چاپ خبــر
یک ماه بعد از شروع طرح بازسازی؛

کلوسه زیر و زبر شد

با آغاز طرح ایمن سازی و بازسازی روستای کلوسه تاکنون 25 واحد مسکونی از 75 واحد مسکونی نیازمند مقاوم سازی، به طور کامل تخریب شده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، چند سال پیش بود که رسانه ها ریزش چند تکه سنگ بر سر خانه های روستای کلوسه را سوژه قرار داده و به بررسی خطر ریزش کوه بر روی این روستا و چند روستای دیگر منطقه پشتکوه دوم شهرستان فریدونشهر با وضعیت مشابه پرداختند و در نهایت کارشناسان بنیاد مسکن مأمور بررسی این خطر شدند.

27 آبان ماه سال گذشته بود که جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان فریدونشهر با حضور منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، در فرمانداری فریدونشهر تشکیل جلسه داد و گزارش مبنی بر لزوم نوسازی هرچه سریعتر منازل غیرمقاوم هفت روستای بخش پشتکوه دوم فریدونشهر در برابر مخاطرات طبیعی ارائه شد.

setadebohran940827001

در این جلسه مصوب شد 400 واحد مسکونی نیازمند بازسازی در این روستاها در اولین فرصت با شروع فصل کاری همراه با فعال شدن ستاد بازسازی و استقرار مسئول فنی بنیاد مسکن در روستای کلوسه، تخریب و به صورت ایمن بازسازی شوند. همچنین مصوب شد آغاز این طرح با نوسازی و ایمن سازی روستای کلوسه با اختصاص سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض از محل اعتبارات مدیریت بحران استان و ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات مسکن با سود چهار درصد باشد.

ابتدای خردادماه امسال عملیات این پروژه با حضور فرماندار فریدونشهر آغاز شد.

امروز بعد از گذشت یک ماه از آغاز این طرح، 25 واحد مسکونی از 75 واحد نیازمند بازسازی روستای کلوسه با فعالیت یک دستگاه بیل مکانیکی و چهار دستگاه کامیون به طور کامل تخریب شده است و روند تخریب سایر واحدهای مسکونی و تخلیه آن ها همچنان ادامه دارد. این طرح با هماهنگی فرمانداری، بخشداری، بنیاد مسکن، شرکت تعاونی روستایی و اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر در حال انجام است.

ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر، در گفتگو با پونه زار این پروژه را یکی از سنگین ترین پروژه های مطرح شهرستان از سال های گذشته بیان کرد و از اراده فرمانداری برای اتمام این پروژه با وجود تمام مشکلات و سختی های آن خبر داد.

محمدتقی سلمانی فرد، بخشدار مرکزی فریدونشهر، هم با بیان این که در روستاهای کلوسه، وستگان، دورک، کاهگانک، کاهگان، وزوه، پشندگان و زمستانه باید اقدامات ایمن سازی در برابر فرسایش، رانش و ریزش سنگ انجام شود، از احداث سدهای بتونی برای ایمن سازی این روستاها در برابر ریزش سنگ سخن گفت.

روستای کلوسه در فاصله 135 کیلومتری شهر فریدونشهر و در ارتفاع حدود 3000 متری از سطح دریا قرار دارد که به سبب صعب العبور بودن، تردد به این روستا در فصول گرم سال بدون خودروی کمک دار امکان پذیر نیست و در هنگام بارش برف، مسیر آن مسدود شده و معمولا به علت کولاک شدید و ریزش بهمن تا چند روز مسدود می ماند.

انتهای پیام/

  1. چه تیتر مسخره ای انتخاب کردی ، خواننده فکر می کنه در اثر زلزله کلوسه با خاک یکی شده است .سواد خبر نویسی خود را افزایش دهید.

  2. محمود گفت:

    باسلام.آیااین طرحی که آغازشده مقرون بصرفه هست که اینقدسرمایه گذاری روی یک روستای دورافتاده انجام بدهند؟ینی پول اینقد اضافه اومده؟

    • آن روستا به قیمت صدتا مثل تو و امثال تو کرفس و گردو و سماق و…دارد !!!

      • نامدار گفت:

        اگه این هزینه ها بخاطر کرفس و گردو و سماقه که پس هرچی جمعیتش کمتر بمونه بهتره.طبیعتش بکرتر و دست نخورده تر میمونه.ولی بخاطر اینها نیست.جواب نفر قبلی (آقا محمود) رو هم تو همین کامنت بدم.داداش سرمایه گذاری نیست این طرح.قرار نیست برا فرمانداری یا بنیاد مسکن سودآوری داشته باشه.فقط قراره از ضررها و هزینه های بعدی جلوگیری کنه.یخورده از هزینش رو اداره مدیریت بحران استان داده و بقیشم که وام مسکن با سود 4 درصده.البته یه نکته جالب و شاید قابل تامل رو متذکر بشم و اونم اینکه قراره این طرح خونه های اهالی رو مقاوم سازی کنه.اونم در برابر ریزش کوه و رانش زمین.تو متن خبر پونه زارم قشنگ توضیحش اومده که قضیه از کجا شروع شد و نهایتش به این نتیجه رسیدن که اینجا خطر ریزش کوه و رانش زمین هست.چیزی که قابل تامله اینه که اگر در آینده رانش زمین یا ریزش کوه اتفاق بیفته بازهم خسارتهای شدیدی به این خونه ها وارد میشه (بخصوص با رانش زمین).چون تا جایی که من خبر دارم خونه های قدیمی تخریب و خونه های نو در حال ساخته شدنه و هیچ تغییر مکانی صورت نگرفته.در حالی که اگه از یک دانشجوی ترم یک مهندسی عمران هم بپرسید بهتون میگه که رو زمینی که خطر رانش داره چیزی نباید ساخت (ولو اون سازه در برابر زلزله 9 ریشتری هم مقاوم باشه).فقط یه نوع ساختمان هست که به رانش زمین مقاومه اونم ساختمانهایی هستن که با سبک ساختمان سازی مکانیکی((هاپکن)) ساخته شده باشن.این سازه ها در برابر تمامی بلایای طبیعی از جمله سیل، آتشفشان، رانش زمین و زلزله های خطرناک و مهیب و حملات تروریستی هم مقاوم هستن.با توضیحی که دادم هم من و هم شما و هم اهالی گرامی اون روستا میدونن که خونه هایی که قراره ساخته بشه با اون سبک نیست و در برابر رانش زمین بشدت آسیب پذیره.

    • سارینا گفت:

      باسلام اگه براشماهم اتفاق ازاین بد
      ترمیفتادهمین حرفا میزدین.واقعأکه … خداروشکر که روستای کلوسه بازسازی شده مردم فریدونشهر خیلی ظلم هستن فقط به فکرخودشون هستن .

  3. مقرون به صرفه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    برای کی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اون ادمی که اونجا زندگی میکنه و جای دیگه به خاطر شغلش نمیتونه زندگی کنه چقدر می ارزه

    تو چقد ارزش داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. باسلام
    خیلی کارجالب ومنطقی است که به مناطق محرومی چون روستای دوست داشتنی کلوسه چنین خدماتی ارائه شود .البته لزوم کارکارشناسی شده ضرورتی انکارناپذیراست وباید مسئولین محترم قبل ازاقدام کارشناسی های لازم راانجام دهند.چراکه ساختن این خانه ها درهمان محل وبدون استحکام بخشی نتیجه ای ندارد.
    منطقه ما به علت کارهای بدون کارشناسی وسلیقه ای ضررهای زیادی دیده است نمونه های زیادی داریم ازآن جمله شهرک زاگرس وجابجایی تلویزیون شهری فریدونشهرو….که هیچکدام توجیه منطقی نداشت وفقط هزینه اضافی برمردم منطقه وبیت المال تحمیل کرد.

    • معلم گفت:

      جانان سخن از زبان ما میگویی.
      در اوایل انقلاب بدون کارشناسی در هر روستای حمام ،مدرسه وحتی مسجد ساختند.که تمام مخروبه شده اندو سرمایه های شهرستان را از بین بردند.

      • یک دوست گفت:

        در جواب شما دوستان چند نکته ضروری است.
        جناب معلم بهتر است قبل از بیان عرایضتون تحقیقی هم در ای موارد داشته باشید.
        1 – آن حمامها ساخته شده با بودجه شهرستان نبوده و جهاد سازندگی نجف آباد در نیمه آخر دهه 60 نیمه اول دهه 70 از بودجه اختصاصی محرومین ساختند و ربطی به بودجه شهرستان نداشته است شما نگران بودجه شهرستان نباشید . 2 – چرا هر وقت حرف از مناطق بختیاری نشین می شود شما سلولهای بدنتان مشکل پیدا می کند . توصیه می کنم با شنیدن کلمه بختیاری گلبولهای قرمز خود را آزار ندهید بالاخره این روستاها هم از این شهرستان هستند.3 – دیگر اینکه در همین مرکز شهر چندین باب مدرسه ساخته شده اوایل انقلاب که حالا تخریبی اعلام شده پشتکوه و پیشکوه هم مثل مرکز شهر. 4 – دیگر اینکه کلوسه سود دارد یا ندارد باید خانه های فرسوده روی سرشان خراب شود کمی انصاف داشته باشید گر چه ندارید.

        • یک دوست گفت:

          خدمت برادر یا خواهر محترمی که مدتی است از عنوان « یک دوست » برای گذاشتن نظرات خودشان استفاده می کنند و خدمت مدیر محترم سایت و نیز خوانندگان محترم سایت.

          تا جایی که بخاطر دارم عنوان « یک دوست » را بنده برای بار اول در این سایت و به عنوان نگارنده ی نامه های قوم برتر استفاده کردم و به نوعی غیر رسمی این عنوان بنام بنده مهر خورده و استفاده ی کسی دیگر از این عنوان شائبه ای ایجاد می کند که این نظرات نظرات همان یک دوست است… لذا با توجه به اینکه امکان دارد نظرات ایشان مخالف نظرات بنده باشد بدین وسیله اعلام می دارم : اینجانب نویسنده ی نامه های قوم برتر به جز ذیل این نامه ها و پاسخ به نظرات دوستان در این نامه ها هیچ جای دیگری نظری نگذاشته ام و اگر نیاز به نظر دهی در دیگر صفحات و ذیل اخبار باشد از عنوانی دیگر استفاده خواهم کرد. ضمنا این دوست عزیز هم اخلاقا می بایست نام مستعاری غیر از این نام را برای خود انتخاب می کردند که شائبه ای ایجاد نشود.

        • ذره بین گفت:

          یک دوست گرامی :
          حالا بودجه ی شهرستان یا نجف آباد یا هرجای دیگر … بودجه بودجه ی بیت المال بود که بی تجربه و مطالعه حیف و میل شد یا خیر…
          در ضمن یک دوست گرامی هر نظری را قومی و قبیله ای نکنید … بختیاری و غیر بختیاری ندارد این شما هستید که سلول های بدنتان به مباحث قومی و قبیله ای حساسیت دارد … از شما که نگارنده ی نامه های قوم برتر هستید چنین نظری با این تعصب قومیتی بعید است… و دیگر اینکه کسی از سود و زیان این روستا و مردمش به میان نیاورد انگار شما خود درگیری دارید نه؟

          • پونه زار گفت:

            این نظر از سوی نگارنده نامه قوم برتر نبوده، تنها مشابهت نام بود

        • باسلام
          یک دوست عزیزمن هم یک معلم بختیاری ام وافتخاربه بختیاری بودنم دارم وهیچ زمانی هم به خودم اجازه نمی دهم مثل تو بدون نزاکت واحترام به دیگران حرف بزنم .بله افتخارفریدونشهربختیاری است وماهم نباید فراموش کنیم که بابرادری وتلاش همین فریدونشهری ها به اینجا رسیدیم من حدود8 سال فریدونشهردرس خواندم درخانه یک گرجی فریدونشهری وتاابد مدیون او هستم وتاکنون ماازاینها بدی ندیدیم .فقط منافقین وآنهایی که می خواهند باتفرقه کارخودراجلو ببرند این حرفهارامی زنند.ولی شمارابه خداقسم می دهم ازاین بیانات تفرقه انگیز دست بردارید وبرادرانه همه شهرستان راآبادکنید. پونه زارخواهش میکنم منعکس کنید.

          • ذره بین گفت:

            معلم عزیز از تهران… سلام بر شما بزرگوار.
            نظر شما را که خوندم برگشتم به خاطرات سالهای نوجوانی و جوانی… همکلاسی هایی داشتم که از روستاهای بختیاری نشین و ترک نشین آمده بودند فریدونشهر درس بخوانند. از رفتار خانواده های گرجی با این بچه ها حرفی نمی زنم که شما حق مطلب را ادا کرده آید… فقط همینقدر بگم که مادران گرجی در رسیدگی به آنها، درست مثل فرزندان خود باهاشون رفتار می کردند. و البته این یک وظیفه انسانی بود و منتی هم نداشت. چه اینکه باسواد شدن عزیزانی چون شما مایه مباهات شهرستان است. اما متاسفانه امروزه عده‌ای هرچند بسیار کم از بختیاری ها با نادیده گرفتن حرمت نان و نمک قدیم بدجور به دام گرایشات قومی و قبیله ای افتاده اند. تا آنجا که به گرجی ها می گویند شما مال گرجستان هستید. برگردید بروید کشور خودتان. و یا با درج چنین اخباری در نظرات خود به تنها چیزی که نمی پردازند اصل خبر است و یکراست می روند سراغ دعوای قومی درست کردن… از شما بابت نظر زیبایی که بر پایه اتحاد بود کمال تشکر را دارم. باشد که سرلوحه بعضی دوستان باشد در نظر گذاشتن. التماس دعا.

  5. باسلام وعرض پوزش دوستان عزیز وهم شهریان گرامی لطفا هرچه به ذهنتان می رسد ننویسید کمی تفکر ،تدبرداشته باشید،بدون حب وبغض بنویسید، از حدس وگمان استفاده نکنید،نقد غیرمنصفانه نکنید،بدون تحقیق چیزی ننویسید .چون استفاده از این موارد انسان را ازهدف ومسیرخودش منحرف میکنه ونمی گذارد به هدف برسد .

  6. Raha گفت:

    سلام
    درجواب(ضربین)باید بگم ڪه این خود بعضی از گرجیا هستن ڪه خودشونو گرجستانی میدونن
    اما باید بدونن ڪه اینا زیر سایه پرچم ایران دارن زندگی میکنن و نباید اینهمـــــــه قومیت گراباشن

Go to TOP