چاپ خبــر

جدیدترین تحولات کرونایی جهان/ از کشف مسری‌ترین ویروس در انگلیس تا اعمال ممنوعیت رفت و آمد در برخی کشورها

خبرگزاری فرانسه در گزارشی جدیدترین تحولات جهانی ناشی از شیوع ویروس همه‌‌گیر کرونا را شرح داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه نوشت پس از کشف نوع مسری‌تر ویروس کرونا در انگلیس این کشور به طور ناگهانی و در پی تصمیم برخی کشور‌ها برای تعلیق ارتباطاتشان با لندن منزوی شد و این شرایط در آستانه کریسمس و همچنین خروج این کشور از بازار واحد اروپایی خطر ایجاد آشفتگی در تامین آذوقه را به دنبال دارد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، با اعلام قرنطینه دوباره ۱۶ میلیون نفر طی چند ساعت خشم عده‌ای را برانگیخت.

فهرست کشور‌هایی که تصمیم گرفتند ورود مسافران از انگلیس را ممنوع کنند و شامل اکثر کشور‌های اتحادیه اروپا هم می‌شود دوشنبه همچنان رو به افزایش بود حالا روسیه و هند هم به آن پیوسته‌اند.

سازمان جهانی بهداشتی موضعی کاملا متفاوت با وزیر بهداشت انگلیس اتخاذ و اعلام کرد نوع جدید ویروس کرونا خارج از کنترل نیست.

اتحادیه اروپا هم پس از موافقت آژانس دارویی اروپا مجوز استفاده از واکسن فایزر بیو ان تک را صادر کرد. آژانس دارویی اروپا همچنین اعلام کرد هیچ مدرکی وجود ندارد که این واکسن در برابر نوع جدید ویروس کرونا موثر نیست.

شرکت‌های بیو ان تک و فایزر هم اعلام کردند آماده تحویل دوز‌های واکسن به کشور‌های اتحادیه اروپا هستند. بسیاری از کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه و آلمان قصد دارند واکسیناسیون را از روز‌های آینده آغاز کنند.

یکی از پرستاران ایالت کنتیکت در شمال شرقی آمریکا دوشنبه در برابر دوربین‌ها واکسن مادرنا را دریافت کرد که در واقع آغاز کارزار واکسیناسیون با این واکسن جدید است که جمعه به صورت اضطراری تایید شد.

کنگره هم قرار است دوشنبه طرح جدید حمایت از خانواده‌ها و شرکت‌های تحت‌تاثیر همه گیری را تایید کند. این طرح با کمک حدود ۹۰۰ میلیارد دلاری، قرار است ادامه طرح عظیم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری باشد که اواخر ماه مارس به صورت اورژانسی تصویب شد.

یک کانون ویروس کرونا در یک پایگاه نظامی در جنوبگان شناسایی شد. جنوبگان تاکنون تنها قاره‌ای بود که تحت تاثیر همه‌گیری قرار نگرفته بود. این پایگاه نظامی نیروی دریایی شیلی ۳۶ نفر را در خود جای داده است که ۱۰ نفر آن‌ها غیر نظامی هستند.

روسیه دوشنبه رکورد جدیدی در آمار روزانه ابتلا به کووید ۱۹ ثبت کرد. با وجود موج دوم همه گیری که به شدت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است با هدف حفظ اقتصاد قرنطینه سراسری اعمال نشده است.

روسیه طی ۲۴ ساعت ۲۹ هزار و ۳۵۰ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ ثبت کرد. به این ترتیب شمار افراد مبتلا به کووید-۱۹ در این کشور به ۲.۸۷ میلیون نفر رسید. در ۲۴ ساعت گذشته همچنین ۴۹۳ بیمار جان باختند و مجموع قربانیان کرونا در این کشور به ۵۱ هزار و ۳۵۱ نفر رسید.

دولت مراکش از اجرای مقررات منع آمد و شد شبانه در ابعاد ملی و محدودیت‌های جدید از چهارشنبه و برای سه هفته خبر داد. آمار روزانه ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور به حدود ۲ هزار نفر رسیده است.

قطر نخستین واکسن‌های خود را دوشنبه دریافت کرد.

جو بایدن ۷۸ ساله، نخستین دوز واکسن کووید-۱۹ شرکت فایزر را به طور مستقیم در بیمارستانی در نیوآرک در ایالت دلاور در برابر دوربین‌ها دریافت کرد.

استان انتاریو به عنوان پرجمعیت‌ترین استان کانادا از شنبه بار دیگر قرنطینه خواهد شد. این قرنطینه در بخش‌های جنوبی این استان ۲۸ روز و در شمال آن که جمعیت کمتری دارد ۱۴ روز خواهد بود. شهر تورنتو هم از یک ماه پیش بار دیگر قرنطینه شده است.

برعکس، مجارستان و اسلوونی قرار است پروتکل‌های بهداشتی را برای کریسمس تسهیل کنند تا مردم این کشور بتوانند جشن‌ها را به صورت خانوادگی برگزار کنند.

شورای ملی نظام پزشکی فرانسه دوشنبه اعلام کرد علیه شش پزشک از جمله پروفسور دیدیه رائول متخصص بیماری‌های عفونی با شهرت جهانی و مدافع جنجالی هیدروکسی کلروکین شکایت می‌کند.

دیدیه رائول از جمله منتقدان مدیریت بحران از سوی مقامات و تضاد منافع در تحقیقات بین‌المللی برای درمان کووید-۱۹ است.

بنابر اعلام منابع رسمی همه‌گیری، تاکنون جان دست‌کم ۱.۶۹ میلیون نفر را در جهان گرفته است. تاکنون به طور رسمی بیش از ۷۶.۷ میلیون مورد ابتلا به کووید ۱۹ در جهان ثبت شده است که بیش از ۱۸ میلیون مورد آن مربوط به آمریکاست.

آمریکا با ۳۱۹ هزار و ۲۵۵ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ بیش از همه کشور‌های جهان تحت تاثیر همه گیری قرار گرفته است.

برزیل با ۱۸۷ هزار و ۲۹۱ مورد مرگ، هند با ۱۴۵ هزار و ۸۱۰ مورد، مکزیک با ۱۱۸ هزار و ۲۰۲ مورد و ایتالیا با ۶۸ هزار و ۷۹۹ مورد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

Go to TOP