چاپ خبــر

با پيلاتس به اندام دلخواه خود برسيد

نام پیلاتس به افتخار یوزف پیلاتس بر دانش کنترل بدن یا کنترولوژی اطلاق گردید، زیرا او به عنوان مبدع این روش معتقد بود که با کنترولوژی می‌توان از ذهن برای کنترل عضلات بدن بهره برد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، ورزش پيلاتس كه به تازگي جايگاه خاصي در بين ورزش دوستان باز كرده است و مردان و زنان را جذب خود كرده است بهتر است بيشتر آشنا شويم. اين نوع ورزش، نوعی سیستم آمادگی جسمانی است که در اوایل قرن بیستم توسط يوزف پيلاتس ابداع شد و در آلمان، بريتانيا و ايالات متحده آمريكا مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۵ میلادی، ۱۱میلیون نفر در سرتاسر ایالات متحده به طور منظم به اتجام تمرینات مخصوص این رشته مشغول بودند و ۱۴هزار نفر مدرس پیلاتس در این کشور وجود داشتند.

نام پیلاتس به افتخار یوزف پیلاتس بر دانش کنترل بدن یا کنترولوژی اطلاق گردید، زیرا او به عنوان مبدع این روش معتقد بود که با کنترولوژی می‌توان از ذهن برای کنترل عضلات بدن بهره برد. سیستم ورزشی پیلاتس که در سال ۱۹۲۰ توسط یوزف پیلاتس پایه‌گذاری گردید، متشکل از ورز‌هایی است که تمرکز روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندام‌های بدن دارند، بدون اینکه عضلات را حجیم کند یا آنها را از بین ببرد. این روش تمرینی از حرکات کنترل شده‌ای تشکیل شده که بین بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سن بالا می‌برد. روش پیلاتس در مجموع به دنبال افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و کنترل بدن است.

پیلاتس به مجموعه‌ای از تمرینات ورزشی تخصصی اطلاق می‌شود که بر بدن و ذهن فرد تاثیر گذاشته و ضمن بالا بردن قدرت واستقامت تمام اعضای بدن، عمقی ترین عضلات بدن را مورد هدف قرار می‌دهد.

تمرینات پیلاتس عبارت از تلاش برای تمرکز فکر و درایت فرد برروی عضلات بدن و چگونگی و عملکرد آنهاست. به مرور زمان و با اجرای مکرر حرکات، ذهن انسان بدن را بهتر درک می‌کند و آن را توانمندتر و متعادل تر می‌سازد. همچنین حرکات پیلاتس عضلات و مفاصلی را مورد هدف قرار می‌دهد که در فعالیت‌های روزانه درگیر هستند، مانند: نشستن، راه رفتن، حمل کردن بار، خم وراست شدن. با تمرینات ورزشی پیلاتس طرز صحیح انجام حرکات روزانه در بدن ثبت می‌شود. پیلاتس حرکات ورزشی را به شکلی آموزش می‌دهد که مانع بروز صدمات ورزشی گردد.

کنترولوژی به ایجاد هارمونی یا هماهنگی کامل بین جسم، ذهن و روح انسان اطلاق شده‌است. علم کنترولوژی به فرد می‌آموزد که با مغز و اراده خویش، اختیار کامل جسم را در دست بگیرد؛ بدین ترتیب که عضلات بدن فرد از اراده او فرمان ببرند.

افراد ابتدا ازطریق کنترولوژی به شیوه هدفمند، کنترل کامل جسم خود را در دست می‌گیرند و سپس از راه تکرار کامل حرکات آن به شیوه تدریجی ولی پیشرفت کننده به یک نوع هماهنگی طبیعی دست پیدا می‌کنند. کنترولوژی باعث پرورش هماهنگ اجزای بدن می‌شود، حالت‌ها و حرکات نادرست بدن را اصلاح می‌کند، نیروی حیات را به بدن بازمی‌گرداند و توان ذهنی را افزایش می‌دهد.

* قوانين و مقررات رشته ورزشي پيلاتس

پيلاتس از مجموعه تمرينات ورزشي تخصصي تشكيل يافته است .اين تمرينات بدن و ذهن را به گونه اي درگير مي كند كه قدرت واستقامت تمام اعضاي بدن بالا رفته وعميق ترين عضلات بدن رامورد هدف قرار مي دهد .

تمرينات پيلاتس ، فكر و درايت فرد برروي عضله و چگونگي اجراي آن است .به مرور زمان وبا اجراي مكرر حركات ،ذهن انسان بدن را بهتر درك مي كند وآن را توانمندتر ومتعادل تر مي سازد .همچنين حركات پيلاتس عضلات ومفاصلي رامورد هدف قرار مي دهد كه درفعاليتهاي روزانه درگير هستند مانند :

نشستن ، راه رفتن ، حمل كردن بار ، خم وراست شدن ، تمرينات ورزشي پيلاتس طرز صحيح انجام حركات روزانه در بدن ثبت مي شود پيلاتس حركات ورزشي را بشكلي آموزش مي دهد كه مانع ايجاد صدمات ورزشي گردد.

* اهداف رشته ورزشي پيلاتس

1- پرورش ذهني سالم وهوشيار
2- ساختن جسمي سالم ونيرومند
3- دست يابي به اندامي بارشد يكدست وهماهنگ
4- افزايش قدرت واستقامت عضلاني همزمان
5- بالا بردن توانايي هاي بدن در انجام كارهاي روزمره
6- تحول در زندگي با هزينه اي ناچيز از طريق كنترولوژي
7- اجراي ضربان قلبي يكنواخت واجراي منظم دم وبازدم

* محل تمرين پيلاتس:
تمرينات پيلاتس در فضاي معمولي اتاق قابل اجرا مي باشد . هر فرد به مساحتي به طول 20/2 سانتي متر وعرض 50/1 سانتي متر براي اجراي حركات نيازمند است تمرينات پيلاتس را مي توان در فضاي باز و آزاد هم انجام داد .

* لباس پيلاتس:
لباس مورد نياز در تمرينات پيلاتس بهتراست در زمان تمرينات پيلاتس از لباسهاي آزاد ونخي وبه شكل بلوز شلوار استفاده كرد .
تمرينات پيلاتس چون بايد روان وراحت انجام گيرد لازم است كه لباس چسبان نباشد واز الياف نخي باشد . به دليل انقباضات شديد عضلاني در حين حركات پيلاتس لباس آزاد تضادي با اين انقباضات ايجاد نكرده وبه عضلات اين امكان رامي دهد كه درگيري خارجي نداشته باشند .
تمرين كنندگان نيازي به پوشيدن كفش وجوراب نيز ندارند زيرا كه بايد انگشتان پا وبخش تحتاني (كف پا) نيز آزادانه حركت كنند.
فضاي حركت انگشتان پا تا مچ پا به دليل درگيري زيادي كه در حين حركات شامل اين بخشها مي شود بايد باز وبدون مانع باشد.

* زمان تمرينات پيلاتس:
بهتر است تمرينات پيلاتس در جلسات 45 دقيقه اي سه تا چهار بار در هفته اجرا شود ولي به مرور به زمان ودفعات تمرينات اضافه خواهد شد . افراد حرفه اي تر مي توانند در مدت زمان كوتاه تري حركات قدرتي پيلاتس را پشت سر هم و بدون وقفه انجان دهند.

* روش تمريني پيلاتس:
روش تمريني پيلاتس سيستم منحصر به فردي است كه از حركات كششي وقدرتي تشكيل سده است .اين حركات موجب ايجاد انعطاف وقدرات در عضلات شده وموجب برقراري ارتباط مستقيم بين ذهن واندام مي گردد.

* هشت اصل واساس پيلاتس :
1- تنفس
2- مركزيت
3- هماهنگي
4- تمركز
5- قدرت اجرايي
6- خنثي يازي
7- صحيح نگه داشتن اندام
8- اجراي روان حركات

Go to TOP