چاپ خبــر

فاز دوم هدفمندی لوازم خانگی ایرانی در بازار را نایاب کرد/ کالاهای ایرانی در انبارها خاک می‌خورند و مردم جنس خارجی می‌خرند!

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می گوید قیمت لوازم خانگی خارجی با دلار 3300 تومانی افزایش پیدا نکرده است اما لوازم خانگی تولید داخل گران شده و برخی تولیدکنندگان نیز به صورت مویرگی جنس به بازار تزریق می کنند.

به گزارش تیم رصد فضای مجازی پایگاه خبری پونه زار، سرانجام دولت پس از گذشت 40 روز از آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با افزایش قیمت حامل های انرژی فاز دوم هدفمندی یارانه ها را آغاز کرد و مسئولان دلوتی بارها اعلام کردند توسعه نظام سلامت و حمایت از تولید داخلی از اهداف اصلی دولت در فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها است.

همزمان با آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها این نگرانی در میان مردم ایجاد شده بود که با رسیدن قیمت بنزین به هزار تومان چه آینده ای در انتظار قیمت کالاهای مورد نیاز آنها خواهد بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت در این زمینه اعلام کرد مردم نگران افزایش قیمت ها نباشند و تا خرداد ماه افزایش قیمت نخواهیم داشت.

این در شرایطی است که پس از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها بازار لوازم خانگی حاشیه های فراوانی را به همراه داشته است و این روزها قیمت برخی اجناس تولید داخل تا 20 درصد نیز افزایش قیمت داشته است.

البته بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار لوازم خانگی دلیل اصلی افزایش قیمت در روزهای اخیر و رکود ایجاد شده در بازار را اظهارات مسئولان دولتی مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت ها تا خرداد ماه سال جاری می دانند و معتقدند تولیدکنندگان با کاهش عرضه محصولات در بازار قیمت این کالاها را تا 20 درصد افزایش داده‌اند.

در همین رابطه نمایندگی‌های فروش لوازم خانگی وارداتی و تولید داخل اعلام کرده‌اند که به دلیل عدم افزایش قیمت، کالای کمتری در بازار عرضه می‌کنند که همین امر موجب شده که در حال حاضر علی‌رغم عدم قیمت‌گذاری جدید برای این کالاها، قیمت‌ها در بازار افزایش یابد و بسیاری از تولید کنندگان داخلی با کاهش عرضه علی‌رغم ذخیره‌سازی کافی در انبارها قیمت‌ها را افزایش دهند که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز این موضوع را تایید کرده و می گوید تولیدکنندگان داخلی به صورت مویرگی جنس به بازار تزریق می کنند.

محمدرضا طحان پور همچنین گفته است تعدادی از تولیدکنندگان داخلی قیمت ها را به دلایل خاص خود افزایش داده اند و سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و البته این موضوع با تلفن برطرف نمی شود و باید به صورت جدی این موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: هم اکنون بازار کشش افزایش قیمت ها را ندارد و پیش بینی می شد آرامش بازار در سال 92 در سال 93 نیز ادامه داشته باشد نهایتا شاهد افزایش 10 درصدی قیمت ها باشیم اما افزایش قیمت حامل های انرژی تاثیر فراوانی بر بازار لوازم خانگی داشته است.

طحان‌پور با اشاره به این که قبول داریم که حقوق و دستمزد، هزینه‌های حمل و نقل و قیمت‌ حامل‌های انرژی افزایش یافته است و بین پنج تا 10 درصد افزایش قیمت منطقی است ولی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند که فعلا افزایش قیمتی لحاظ نشود.

طحان پور با اشاره به سخنان سخنگوی هیات دولت مبنی بر کنترل قیمت ها تا خرداد گفت: هم اکنون این نگرانی ایجاد شده است که از خرداد اجناس قیمت ها افزایش پیدا می کند و بر همین اساس عرضه در بازار کاهش یافته و تقاضا نیز افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: هم اکنون قیمت لوازم خانگی خارجی با دلار 3300 تومانی افزایش پیدا نکرده است اما لوازم خانگی تولید داخل گران شده و برخی تولیدکنندگان نیز به صورت مویرگی جنس به بازار تزریق می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در این وضعیت فروشندگان لوازم خانگی در بازار سیبل انتقادات هستند و این در شرایطی است که وقتی کارخانه قیمت اجناس را افزایش می دهد فروشنده بایدقیمت ها را بالا ببرد.

در همین رابطه یکی از فعالان بازار نیز گفته است افزایش قیمت حامل های انرژی یکی از عوامل اصلی این افزایش قیمت ها و کاهش عرضه کالا در بازار لوازم خانگی هستند و این موضوع هزینه تولید را افزایش می دهد و فروشندگان بازار نیز چاره ای جز افزایش قیمت ها ندارند.

وی همچنین گفته است پیش از افزایش قیمت حامل های انرژی قیمت یک یخچال ساید بای ساید حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان بود که امروز قیمت همان یخچال به 2 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است.

هم اکنون در شرایطی که اقتصاد کشور با افزایش قیمت حامل های انرژی وارد فاز دوم هدفنمدی یارانه ها شده و سایر بازارهای اقتصادی کمتر تحت تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی قرار گرفته اند این روزها بازار لوازم خانگی حال و روز خوشی ندارد و مردم نیز برای تامین نیازهای خود بیش از گذشته به استفاده از لوازم خانگی خارجی روی آورده اند باید دید چه آینده ای در انتظار لوازم خانگی داخلی است.

Go to TOP