چاپ خبــر

افشاگری ویکی‌لیکس از نقش خونین آمریکا در جنگ یمن

وب سایت افشاگر ویکی‌لیکس به تازگی اسنادی را منتشر کرده که نشان می‌دهد آمریکا چند سال قبل از آغاز درگیری‌های مسلحانه در یمن از طرق سفارتش اسلحه در اختیار دولت منصور هادی قرار داده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از صاحب نیوز، وب سایت افشاگر ویکی لیکس با انتشار بیش از ۵۰۰ سند صادر شده از سفارت آمریکا در صنعاء درباره جزئیات عملیات نظامی قبل از آغاز درگیری نظامی در یمن فاش کرد که واشنگتن در چند سال اخیر در حال تجهیز نیروهای دولت مستعفی یمن به اسلحه و حمایت مالی و آموزش آنها بوده است.

طبق این اسناد که با عنوان «یمن فایل» منتشر شده و شامل ایمیل‌های رسمی و پیام‌هایی از دفتر همکاری‌های نظامی_ نهادی تحت حمایت آمریکا در سفارت این کشور- است، جنگ‌افزارهای مختلفی از جمله جنگنده‌ها، ناوها و خودروهای زرهی از آمریکا به یمن وارد شده است و علاوه بر این سفارت آمریکا در یمن نیز پیشنهاد نظارت بر مرزهای دریایی یمن به کمک سیستم‌های آمریکایی را داده است.

این سایت افزود: یمن از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

ویکی لیکس پیشتر نیز بیش از نیم میلیون سند و مدرک از وزارت خارجه عربستان منتشر کرد که حاوی مکاتبات محرمانه سفارت‌خانه‌های مختلف عربستان در سراسر جهان بوده و در بسیاری از این اسناد به حوادثی که پیش از جنگ یمن رخ داده بود، پرداخته شده است.

Go to TOP