چاپ خبــر
وقتی مسئولان سکوت می‌کنند؛

کاوش‌های فریدونشهر از مومیایی تا مقبره یونس نبی! +عکس

شاید بعد از اتمام این حفاری ها مشخص شود که واقعا میراث فرهنگی خاصی در آن چاه وجود نداشته است، اما آن چه باقی می ماند خاطره ای است از عدم پاسخگویی مسئولان دولت به مردم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، چند روزی از آغاز کاوش ها در «دره چاه» فریدونشهر می گذرد. کاوش هایی که از ابتدا مخفیانه انجام شد و مسئولان میراث فرهنگی حاضر به مصاحبه راجع به آن نبوده و نیستند.

به همین سبب و به دلیل افزایش رفت و آمدها در محل کاوش که در فاصله سه و نیم کیلومتری فریدونشهر و در حوزه شهری قرار دارد، حساسیت مردم نسبت به موضوع افزایش یافت.

kavosh950910004

گروه های کاوش که از تهران اعزام شدند و حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فریدونشهر نیز موجب شدت گرفتن این حساسیت شد و واکنش مسئولان تنها سکوت بود! سکوت مسئولان در مورد این که چه اتفاقی در آن چاه در حال رخ دادن است باعث گمانه زنی هایی در بین مردم شد؛ چاهی که بارها مردم دیده بودند افرادی درصدد نفوذ در آن هستند، 

لذا شایعاتی مبنی بر پیدا شدن دفینه، پیدا شدن مومیایی، پیدا شدن مقدار زیادی طلا و نهایتا پیدا شدن مقبره یونس نبی(ع) در شهر پیچید. که البته مورد آخر توسط پیامی جعلی از طرف منبعی نامشخص به عنوان «پیامی در کانال بی بی سی فارسی» در فضای مجازی انتشار یافت.

فرماندار فریدونشهر در تنها گفتگویی که راجع به این کاوش انجام شد، به خبرنگار پونه زار گفت: «بر اساس اطلاعات، مدارک و شواهد ارائه شده به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، گروهی از کاوش گران با اطلاع و هماهنگی مراجع قانونی شهرستانی و استانی از جمله فرمانداری، دادستانی و پلیس به محل اعزام و در حال بررسی محوطه ای که گفته می شود تاریخی است، هستند.»

مگر نه این است که پای یک سری شواهد و مستنداتی در میان است و مگر نه این است که مسئولان باید به مردم پاسخگو باشند، پس چرا مسئولان میراث فرهنگی مردم را غریبه دانسته و سکوت کرده اند؟

مسئولان حداقل می توانستند با در جریان گذاشتن شورای شهر و یا انتشار تصاویر کاوش از طریق رسانه ها، حتی اگر واقعا چیز خاصی مطرح نیست، فضای اعتماد متقابل را تأمین کنند. آیا مسئولان با این سکوت، خود به گمانه زنی ها، شایعات و حساسیت ها دامن نمی زنند؟

این که چرا مسئولان در مقام پاسخگویی به این مردمی که شهرشان نامزد امن ترین شهر دنیا بود، برنیامده اند جای بسی تعجب است. مردم با فرهنگی که به نجابت و صلح دوستی شهرت جهانی دارند.

این مردم در همین محل، چندین بار در برابر غارت میراث فرهنگی این کشور توسط سودجویان ایستاده اند و آن ها را تحویل مراجع ذی صلاح داده اند.

اگر بهانه مسئولان در مورد این سکوت، عدم اطلاع سودجویان از منطقه است که باید بگوییم اکنون سال های سال است که رفت و آمد فلزیاب به دستان در فریدونشهر وجود دارد که بارها توسط نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پلیس آگهی فریدونشهر دستگیر شده اند. در مرد محل کنونی کاوش هم علاوه بر این که این محل در فاصله نزدیک به شهر و در برابر دید مردم قرار دارد، آن قدر رفت و آمد مسئولان به این نقطه زیاد بوده که در این شهر کوچک ظرف چند ساعت همه مردم از وقوع اتفاقاتی در آن محل باخبر شده اند.

بد نیست راجع به محل حفاری این را هم بدانید که این محل از پیشینه تاریخی-افسانه ای در بین مردم محلی فریدونشهر برخوردار است به گونه ای که محدوده محل حفاری که چاهی طبیعی به عمق 30 متر است، را «دره چاه» می نامند و شاید پایه برخی از گمانه زنی های مردمی این پیشینه تاریخی باشد.

حرف پایانی این که شاید بعد از اتمام این حفاری ها مشخص شود که واقعا میراث فرهنگی خاصی در آن چاه وجود نداشته است، اما آن چه باقی می ماند خاطره ای است از عدم پاسخگویی مسئولان دولت به مردم.

انتهای پیام/

  1. ناشناس گفت:

    آقای جدیدی اگه الان شما اونجا برید اجازه نمیدن وارد بشین؟؟؟بالاخره خبرنگارید
    در بقیه شهر ها هم چنین اتفاقاتی افتاده ولی خبرنگاران به راحتی آنجا رفته و گزارش تهیه کرده اند
    پونه زار می ترسم سرمایه این مردم مظلومو بدزدند
    حتی اگه گنجم در کار بود اجازه حضور خبرنگاران داده می شد
    به نظر می رسد مسئله پیچیده تر از انیس ک فکر می کنیم و بسیار مهم است
    آقای جدیدی پیشنهاد میکنم به عنوان خبر نگار شهامت ب خرج داده و به محل رفته و فیلم و عکس مخفی از راه دور چ می دانم یه جوری گزارش تهدیه کنی تا هم بین مردم محبوب شوی هم شهامت و کلاس خبر نگاریتو نشون بدی
    هم کسانی ک او نمی توانند از مکان بازدید کنند مکانو و اتفاقاتش را ببینند

    • مهدی گفت:

      اگ ب عکسی ک آقای جدیدی گرفته و به کیفیت پايينش دقت کنید متوجه ميشيد ک این عکس از دور و بالای محل حفاری و ب صورت مخفی گرفته شده وب آقای جدیدی هم اجازه ورود داده نشده،البته اگ اشتباه نکنم!

    • tirash:t. گفت:

      ب نظرمن ک اونجا خبری نیس و اینهمه هیاهو و….همش ب خاطر شایعه پراکنی درباره اون مکان هستش و اینکه مردم ی چیزکوچیک رواینقددددد بزرگ جلوه دادن…..اماخوبیش اینه ک آخرکار دست خیلی از مسئولین برای مردم روخواهدشد

  2. چرا طوری رفتار کردن که اگه چیزی هم نبود مردم ازشون قبول نکنن در صورتی که بعیده اینهمه هیاهو برای هیچ باشه

  3. فامیل دور گفت:

    سلام
    پونه زار جان پس تصاویری که ذکر کردی کو؟
    فقط یه تصویر وجود داره

  4. ناشناس گفت:

    میدونین چرا کسی نیست جوابگوی مردم باشه آخه مسولین ما تشریف بردن خواب زمستانی ، واقعا اگه چیزی هست و قرار بره تو موزه ای جایی باید تو همین فریدونشهر باشه ، و اگه چیزی نیست چرا یگان حفاظت میراث فرهنگی و نیروی انتظامی نمیزارن کسی نزدیک اونجا بشه و هیچ خبری از اونجا درز نمیکنه

  5. مومیایی گفت:

    بلخره مردم مثل مسولین بایدسکوت کنن .هیس مسولین درحال کارند.مردم فریدو ن شهر خواهشا فقط سکوت

    • حالا فرض بگیر ید چیزی هم باشد چی به شما میرسد که اینقدر دارید حرص می خورید . مگر قرار چیزی به من و شما بدند . حال دارند کاوش میکنند شاید چیزی باشد شاید هم چیزی نباشد . عزیزم بلند شو برو دنبال کارت این حرفا برات نون واب نمی شود.

      • همین امثال شما ها هستند که همه جا خنثی هستید و به چیزی کار ندارید و هر کی هر کاری دوست داره تو این شهر انجام میده و باعث بدبختی مردم هست ، اگر اونجا چیزی هست باید به مردم اطلاع داده بشه وبشه یه اثر تاریخی برا شهر و منبع درامد مثل کاشان هر جای بیابوناش یه تیکه استخون پیداکردن یه شیشه سکوریت انداختن روش شده اثر تاریخی و اینهمه از گردشگران پول میگیرند و اگر هم چیزی نیست چرا اینهمه هیاهو تو شهر ایجاد کردند و پای پلیس و یگان حفاظت میراث فرهنگی و وزارت کشور اومده وسط

  6. اهل سوپل گفت:

    سوپل همیشه مظلوم بوده و هست و هیج وقت حامی نداشته.همه هنوز به این شهرستان بااصالت به عنوان یه روستا نگاه میکنن که اینقدر راحت تونستن بیان و هرکاری دوست دارن بکنن بدون این که مردم این شهر اطلاع پیدا کنن مردم فهمیم فریدونشهر سکوت تا کی ؟؟؟؟

  7. اهل سوپل گفت:

    مردم فهیم و با اصالت شهرستان فریدونشهر همیشه مظلوم بوده و هستند و هرگز مدافعی نداشته اند حتی زمانی که از خودمان در مجلس نماینده داشتیم آیا نباید از این اتفاق مهم خودمان اطلاعی داشته باشیم

  8. مگه میشه چیز خاصی نباشه پس چرا از کشور اومدن حتما چیز خاصی هست بعد میراث فریدونشهر کاره ای نسیت اصلا نمی ذارن بره . اونم از چیزی اطلاع نداره اخه اداره که نیست یه پایگاه فقط

    • ناشناس گفت:

      درد ما اینکه در مورد هیچ رویدادی شفاف سازی نمیکنن اینطور میشه که مردم به همه چیز بی اعتماد شدن حتی به دین….

  9. رضا گفت:

    از اخلاق و منش میراث فرهنگی اینه که با همکاری و نظارت مردم دست به کاوش بزنه یا اقای محمدی از این منش اگاهی نداره یا واقعا ایشان را هم ترسوندن ..
    دوستان خواب بودن دیگه بسه همه مسوولین یه بالا سری دارن که دستور میگیرن ، پس باید خودمون باشیم د یه کاری بکنیم مثل چندتا شهرستانی که مردم جانانه ایستادند و به هدفشان هم رسیدند.
    از اقای جدیدی هم صمیمانه تشکر میکنیم که این گزارش ها را دادن و توقع داریم هر روز ادامه داشته باشه.
    از امام جمعه میخایم که حد اقل یه واکنشی هم به این موضوع نشان بدن این هم از مسایل مهم شهرستان .

  10. ناشناس گفت:

    تجربه نشون داده مسئولین شهر جرات و جسارت نداشتن و اگه بخوایم بشینیم ببینیم مسئولین چیکار میکنن و به ما بگن سخت در اشتباهیم. اگه قرار باشه کسی کاری کنه اون خود مردم هستن.باید یه کاری کرد.مثلا موضوع رو رسانه ای کرد تا مجبور به اطلاع رسانی و پاسخ گویی بشن یا یه فکر دیگه کرد.

    • گرجی گفت:

      بنده هم با این نظر موافقم ، پونه زار عزیز اگه امکانش هست این خبر را برا اخبار استان یا حتی خبر بیست وسی ارسال کنید

  11. باسلام این وظیفه پونه زار که خبر مغبره و یاگنچ را رسانه ای کند مسئو لین نمی خواهند مردم از اتفاقات شهر باخبر باشند تا بوده چنین بوده ولی مسئولین بدانند که مردم را ازکانالهای معتبر اگاه خواهیم ساخت مملکت اسلامی حق این مردم را بی جواب نخواهد گذاشت.

  12. سلام پونه جان چند روزیه یه سری عکسای معبد مدفون در فریدونشهر تو فضای مجازی دست به دست میشه اگه میشه یه گزارشی بگیر ، ممنون

  13. قابل توجه آن عزیزان فریدونشهری که در جریان ساختگی سال گذشته فریاد می زدند که سابقا کسی درمکان فعلی فریدونشهرو حومه ساکن نبوده و برای اولین بار ما بودیم که 400 سال پیش کلنگ این شهر را زدیم و تنها وارثان و مالکان حقیقی این دیارما هستیم و لا غیر و در گذشته این منطقه فقط محل سکونت موقت و ییلاقی قوم دیگر بوده است .ولی حالا تنها با گذشت یک سال از آن ماجرا دنبال سهم خود از آثار مکشوفه چند هزار ساله هستند!! چه خوب است اگر آن عزیزان بدانند که هنگامی که بر موجی گذرا و ناپدارسوار شدیم کمی هم انصاف به خرج دهیم و شان و منزلت همسایگی و حجب و حیای دیگران را تحت هواههای نفسانی و موقعیت های جند روزه دنیایی و گذراندن چند واحد درسی به بازی نگیریم و خیلی از امور را به گذشت زمان بسپاریم که بهترین روشنگر حقایق است. فریاد اصالت ما از عمق تاریخ به گوش می رسد و این آثارقطره ای از اقیانونس ژرف و بی انتهای آن است .

  14. زمان آن رسیده که با مستندات صحبت بشه و تا موردی شناسایی کامل نشده و به ثبت نرسید. چطورکه در پی گزارش کارشناسان و یا آقای محمدی هستین…؟

  15. ارسن گفت:

    تا باد چنین بادا

Go to TOP