چاپ خبــر

استان اصفهان در کدام کمیسیون‌های مجلس نماینده ندارد؟

اعضای کمیسیون های دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفته گذشته مشخص شدند که سهم اصفهان در کمیسیون بهداشت و درمان بسیار پررنگ و در برخی کمسیونها بویژه کمیسون کشارورزی ،آب و منابع طبیعی کمرنگ ارزیابی شده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایرنا، استان اصفهان درحالی درکمیسیون بهداشت و درمان سه نماینده دارد که در کمیسیون های «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» ، «اصل 90 قانون اساسی» ، «عمران» و «انرژی» هیچ نماینده ای ندارد.

استان اصفهان با احتساب نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجموع صاحب بیست کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است و از جمله استان ‌هایی می باشد که بیشترین سهم را در نهاد قانونگذاری کشور دارد.

نمایندگان استان اصفهان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 10 کمیسیون حضور دارند و در سایر کمیسیون ها هیچ نماینده ای ندارند.

نمایندگان استان اصفهان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کمیسیونهای ذیل عضویت دارند:

– کمیسیون اجتماعی: ناهید تاج‌الدین (از حوزه شهرستان اصفهان) و سمیه محمودی (ازحوزه شهرضا و دهاقان).
– کمیسیون بهداشت و درمان: حیدر علی عابدی (از حوزه شهرستان اصفهان)، اکبر ترکی(از حوزه فریدون شهر، فریدن و چادگان) و عباسعلی پوربافرانی ( از حوزه نائین و خور و بیانک).
– کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور: ابوالفضل ابوترابی ( از حوزه نجف‌آباد و تیران و کرون) و اصغر سلیمی (از حوزه سمیرم) .
– کمیسیون فرهنگی: احمد سالک‌ کاشانی ( از حوزه اصفهان )، سید صادق طباطبایی‌نژاد (از حوزه اردستان).
– کمیسیون قضایی و حقوقی: علی بختیار (از حوزه خوانسار و گلپایگان) و ژرژیک آبراهامیان (نماینده ارامنه).
– کمیسیون آموزش و تحقیقات: سیدجواد ساداتی‌نژاد (از حوزه کاشان ،آران و بیدگل)
و سید محمدجواد ابطحی (از حوزه خمینی شهر).
– کمیسیون اقتصادی: زهرا سعیدی ‌مبارکه (از حوزه انتخابیه مبارکه) و سید ناصر موسوی‌لارگانی (از حوزه فلاورجان).
– کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات: حسینعلی حاجی‌ دلیگانی ( نماینده حوزه شاهین‌شهر، میمه و برخوار ).
– کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: مرتضی صفاری ‌نطنزی ( از حوزه نطنز، بادرود و قمصر ).
– کمیسیون صنایع و معادن: محسن کوهکن‌ریزی (لنجان) و حمیدرضا فولادگر(اصفهان).

از بین نمایندگان استان اصفهان که پیش از این در مجلس نهم نیز حضور داشته اند، چهار نماینده در کمیسیون هایی که در دوره قبل حضور داشته اند به فعالیت خود ادامه می دهند و یک نماینده، کمیسیون خود را تغییر داده است.

در این زمینه «حمیدرضا فولادگر» در کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام «احمد سالک» در کمیسیون فرهنگی، حجت الاسلام «سید ناصر موسوی لاریگانی» در کمیسیون اقتصاد و حسینعلی حاجی‌ دلیگانی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به فعالیت خود ادامه می دهند.

در همین حال، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد و تیران و کرون در مجلس نهم در کمیسیون حقوقی و قضایی حضور داشت که در مجلس دهم به عضویت کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در آمده است.

استان اصفهان در مجلس نهم در کمیسیون های «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» ، «آموزش و تحقیقات»، «انرژی» و «عمران» صاحب کرسی بود اما در مجلس دهم هیچیک از نمایندگان اصفهان در این کمیسیون ها عضویت ندارند.

در مجلس نهم ، علی ایرانپور نماینده سابق مبارکه به همراه سکینه عمرانی نماینده سابق مردم سمیرم در کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» ، عباس مقتدایی نماینده سابق مردم اصفهان در کمیسیون آموزش و تحقیقات، روبرت بگلریان نماینده سابق مردم ارامنه اصفهان در کمیسیون انرژی و محمد فیروزی نماینده سابق نطنز و قمصر در کمسیون عمران حضور داشتند.

در مجلس نهم هیچیک از نمایندگان اصفهان در کمیسیون بهداشت و درمان حضور نداشتند اما اکنون با سه نماینده بیشترین حضور را دارند.
در مجلس قبل، چهار نماینده اصفهان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور داشتند که در مجلس دهم شمار آنها به یک نماینده کاهش یافته است.

باتوجه به ترکیب کمسیونهای مجلس دهم، کارشناسان معتقدند: موضوع آب و کشاورزی از مباحث اصلی استان اصفهان است و این منطقه به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور هم اکنون با مشکلات کمبود آب دست و پنجه نرم می کند که این وضعیت ضرورت حضور نمایندگان این استان را در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی که پیش از این دو نماینده استان در آن حضور داشت، مورد تاکید قرار می دهد.

اینکه چرا گرایش نمایندگان استان به عضویت برخی کمسیون های مجلس کم شده از جمله سئوال هایی است که نیاز به بررسی دارد با این حال برخی کارشناسان علت این امر را وجود مشکلات عدیده بوِیژ چالشزایی این بخش می دانند.

* کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، گروه‌هایی از نمایندگان هستند که با هدف بررسی تخصصی طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس تشکیل می‌شوند.
برپایه اصل ۶۶ قانون اساسی، تعداد کمیسیون‌ها و دوره تصدی نمایندگان در آنها در آیین نامه داخلی مجلس مشخص خواهد شد هم اکنون 17 کمیسیون تخصصی در مجلس شورای اسلامی فعالیت می کنند.

همچنین در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده‌است: مجلس نمی‌تواند اختیار قانونگذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید بصورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.

همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دایمی اساسنامه سازمانها، شرکتها، موُسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های ذیربط واگذار کند، یا اجازه تصویب آنها را به دولت بدهد.

بصورت معمول، طرح‌ها و لوایح مجلس ابتدا در کمیسیونهای مربوط مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس، نظر نهایی کمیسیون پرسیده و اعلام می‌شود.

در حال حاضر، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی عبارتند از:
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی
کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی
کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی
کمیسیون سیاست داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی*
کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس مجلس شورای اسلامی
کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی

  1. نماینده جدید فریدن به اندازه اقای اسفنانی هم نتوانست در مجلس تاثیرگذار ودرسمت های مهم کمیسیون ها قرار بگیرد این هم از رای زیبای مردم فریدن بزرگ

Go to TOP