرض ابتلا به چاقی و چربی خون از نوع تری گلیسرید قرار می‌دهد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، محمد حسن انتظاری در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: روزه گرفتن برای افراد سالم هیچ گونه مشکلی ندارد حتی در این سال که طولانی‌ترین ماه رمضان را طی ۳۶ سال قبل تجربه می‌کنیم.

وی بیان داشت: روزه گرفتن تنها برای افرادی که بیماری‌های خاص دارند و دارو مصرف می‌کنند منع شده و یا باید تحت نظر پزشک روزه بگیرند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: عده‌ای از افراد که بی سحری روزه می‌گیرند وحتی اظهار می‌کنند که بدون مصرف سحری راحت‌تر روزه می‌گیرند باید بدانند که بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به چاقی و چربی خون از نوع تری گلیسیرید هستند.

*توصیه به یکی کردن افطار و شام در امسال

وی با بیان اینکه امسال همچون سال های گذشته توصیه نمی‌شود که بین افطاری و شام فاصله ایجاد شود، گفت: با توجه به اینکه امسال طولانی‌ترین روزها را در ماه مبارک رمضان طی می‌کنیم بنابراین زمانی نمی‌ماند که بتوان افطاری و شام را جدا کرد و زود خوابید و برای سحری بیدار شد.

انتظاری تاکید کرد: لازم است وعده افطاری و شام را با هم یکی کرد اما افطاری را با حوصله باید خورد به طوری که با تند غذا خوردن نباید بر معده و گوارش فشار وارد ساخت که سبب بروز عوارضی بر فرد می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون با مصرف سحری روزه‌دار ۱۸ ساعت روزه است و اگر بی سحری باشد این مدت زمان به بیش از ۲۰ ساعت طول می‌کشد که در حالت عادی یک فرد روزه دار بعدازظهرها به دلیل گرسنگی و تشنگی زیاد دچار بدخلقی و بی حوصلگی می‌شود و افرادی که بی سحری روزه می‌گیرند بیشتر در معرض این عوارض قرار می‌گیرند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روزه داران باید سعی کنند کم آبی بدن خود را بین افطار تا قبل از خواب با مصرف میوه جات، سبزیجات، غذاهای آبدار و همچنین نوشیدنی های مختلف تامین کند و اگر موفق به این کار نشوند نمی‌توانند در زمان سحری با مصرف زیاد میوه و نوشیدنی، آب بدن خود را تامین کنند.

*روزه‌داران در طول روز با وضو، آب بدن خود را تامین کنند

وی با بیان اینکه گرفتن وضو بین هفت تا هشت بار در طول روز باعث می‌شود آب کمتری از بدن روزه‌دار دفع شود، ادامه داد: با وضو گرفتن می‌توان به جای تعریق بدن و کم شدن آب بدن، آب وضو تعریق شود.

انتظاری اعلام کرد: گرفتن روزه بدون سحری اصلا برای افرادی که سال اول یا دوم است که روزه می‌گیرند توصیه نمی‌شود زیرا به رشد به آنها آسیب می‌رساند.

Go to TOP