چاپ خبــر

استاندار اصفهان: با تمام توان برای حل مشکل کم آبی تلاش می کنیم

استاندار اصفهان با اشاره به خشکسالی های اخیر و اهمیت صرفه جویی در مصرف آب گفت: با تمام توان برای حل مشکل کم آبی تلاش می کنیم.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فریدونشهر – پونه زار به نقل از  ایرنا، ˈرسول زرگرپورˈ روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: مدیریت چند پارچه آب استان در سالهای گذشته، بارگذاری های خارج از حوزه و برداشتهای خلاف از آبهای زیر زمینی دلیل شدت گرفتن خشکسالی و کسری آب در استان است.

وی با بیان اینکه مصرف آب در بخش صنعت، کشاورزی، شرب و خانگی باید به حداقل برسد، افزود: استفاده فراگیر از شیرها و دوش های کم مصرف آب باید در جامعه فرهنگسازی شود.

وی تصریح کرد: رسانه های گروهی و مطبوعات نقش موثر در توسعه فرهنگ صرفه جویی در جامعه دارند.

استاندار اصفهان گفت: کشور ایران با قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک جهان و با میانگین بارش 250 میلیمتر، یک سوم متوسط بارش جهان را داراست و میزان بارندگی اصفهان در فلات مرکزی کشور یک سوم این میزان است.

وی اظهار کرد: زاینده رود به عنوان بزرگترین و اصلی ترین رودخانه فلات مرکزی ایران اهمیتی زیاد دارد اما متاسفانه در هفت سال اخیر دچار خشکسالی شدید شده است.

استاندار اصفهان گفت: زاینده رود در حالت طبیعی 200 میلیون متر مکعب و در مواقع خشکسالی 600 تا 800 متر مکعب کسری آب برای مصارف مختلف در سال دارد که تبعات بسیاری را در شهر و استان اصفهان ایجاد می کند.

زرگرپور ادامه داد: با تمام توان و امکانات خود در راستای رفع مشکلات کم آبی اصفهان اقدام کرده و از دلسوزان و صاحب نظرانی که ایده های جدید در این زمینه دارند می خواهیم آن را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه وزیر نیرو در آخرین سخنان خود به اجرایی شدن طرح تونل گلاب اشاره کرد، افزود: تونل و یا لوله بهشت آباد نیز اجرایی خواهد شد که سهم استان اصفهان در این طرح به صورت قطعی 250 میلیون مترمکعب است.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه این میزان آب تنها در بخش شرب مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: تونل و یا لوله گذاری در طرح بهشت آباد برای ما تفاوتی ندارد و براساس گفته وزیر نیرو این امر در دست مطالعه فنی است.

وی گفت: در سه ماه گذشته مصوبات دهمین جلسه شورای عالی آب در قالب 9 بند به تصویب رسید که براساس آن بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف تخصیص های استان ها ذی نفع ممنوع خواهد بود و برداشتهای آب از این رود ساماندهی می شود.

زرگرپور با اشاره به اینکه خسارات کشاورزان از خشکسالی از پنج میلیون ریال به 30 میلیون ریال افزایش یافته است، گفت: 400 میلیارد ریال اعتبار به اجرای طرح آبیاری قطره ای و به نسبت خسارات وارد شده از خشکسالی میان مناطق حوضه آبریز زاینده رود اختصاص داده شد.

وی درباره تغییر معیشت کشاورزان گفت: در جلسه هفته گذشته درخصوص ایجاد مجتمع های دامداری، گاوداری و مشاغل خانگی پربازده تصمیم گیری شد.

زرگرپور با بیان اینکه کشاورزان منطقه در موضوع خشکسالی با حسن نیت برخورد کردند، افزود: امیدواریم آب مورد نیاز برای کشت پاییزه در استان اصفهان تامین شود.

** بودجه و درآمدهای استان اصفهان

استاندار اصفهان درخصوص اعتبارات و فعالیت های عمرانی استان تصریح کرد: 5/6 (شش و نیم) درصد جمعیت کشور در استان اصفهان زندگی می کنند و این استان 2/8 (هشت و دو دهم) درصد درآمد خزانه کشور را تامین می کند.

وی گفت: دریافتی این استان از خزانه 8/3 (سه و هشت دهم) درصد است که این امر به دلیل نامگیری اصفهان به عنوان استان برخوردار است درحالی که بسیاری از مناطق استان محروم است و همه جای استان را نباید همانند شهر اصفهان دانست.

زرگرپور ادامه داد: درآمد جاری استان در سال جاری دوهزار و 300 میلیارد ریال پیش بینی شده است که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی ندارد.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی و ملی- استانی اصفهان نیز به ترتیب سه هزار و 420 میلیارد ریال و یکهزار و 520 میلیارد ریال است، افزود: این مقادیر نسبت به سال 92 به ترتیب هشت و 80 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در مجموع اعتبارات عمرانی استان از بخش تملک دارایی و سرمایه ها پنج هزار میلیارد ریال است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: خزانه کشور حدود دو هزار میلیارد ریال از مالیات بر ارزش افزوده و آلودگی هوا به اصفهان پرداخت می کند که به نسبت میان شهرداری ها و نیز طرح های مشخص تخصیص خواهد یافت.

وی درخصوص طرح مسکن مهر استان نیز اظهار کرد: این استان تاکنون 75 درصد از تعهدات خود را انجام داده است اما باید در زمینه خدمات جانبی از جمله اماکن آموزشی، خرید و خدماتی نیز امکانات لازم تامین شود.

** پیش بینی تکمیل مصلای اصفهان

استاندار اصفهان همچنین درباره مصلای شهر اصفهان گفت: نصب سقف این مصلا از روز گذشته آغاز شد و درباره برعهده گیری هزینه های بخشی از این مصلا از جمله سیستم های صوتی با فولاد مبارکه مذاکره شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: براساس برنامه های تعیین شده این مصلا تا پایان سال جاری تکمیل شود.

Go to TOP