چاپ خبــر
گلایه اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از نمایندگان مجلس:

نمایندگان برای حل مشکلات استان انسجام ندارند

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه ای که با حضور حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی داشتند گلایه های خود از نمایندگان اصفهانی بهارستان عنوان کردند و معتقد بودند بین نمایندگان برای حل مشکلات اصفهان انسجام و وحدت لازم را ندارد.

به گزارش تیم رصد فضای مجازی پونه زار؛ هرچند که نام برخوردار اصفهان مانع از این شده که چشم ها برای دیدن مشکلات این کلانشهر بسته شود اما اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه ای که با حضور حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی داشتند گلایه های خود از نمایندگان اصفهانی بهارستان عنوان کردند و معتقد بودند بین نمایندگان برای حل مشکلات اصفهان انسجام و وحدت وجود ندارد.

** سهم دولت و شهرداری برای مترو برابر است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با حضور در بین ۲۱عضو شورای اسلامی شهر به تبصره های لایحه بودجه سال ۹۳ کشور در رابطه با شهرداری ها اشاره کرد و افزود:بودجه دولت در سال آینده را۲۱۸هزار میلیارد تومان است که ۱۴۳هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده بودجه جاری و۳۷هزار میلیارد تومان به فعالیت عمرانی اختصاص دارد.

حمیدرضا فولادگر در ابتدا به بودجه اصلی ترین پروژه اصفهان اشاره کرد و ادامه داد:از بودجه عمرانی کشور ۹۳ میلیارد تومان به بودجه مترو اصفهان اختصاص داده شده و اگر بودجه دولت محقق شود، اعتبارات مترو اصفهان نیز تخصیص پیدا می کند.

وی در ادامه ازتامین بودجه قطارشهری به صورت مساوی توسط شهرداری و دولت گفت و افزود:۵۰درصد از بودجه دولت از سوی شهرداری و۵۰درصد از سوی دولت تامین می شود و بیشترسهم۵۰درصدی شهرداری برای آزادسازی، تغییر کاربری و ساخت ایستگاه ها هزینه می شود.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه دولت برای مترو عدد محدودی است، تصریح کرد: البته این بودجه در سال های۸۶،۸۷و۸۸افزایش داشت ولی نسبت به نیازعدد کمی بود به همین دلیل به غیر از بودجه عمومی، منابع دیگری تعریف می شود.

وی آلودگی هوا را یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات این کلانشهرعنوان کرد که از۳سهم آلودگی ۲سهم آن مربوط به سوخت غیر استاندارد توسط خودروها و نبود سوخت یورو ۴ و یک سهم باقی مانده به خاطر استفاده از سوخت مازوت توسط صنایع بزرگ است.

حمیدرضا فولادگر ادامه داد:هرچند صنایع چندان در پرداخت عوارض به وظیفه خود عمل نکرده اند اما گرفتن عوارض از صنایع آلاینده موجب حل شدن مشکل تا لودگی نمی شود و تنها با جایگزین شدن سوخت گاز این مسئله قابل حل است.

وی در خصوص پروژه بهشت آباد نیز سخن گفته و خاطر نشان کرد:برای اجرای پروژه بهشت آباد اوراق مشارکت به فروش گذاشته شد که ۹۰ میلیارد تومان برای این طرح اوراق خریداری شده است و در صورتی که به امید بودجه عمومی بمانیم نه تنها مترو بلکه به سرانجام رسیدن سایر طرح ها نیز سالها ادامه طول می کشد.

وی بودجه ورزشگاه نقش جهان در سال آینده ۷ میلیارد تومان است که نسبت به امسال کاهش پیدا کرده است که با این بودجه ها ورزشگاه نقش جهان به هیچ جایی نمی رسد.

**پروژه های بزرگ اصفهان اثر تاریخی شده است

عضو کمیسیون شهرسازی،معماری عمران و خدمات شهری نیز از تاریخی شدن پروژه های مصلی و ورزشگاه نقش جهان گفت و اظهار داشت:این آثار دیگر جزء داشته های تاریخی شده اند و دولت فکری به حال این طرح های زمین مانده بکند.

سردار کریم نصر اصفهانی ادامه داد:ناوگان اتوبوسرانی اصفهان روز به روز فرسوده تر می شود و این درحالیست که دولت خود را از پرداخت سهمیه خرید اتوبوس های تازه معاف کرده است و باعث شده تا آلودگی هوا در این شهرها ماندگار شود.

وی توجه به حمل و نقل عمومی را ضروری بیان کرده و یادآورشد:در این بخش دولت چندان توجهی به کلان شهرها ندارد که جای تعجب و گلایه است.

به گفته وی،همیشه اصفهان در بودجه سالیانه جزءشهرهای آخر قرار دارد و این تبعیض عادلانه نیست همچنین استفاده از فیلترینگ برای صنایع آلاینده چون ذوب آهن، فولاد مبارکه و نیروگاه که هزینه زیادی در بر دارد باید در دستور کار قرار گیرد.

**زاینده رود باید جاری شود

نایب رییس شورای اسلامی شهر نیز گفت:زاینده رود اولین نیاز اصفهان است چرا که خشکی آن باعث شده کشاورزان شرق اصفهان ورشکسته شوند ،مهاجرت و بیکاری اضافه شود.

احمد شریعتی خاطر نشان کرد:در حال حاضر خشکسالی برای اصفهان ضررهای زیادی را به همراه داشته اما با این وجود هیچ کس برای این شهر اقدام مهمی انجام نداده است که جای تعجب دارد.

**دولت به حمل و نقل عمومی بی توجه است

رییس کمیسیون حمل و نقل محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهرافزود:درحال حاضراصفهان ازآلودگی هوا رنج می برد و

این به خاطرعدم توسعه حمل ونقل عمومی درحد مورد نیازاست.

ابوالفضل قربانی با تاکید بر اینکه شهروندان در صورتی که شرایط وسایل حمل و نقل عمومی مناسب باشد و سرویس دهی نیز به صورت مطلوب و با حداکثر امکانات ارایه شود تمایل به استفاده از اتوبوس های شهری را دارند افزود:متاسفانه دولت از مدتها پیش کمک های خرید برای اتوبوس ها را قطع کرده و برای توسعه حمل و نقل عمومی هیچ حرکتی انجام نمی دهد با وجود اینکه دولت باید ۵۰درصد هزینه خرید اتوبوس را تامین کند.

**پیش بینی در مورد تورم برای سال آینده چیست؟

عضو کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای شهر صحبت های خود را باچند سوال آغاز کرد که درآمد واقعی از فروش نفت در سال گذشته چقدر بوده است؟ وپیش بینی در مورد تورم برای سال آینده چیست؟

سید کریم داوودی در نظر گرفتن بودجه مناسب برای پروژه هایی مانند بهشت آباد و رینگ چهارم اصفهان را ضروری دانست و یاد آور شد:بودجه های کشوری که هر ساله برای اصفهان در نظر گرفته می شود جوابگوی پروژه ای زمین مانده این کلانشهر نیست.

**نبود وحدت مشکلات را ماندگار کرد

رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر نیز از این مسئله سخن گفت که با تعامل بسیاری از مشکلات باید حل شود و نمایندگان نباید هر کدام به صورت جداگانه عمل کنند افزود:اصفهان بیشترین مالیات را پرداخت می کند و همیشه جزء آخرین شهرها در دریافت بودجه است و این منصفانه نیست.

غلامحسین صادقیان توجه به آلودگی هوا،مترو و کمبود آب را از مشکلات اساسی اصفهان برشمرد و یادآور شد:تا کنون بین نماینده های اصفهان آنطور که باید انسجام وجود نداشته و در مدت فعالیت تنها از سوی نمایندگان به مسائل جزیی پرداخته شده است.

وی افزود:توجه به مسائل شهرستان ها باید در کنار مشکلات شهر اصفهان باید مطرح شود و استفاده از انرژی پاک نیز در دستور کار قرار گیرد تا با بحران انرژی در آینده مواجه نشویم.

**ضرورت نگاه ویژه دولت به پروژه های بزرگ

عضو کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر با بیان اینکه دولت قطعا در بودجه سال آینده باید به مسایلی چون ورزشگان نقش جهان،مصلی و مترو نگاه ویژه داشته باشد افزود:موضوع قطار شهری و اختصاص بودجه آن هر سال به سال بعد موکول می شود و همین موضوع باعث شده شهرداری در این زمینه دست تنها بماند.

عباس حاج رسولیها با تاکید اینکه در صورتی که دولت بودجه مورد نیاز را برای طرح های چند ساله ندارد باید با اعلام آن تکلیف را روشن کند یاد آور شد:مدتهاست که شبکه فاضلاب اصفهان نیاز به بازسازی دارد و برای این کار نیاز به یک هزار میلیارد بودجه است تا با فاجعه روبرو نشویم اما هیچ یک از این امور مورد توجهقرار نمی گیرد.

وی ادامه داد:در حالی که همه مدیران از اثرات مثبت اجرای مدیریت واحد شهری مطلع هستند بنابراین نیاز است تا دولت برای این مسئله و واگذاری ۲۳وظیفه اقدام اساسی انجام دهد.

**حل مشکلات تنها با مطالبه گری نمایندگان

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ۷۰درصد جمعیت شهرنشین هستند که نیازهای متفاوتی دارند افزود:مطالبه گری در نمایندگان مجلس برای حل مشکلات کمتر دیده شده و این یکی از اشکال عمده نمایندگان است.

اصغر آذربایجانی ادامه داد:دربودجه کشوری که به اصفهان اختصاص پیدا می کندعدالت محوری دیده نمی شود و اصفهان در بین کلانشهرهای کشور کمتر از دیگران دیده شده است و حل این مشکل با مطالبه گری نمایندگان قابل حل است.

به گفته وی، اصفهان جانشین تهران است متاسفانه استاندارد های لازم را برای مواجه شدن با بحران ندارد و این مسئله باید در بودجه دیده شود.

**تورم زندگی را برای مردم سخت کرده است

عضو کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به اینکه تعاملی بین نمایندگان مجلس و شورا نیست گفت:این ارتباط باید قوی تر از این باشد چرا که در نبود نمایندگان این اعضای شوراهستند که با مردم بیشتر در ارتباط هستند و باید به مردم پاسخگو باشند و اعضای شورا نیز این مسائل را به گوش نمایندگان می رسانند.

علیرضا نصر اصفهانی از این مسئله سخن به میان آورد که در بودجه های سالیانه کشور به مردم باید بیشتر توجه شود چرا که مردم سخت زندگی می کنند و در صورتی که در بودجه عمومی نیازها دیده نشود مردم سختی دوچندان را باید متحمل شوند افزود:نیاز است در بودجه های سالیانه کشور به معلولان که قشر کوچکی نیستند و نیازهای متفاوتی دارند توجه ویژه صورت گیرد.

**مدیریت واحد شهری باید اجرا شود

عضو رییس کمیسیون شهرسازی معماری عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر با گلایه از اینکه ارتباط بین نمایندگان مجلس و شورای شهر قطع است افزود:لازم است برای تبادل نظر این ارتباط ها قوی تر باشد تا بتوانند بیشتر از مشکلات شهر آگاه شده و شوراییان نیز در جریان اقدام و پی گیری نمایندگان قرار گیرند.

عبدالرسول جان نثاری ادامه داد:دولت باید در بحث اجرای مدیریت واحد شهری با قدرت وارد عمل شود چون در حال حاضر بیشتر مشکلات کلانشهرها با هماهنگی قابل حل است و با اجرایی شدن مدیریت واحد شهری از پتانسیل شوراها استفاده شود.

Go to TOP