چاپ خبــر
سومین همایش کوهپیمایی فریدونشهر برگزار شد؛

گزارش کامل از پیوند مهربانانه مردم با طبیعت فریدونشهر

امروز صبح با فراخوان انجمن دوست داران طبیعت شهرستان فریدونشهر همایش کوهپیمایی پیوند مهربانی با طبیعت باشعار آب گنجینه ی دیروز، ثروت امروز، رویای فرد” با حضور حدود 1000 نفر از زن و مرد، پیر و جوان، کودک و کهن سال و عاشقان واقعی طبیعت زیبای بام ایران در کوه تسیخه شهرستان فریدونشهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر- پونه زار؛ از نخستین ساعات امروز مردم با وسایل نقلیه عمومی و شخصی به محدوده تعیین شده در دامنه کوه تسیخه عزیمت کرده و با حفظ حریم طبیعت در صف های  منظم کوهنوردی با وقار و متانت تا ارتفاع ۳۱۰۰ متری صعود کردند. در بین صعودکنندگان افراد ۸۰-۹۰ ساله تا نوزاد (دو ماهه!) بچشم می خورد.

930226 tabiat (11) 930226 tabiat (4) 930226 tabiat (35) 930226 tabiat (40)

پس از صعود همگانی و حضور در محل کوه سیخه برنامه با قرائت دعای فرج توسط یکی از کودکان خردسال  به نام سید امیر عباس موسوی  و  پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی آغاز شد.

930226 tabiat (25)930226 tabiat (20)930226 tabiat (10)

در ابتدای برنامه   سیف الله عظیمانی مسئول انجمن با خوش آمدگویی و قدردانی از مشارکت مردم در همایش با ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد یکساله انجمن گفت  و بر ایجاد حساسیت نسبت به مسائل زیست محیطی تاکید کرد. وی با اشاره  بر لزوم حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی از مردم خواست تا در همه روزهای سال، یار و یاور انجمن دوست داران طبیعت و دیگر نهادهای مرتبط با آن باشند.

930226 tabiat (32)

در ادامه برنامه غلامرضا  یسلیانی سرپرست  فرمانداری شهرستان فریدونشهر در مورد پتانسیل های موجود در شهرستان و نقاط مثبت آن مانند امنیت بالا و کم بودن میزان جرم و ارزشهای اخلاقی موجود در مردم فریدونشهر سخنانی بیان داشت که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

 930226 tabiat (50)

وی در ادامه گفت: شهرستان فریدونشهر با دارا بودن ۱۷۷ هزار هکتار مراتع، ۱۴۴ هزار هکتار مراتع خوب،۴۰ هزارهکتارجنگل و پنج هزار هکتارازگل های واژگون و همچنین یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب از ریزش های جوی جزو شهرستان غنی از لحاظش منابع طبیعی می باشد که چنین خصوصیاتی در کمتر شهرستانی در استان یافت می شود.
وی ادامه داد: برای حل مشکلات و معضلاتی که در حال حاضر در شهرستان فریدونشهر وجود دارد باید خود مردم با سرمایه گذاری و تشکیل تعاونی ها مشکلات اشتغال جوانان و غیره را حل کنند.
سرپرست فرمانداری فریدونشهر با بیان اینکه یکی ازاهداف برپایی این همایش فرهنگ سازی و ترویج منابع طبیعی وحفاظت از آن می باشد، اضافه کرد: منابع طبیعی و ملی جژ میراث طبیعی در شهرستان فریدونشهر است و لازم است فرهنگ استفاده صحیح مناسب از این سرمایه های کم نظیر را به دیگران و فرزندان خود آموزش دهیم.

930226 tabiat (9)

بعد از وی کودکان پیش دبستانی شاپرک فریدونشهر سرود دست جمعی با موضوع محیط زیست و طبیعت برای حاضرین خواندند که با تشویق خوب مردم مواجه شد.

444

همچنین ماشاالله مجلسی که مهمان مراسم بود با  نمایش پرواز با پاراگلایدر در محل کوه سیخه حضار را به وجد آورد.

930226 tabiat (49)

مراسم با اجرای موسیقی زنده (نی: بهمن گوگونانی و آواز حسین باتوانی) از گروه هنری صبا ادامه یافت.

930226 tabiat (30)

در ادامه مقاله ای با موضوع وظایف دیده بانی از طبیعت و محیط زیست و فرهنگ سازی در پیوند با آن، توسط  نصرت الله تواضع، عضو انجمن قرائت شد. در این مقاله بر تاثیرات زیانبار اشاعه فرهنگ مصرف بیش از حد و بدنبال آن لزوم تعادل در هر نوع مصرف اشاره گردید.

در این مقاله ضمن اشاره به قطع صدها و شاید هزاران درخت سرسبز در چشمه بابااحمد  سرداب علیا توسط سازمان آب منطقه ای، نگرانیهای انجمن دوست داران طبیعت از فعالیت کنترل نشده پیمانکاران و شرکت های عمرانی فعال مخرب در طبیعت به اطلاع عموم رسید.

اعلام برندگان نقاشی “فراخوان بزرگ نقاشی” در سطح مدارس ابتدایی شهرستان از دیگر برنامه های این روز بود.

930226 tabiat (8) 930226 tabiat (2)

اسامی برندگان در زیر آمده است:

IMG_2664

در ادامه این همایش بهروز اصلانی، عضو شورای اسلامی شهر فریدونشهر مطالبی پیرامون تهدیدات و احتمال وقوع فاجعه ای زیست محیطی جبران ناپذیر در صورت اجرای برنامه مطالعاتی انجام شده در خصوص حفر دو فقره تونل در دل شاهانکوه، گفت و به مسئولان و مردم اخطار جدی داد که اگر چنین طرح هایی اجرایی شود فاجعه ای زیست محیطی به مراتب سنگین تر و درد آورتر از مسئله  دریاچه ارومیه رقم خواهد خورد.

vater mark2

در برنامه پایانی بیانیه سومین همایش کوهپیمایی مردم شهرستان فریدونشهر توسط علی اصلانی عضو انجمن قرائت شد.

dr aslani

متن بیانیه:

بنام خدا

بیانیه سومین همایش کوه پیمایی خانوادگی پیوند مهربانی با طبیعت فریدونشهر

۱-  ما اعضای انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر به اتفاق سایر شرکت کنندگان مهربان با طبیعت حاضر در همایش، با الهام گرفتن از پیام سال مقام معظم رهبری (اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی) پیمان می بندیم که با ترویج فرهنگ منابع طبیعی تا حد تبدیل به معارف عمومی مجدانه تلاش نماییم.

۲-  با عینیت به اینکه بیشترین تخریب و آسیب به محیط زیست در شهرستان توسط ادارت دولتی و یا ارگانهای وابسته به آن صورت می گیرد، مصرانه درخواست می نماییم در برنامه فرهنگ سازی ابلاغ شده کلیه قوانین مقررات منابع طبیعی و زیست محیطی جاری و ساری شود.

۳-  الفبای نگهداری و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی را بیش از پیش بکار بندیم و آنرا به دیگران منتقل نماییم.

۴-  همانند سالهای پیشین از مسئولین محترم استانی و کشوری درخواست می نماییم نسبت به ارتقای دفتر نمایندگی محیط زیست شهرستان به اداره فعال و مجهز اقدام نمایند.

۵-  با صدای رسا اعلام می داریم مخالف انتقال آب آشامیدنی برای مردم در هر نقطه ای از ایران نیستیم،

اما با همان صدا فریاد می زنیم حفر تونل در دلِ شاهانکوه و تخریب غیرقابل برگشت منابع آبی آن که به منزله قطع شاهرگ حیاتی مردم روستاها و عشایر ساکن سرتاسر دامنه های جنوبی و شمالی شاهانکوه می باشد، مخالفیم و هشدار می دهیم فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه را در کوهستان شاهانکوه تکرار نکنید.

 مجری این همایش در ادامه شعری از فریدون مشیری با نام دشت را خواند که در زیر متن  آمده است.

در نوازش های باد ،
در گل لبخند دهقانان شاد ،
درسرود نرم رود ،
خون گرم زندگی جوشیده بود .

نوشخند مهر آب ،
آبشار آفتاب ،
در صفای دشت من کوشیده بود .

شبنم آن دشت ، ازپاکیزگی ،
گوییا خورشید را نوشیده بود !

روزگاران گشت و …. گشت :

داغ بر دل دارم از این سرگذشت ،
داغ بر دل دارم از مردان دشت .

یاد باد آن خوش نوا آواز دهقانان شاد
یاد باد آن دلنشین آهنگ رود
یاد باد آن مهربانی های باد
” یاد باد آن روزگاران یاد باد “

دشت با اندوه تلخ خویش تنها مانده است
زان همه سرسبزی و شور و نشاط
سنگلاخی سرد بر جا مانده است !

آسمان از ابر غم پوشیده است ،
چشمه سار لاله ها خوشیده است ،

جای گندم های سبز ،
جای دهقانان شاد ،
خارهای جانگزا جوشیده است !

بانگ بر می دارم از دل :
– ” خون چکید از شاخ گل ، باغ و بهاران را چه شد ؟
دوستی کی آخر آمد ، دوستداران را چه شد ؟‌“

سرد و سنگین ، کوه می گوید جواب :
– خاک ، خون نوشیده است !

و در پایان، به سی نفر از حاضرین در مراسم جوایزی با قرعه کشی اهدا شد.

2

بدین ترتیب سومین همایش کوهپیمایی در اخرین روز جمعه اردیبهشت تکه ای از بهشت ایران زمین بام ایران شهرستان فریدونشهر به پایان رسید.

930226 tabiat (37)

تصاویر بیشتراز این مراسم:

 

 

  1. تشکر و امتنان فراوان از :
    – انجمن دوستداران طبیعت فریدونشهر
    – فرماندار محترم
    – شورای اسلامی شهر
    – سایت خبری پونه زار
    – همه دوستان دست اندر کار برنامه
    – و به صورت ویژه از جناب آقای نصرت اله تواضع
    که چنین برنامه دلنشینی را اجرا کردند. همگی خسته نباشید .

  2. با تشکر وعرض خسته نباشید به تمامی بزرگواران که در این مراسم مردمی شرکت داشته اند ومخصوصا از عزیزان برگزار کننده این همایش بزرگ وبی سابقه. امید وارم مسولین ذیربط پیام مردم را شنیده باشند واگر نمیتوانند در راستای خواسته انان عمل کنند در جهت نیل به اهداف وخواستهای انها موانع ایجاد نکنند.

  3. از توجه شما به رویدادهای فرهنگی و اجتماعی شهرمان و اطلاع رسانی به موقع در مورد مراسم های مختلف سپاسگزاریم.
    برای سایت یگانه و خوبی برای شما به نظرم شایسته است که در پست های خود به مرجع مطالب اشاره کنید تا حق مولف نیز رعایت شود.

Go to TOP