چاپ خبــر
با فعالیت سامانه بارشی اخیر؛

آغاز زمستان در سرشاخه زاینده رود با پرآبی/ پیست اسکی فریدونشهر هنوز بازگشایی نشده است

میزان بارش‌ها در شهرستان فریدونشهر نسبت به سال گذشته 20 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت این شهرستان 30 درصد افزایش داشته است. رئیس هیئت اسکی استان اصفهان گفت پیست اسکی این شهرستان به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا همچنان تعطیل است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار؛ فعالیت سامانه بارشی اخیر در شهرستان فریدونشهر موجب بارش 31.2 میلیمتر نزولات آسمانی شد. این بارش‌ها که به صورت بارش برف بود، در ارتفاعات بسیار بیشتر از این مقدار بود اما چون شهرستان فریدونشهر با وجود اهمیت میزان بارش‌هایش فاقد امکانات هواشناسی در ارتفاعات است نمی‌توان رقم دقیقی از میزان بارش‌ها در آن نقاط سخن گفت اما دست کم می‌توان گفت بارش‌ها در ارتفاعات شهرستان تاکنون دو برابر بوده است.

رئیس اداره هواشناسی فریدونشهر در این رابطه گفت: مجموع بارش‌ها در سال آبی جاری(از ابتدای پاییز) تاکنون در شهرستان فریدونشهر 201.5 میلیمتر بوده است که نسبت به سال گذشته که رقم 164.7 میلیمتر بوده است حدود 20 درصد افزایش داشته و نسبت به میانگین بلند مدت بارش‌های این شهرستان در این بازه زمانی که رقم 155.2 میلیمتر است، 30 درصد افزایش یافته است.

حسین خلجی همچنین عنوان کرد: میزان بارش ثبت شده در ایستگاه باران سنجی روستای دره بادام علیا واقع در دهستان پشتکوه 57 میلیمتر، در ایستگاه باران سنجی روستای کمران واقع در دهستان پشتکوه 56 میلیمتر، در ایستگاه باران سنجی روستای سرداب علیا واقع در دهستان عشایری 49 میلیمتر، در ایستگاه باران سنجی روستای اسلام آباد واقع در دهستان پیشکوه 34 میلیمتر، در روستای مصیر واقع در دهستان پشتکوه 23 میلیمتر و در روستای سنگباران واقع در دهستان برف انبار 18 میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به این که فریدونشهر بیشترین میزان بارش در سطح استان را داشته است، اظهار کرد: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که موج جدید بارش‌ها در این شهرستان در اواخر هفته از روز چهارشنبه آغاز شده و دست کم تا آغاز هفته آینده ادامه داشته باشد.

رئیس اداره هواشناسی فریدونشهر افزود: کمینه دمای ثبت شده در چند روز گذشته در ایستگاه هواشناسی فریدونشهر 10.2- سانتیگراد بوده است و هرچند تا پایان هفته کاهش دمای چندانی نخواهیم داشت اما از هفته آینده با افت شدید دما روبرو خواهیم شد.

فریدونشهر هم اکنون در فصل یخبندان قرار دارد و تردد در جاده‌های آن بعد از برفروبی باید با احتیاط کامل انجام شود هر چند در بسیاری از جاده‌ها امکان تردد بدون زنجیر چرخ میسر نیست.

علاوه بر این احتمال بادروبه و کولاک و در پی آن مسدود شدن محورها، ضرورت استفاده از زنجیر چرخ در محورهای عبور و مرور این شهرستان را بیشتر می‌کند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان فریدونشهر در گفتگو با پونه زار تصریح کرد: هم اکنون کلیه محورهای مواصلاتی این شهرستان بازگشایی شده و تردد در همه این محورها با کیفیت‌ای متفاوت قابل انجام است.

علی اکبر آقایی گفت: میزان بارش برف طی چهار روز گذشته در گردنه کلوسه بیش از یک متر بود که راهداران با تلاش شبانه روزی و حتی بدون تعطیلی در شب یلدا، موفق شدند دیشب این جاده را نیز که محور مواصلاتی هفت روستای منطقه پشتکوه دوم است، بازگشایی کنند.

بارش برف در این شهرستان هر ساله آغاز فصل اسکی و ورزش‌های زمستانی را به همراه داشته است اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، هنوز پیست اسکی فریدونشهر بازگشایی نشده است.

رئیس هیئت اسکی استان اصفهان در گفتگو با پونه زار عنوان کرد: پاییز امسال بارش برف خوبی را در شهرستان فریدونشهر شاهد بودیم به طوری که پیست فریدونشهر می‌توانست یکم آذر ماه به عنوان اولین پیست اسکی کشور بازگشایی شود.

محمود یسلیانی اظهار کرد: ورزش اسکی در فضای باز انجام می‌شود و پوشش اسکی بازان و فاصله بین افراد به شکلی است که خود به خود همه ماسک داشته و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شود لذا از بابت موازین بهداشتی مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا محدودیتی برای بازگشایی این پیست وجود ندارد.

وی ادامه داد: مجوز استانی بازگشایی پیست اسکی فریدونشهر و حتی مجوز برگزاری مسابقات اسکی بدون حضور تماشاگران اخذ و تصمیم نهایی برای بازگشایی این پیست منوط به تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونای شهرستان فریدونشهر شده است که در این صورت باید شرکت پیمانکار پیست و همچنین هیئت اسکی شهرستان فریدونشهر تدابیر لازم برای کنترل ورزشکاران و گردشگران و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی توسط ایشان را اتخاذ کنند.

رئیس هیئت اسکی استان اصفهان گفت: هم اکنون چند پیست اسکی در سطح کشور بازگشایی شده و در حال فعالیت هستند که از آن جمله پیست اسکی توچال، دیزین، سپیدان و غیره را می‌توان نام برد.

شهرستان فریدونشهر واقع در 200 کیلومتری غرب اصفهان، پربارش‌ترین نقطه این استان صفهان بوده و به لحاظ ویژگی‌های جغرافیایی به منبع آبی استان اصفهان شهرت دارد و برخی سرشاخه‌های رودخانه‌های زاینده رود، دز و کارون از این شهرستان جاری می‌شود.

انتهای پیام/

Go to TOP