چاپ خبــر

برگزاری جشنواره لاله‌های واژگون در الیگودرز

جشن لاله‌های واژگون در دشت دالانی الیگودرز با حضور ولی‌الله رضوی‌نژاد فرماندار و جمعی از مسئولان و مردم لرستان در الیگودرز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری پونه زار به نقل از خبرگزاری فارس، این جشن به مناسبت روئیدن لاله‌های واژگون هر ساله در اواسط اردیبهشت برگزار می‌شود.

دشت دالانی الیگودرز در 40 کیلومتری این شهر با دوهزار و 900 هکتار وسعت در یکی از ارتفاعات منطقه حفاظت شده، اشترانکوه قرار دارد.

قرار گرفتن این دشت زیبا در ارتفاعات اشترانکوه و احاطه شدن توسط کوه‌های دیگری همچون، قالی‌کوه، مورزرین، نسارتخت و شاه‌کول زیبایی آن را صد چندان کرده است.

مجموعه این طبیعت زیبا باعث شده همه ساله تعداد زیادی از طبیعت دوستان از سراسر کشور به این دشت سفر کنند، در این دشت زیبا و چشم‌نواز دو نوع نادر از گل‌های لاله واژگون به نام‌های سوسن چلچراغ و اشک مریم با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی‌متر می‌روید.

به گفته کارشناسان زیست محیطی این گنجینه زیبای طبیعی یکی از مخازن ژنتیکی گل لاله در کشور محسوب می‌شود.

لاله واژگون گیاهی است، علفی و پیازدار که تاکنون 15 گونه آن در کشور شناسایی شده است. پیازاین لاله‌های زیبا در قرن شانزدهم به اروپا برده شد و در آنجا هم پرورش داده شد.

عمر این گیاه کمیاب بسیار کوتاه و زمان گل‌دهی آن هرساله از دومین ماه از فصل بهار آغاز و با شروع بارش‌ها از بین می‌رود.

یکی از مناظر دیدنی که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند، دشت لاله‌های واژگون است، به طوریکه در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه هر سال دامنه‌های زاگرس پوشیده از گل‌های زیبای لاله واژگون در رنگ‌های سرخ و زرد می‌شود، شهرستان الیگودرز نیز در برخورداری از دشت لاله‌ها سهم بزرگی دارد، به طوریکه این مناظر زیبا از 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه‌های زاگرس ادامه می‌یابد، روستاهای دالانی، دره‌دایی، دورک، مورزرین، چغاگرگ، آب باریک، خلیل‌آباد، مورخشک، تاپله، خاک بتیه، هندیله، گیلان، گلک، ارژنک و گله مویه از جمله مناطقی هستند که هر ساله میزبان گردشگران و تماشاکنندگان دشت‌های زیبای لاله واژگون هستند.

Go to TOP