چاپ خبــر
مدرس حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد:

جابربن عبدالله انصاری؛ اولین فردی بود که مراسم اربعین حسینی را برگزار کرد

مدرس حوزه علمیه اصفهان گفت: بنا بر آنچه که در تاریخ آمده است، اولین فردی که بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) را برگزار کرد، جابربن عبدالله انصاری از یاران و صحابه بزرگ پیامبر (ص) بود.

به گزارش پونه زار، حجت الاسلام و المسلمین مهرداد آقاشریفیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، ابراز داشت: یکی از پدیده هایی که در جامعه شیعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، حادثه شهادت حضرت امام حسین (ع) است.
وی افزود: بزرگ ترین هدف همه انبیا و ائمه معصومین (ع) به خصوص امام حسین (ع) این بوده که مردم را از جهالت و گمراهی نجات دهند.
مدرس حوزه علمیه اصفهان گفت: در زمان امام حسین (ع)، مردم به جای پیروی از اهل بیت (ع)، فرد بی آبرو، منحرف و قسی القلبی همچون یزید را حاکم خود قرار داده بودند.
امر به معروف و نهی از منکر؛ هدف قیام امام حسین (ع)
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه هنر اصفهان یادآور شد: امام حسین (ع) در وصیت نامه خود به برادرشان محمدحنفیه، می فرمایند که من برای سرکشی و طغیان خروج نکرده و تنها برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای جامعه اسلامی قیام کردم.
وی با اشاره به اینکه در صورت فوت یکی از بزرگان جامعه دینی، تنها یک مرتبه مراسم چهلم برای وی برگزار می شود، تصریح کرد: برای سیدالشهدا (ع) بالغ بر یک هزار بار مراسم اربعین برگزار شده و هر سال هم شور و اشتیاق برگزاری این مراسم بین شیعیان افزایش می یابد.
جابربن عبدالله انصاری؛ اولین فردی که مراسم اربعین را برگزار کرد
آقاشریفیان یادآور شد: بنا بر آنچه که در تاریخ آمده است، اولین فردی که بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) را برگزار کرد، جابربن عبدالله انصاری از یاران و صحابه بزرگ پیامبر (ص) بود.
مدرس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه پس از واقعه عاشورا، خبر شهادت امام حسین (ع) و یاران ایشان به سرعت به مدینه رسید، گفت: در آن زمان، جابربن عبدالله انصاری جابر به همراه عطیه عوفی از دانشمندان آن زمان، به سمت کربلا حرکت کرده و دقیقاً در روز بیستم صفر، وارد سرزمین کربلا وارد شدند.
زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا (ع)؛ از نشانه های شیعه
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه درخصوص اربعین تأییدات دیگری هم وجود دارد، افزود: از امام حسن عسگری (ع) روایت شده که یکی از نشانه های شیعه، زیارت اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) است.
وی بیان داشت: در کتب دعایی هم روایات زیادی درمورد چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) ذکر شده که از جمله آن ها روایت معروف زیارت اربعین است که از امام صادق (ع) بیان شده است.
آقاشریفیان با اشاره به اینکه اربعین روزی است که نفرت خود را از زشتی ها و عشق خود را به خوبی ها و پاکی ها نشان می دهیم، تصریح کرد: شیعیان در اجتماع عظیم خود در روز اربعین نشان می دهند که راه سیدالشهدا (ع) ادامه دارد.
مدرس حوزه علمیه اصفهان گفت: قرائت زیارت اربعین از جمله مهم ترین اعمالی است که برای چهلمین روز درگذشت امام حسین (ع) ذکر شده است.

Go to TOP