چاپ خبــر
رئیس آبفار فریدونشهر خبر داد؛

انجام طولانی‌ترین خط انتقال آب روستایی غرب استان در فریدونشهر

رئیس آب و فاضلاب روستایی فریدونشهر از انجام پروژه انتقال آب روستایی 44 کیلومتری با 4 ایستگاه پمپاژ خبر داد و ازنیتراته بودن آب روستای سروشجان سخن گفت.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار پونه زار از اجرای طولانی ترین خط انتقال آب روستایی غرب استان در شهرستان فریدونشهر خبر داد.

محمدرضا یبلویی این خط انتقال آب را متعلق به مجتمع آبرسانی روستایی قلعه سرخ شامل روستاهای قلعه سرخ، میدانک اول و دوم، دره سیب، دره تاج الدین و بردآسیاب بیان کرد که آب آشامیدنی را از طریق خط انتقالی 44 کیلومتری از چشمه لنگان تأمین می کند.

وی گفت: سال گذشته این خط انتقال به روستای قلعه سرخ به عنوان دورترین روستا از چشمه رسید و طی یک ماه گذشته با تکمیل خط انتقال و مخزن 100 مترمکعبی روستای میدانک اول، این روستا نیز وارد مدار آبرسانی این مجتمع شد و تا پاییز سال جاری تلاش خواهیم کرد روستاهای میدانک دوم، دره سیب، دره تاج الدین و بردآسیاب را هم به این شبکه آبرسانی وسیع متصل کنیم.

ABFAR001

رئیس آبفای روستایی شهرستان فریدونشهر همچنین از بهره برداری از مخزن 300 مترمکعبی روستای قلعه سرخ طی دو ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: خط انتقال آب مجتمع آبرسانی روستای قلعه سرخ شامل 1100 متر مکعب مخزن بین راهی و چهار ایستگاه پمپاژ است.

یبلویی دیگر کار مهم آبفار فریدونشهر را در سال جاری، نوسازی شبکه توزیع کلیه روستاهای مجتمع قلعه سرخ دانست که موجب رساندن پرت آب به زیر 10 درصد در این مجتمع آبرسانی شد. استاندارد پرت آب در شبکه توزیع 25 درصد است.

*نیتراته بودن آب سروشجان

وی وضعیت نیترات آب روستای سروشجان را در حال بالا رفتن بیان کرد و از کنترل هفتگی میزان نیترات آب این روستا خبر داد. رئیس آبفای روستایی فریدونشهر تصریح کرد: در حال حاضر آبفای روستایی، آب شرب این روستا را از طریق تانکر و به صورت سیار با در نظر گرفتن روزانه 15 لیتر آب شرب برای هر خانواده تأمین می کند.

رئیس آبفار فریدونشهر گفت: آب مصرفی این روستا از آبان تا تیرماه از آب چشمه تأمین می شود که معیارهای سلامت را داراست اما در سایر ماه های سال از آب چاه استفاده می شود که در سال های اخیر به علت کاهش بارش ها و پایین رفت سطح سفره های آب زیرزمینی با نیتراته شدن روبرو شده است.

یبلویی اظهار کرد: چون میزان مواد معدنی از جمله نیترات در لایه های مختلف زمین ثابت است، با کاهش بارش ها و کم شدن حجم آب سفره های زیرزمینی میزان نیترات در واحد آب افزایش می یابد و منجر به نیتراته شدن و به مرز هشدار رسیدن این آب ها می شود.

وی استفاده از کودهای شیمیایی را نیز عاملی دیگر در نیتراته شدن آب روستای سروشجان و شهر برف انبار دانست و از نصب کنتورهای هوشمند روی چاه ها توسط شرکت آب منطقه ای جهت کنترل مصرف آب سخن گفت.

رئیس آبفای روستایی فریدونشهر بیان کرد: با انجام آبرسانی به مجتمع برف انبار شامل روستاهای سروشجان، چغا، چقادر، بزمه، دهسور علیا و سفلی و میلاگرد که موافقت اصولی آن از آب منطقه ای اخذ شده و در مرحله مطالعه است، مشکل آب روستای سروشجان هم برطرف خواهد شد. یبلویی ادامه داد: امیدواریم این پروژه در برنامه میان مدت پنج ساله اجرا شده و آب این روستاها از خروجی چشمه لنگان و بعد از تصفیه فیزیکی تأمین شود.

گفتنی است در حالی که نیترات، یکی از عناصر لازم در آب بوده و میزان آن در آب معدنی 15 میلی گرم در یک لیتر است، مرز هشدار آن 50 میلی گرم در یک لیتر می باشد.

انتهای پیام/

 

 

  1. وضعیت نیترات آب محله ی خمسلو هم بالا می باشد کاش خمسلو هم جزء مجتمع آب رسانی قرار می گرفت

  2. حسین گفت:

    با سلام
    در 5 سال اينده كسي در روستاها ديگر زنده نميماند كه اب رساني كنيد پس زوتر به فكر باشيد شما اين همه هزينه براي بردن اب با تانكر ميكنيد همان اب رساني كنيد بهتر است

  3. شهروند گفت:

    این پروژه از ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد شروع شده و تا به امروز شعار تبلیغاتی سه رئیس آب و فاضلاب روستایی شهرستان بوده – جدا چرا روسای ادارات ما بعد از انتصاب دوست دارن همه زحمات دوره های گذشته رو به نام خودشون ثبت کنن – لازمه کمی برای مردم شفاف سازی بشه .

Go to TOP