چاپ خبــر

500 میلیون تومان درآمد امسال کشاورزان فریدونشهری از فروش کرفس

حدود 5 تن کرفس کوهی از مراتع شهرستان فریدونشهر مهمترین رویشگاه این گونه گیاهی ارزشمند در کشور برداشت شد.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر- پونه زار؛ این گیاه دارویی در مراتع شهرستان فریدونشهر بصورت گسترده و در قسمت هایی از چهار محال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد ، فارس و لرستان به صورت محدود می روید.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان سطح رویشگاههای طبیعی این گیاه دارویی را 4هزار و 500 هکتار اعلام کرد و گفت : روستاهای کلوسه ، کاهگان سفلی ، کاهگان علیا ، وزوه و ارتفاعات شاهانکوه و سپستان از رویشگاههای اصلی کرفس کوهی در این شهرستان است.
آقای مهاجر افزود : هر ساله با برداشت حدود 500تن کرفس از مراتع این شهرستان تنها رویشگاه این محصول در اصفهان ، 5 میلیارد ریال عاید کشاورزان این منطقه می شود.
این گیاه از نیمه اول اسفند و در سالهای برفی همراه با ذوب شدن برفها رشد رویش خود را شروع می کند.
کرفس کوهی علاوه بر خاصیت ضد درد و التهاب ، اثر کاهنده ای بر ترشح اسیدهای معده دارد و برای بیماران زخم معده با وجودی که منع مصرف سبزیجات خام وجود دارد مصرف کرفس کوهی توصیه می شود.
135گونه گیاهی در شهرستان فریدونشهر شناخته شده است که از این تعداد 30گونه گیاهی نادر با ارزش اقتصادی هستند.
شهرستان فریدونشهر با 60 هزار نفر جمعیت در180کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

  1. مطمئنی درامد کشاورزان بوده و درامد لندکروز دار ها نبوده؟

  2. علیرضا گفت:

    حتما منظورتان 500 تن است نه 5 تن .

  3. با درود به پونه زار طبق بررسی بعمل امده مبلغ مذکور مربوط به بهای مقدارکرفس کوهی می باشد که مجوز رسمی آن توسط اصفهان صادرشده است وسه برابر آن مقداربه ارزش یک ونیم میلیاردتومان مجوزحمل توسط اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهرصادر گردیده است ،با این حساب درآمد اهالی روستا ی کلوسه از راه حفظ محیط زیست ومنابع طبیعی (توسعه پایدار) رقمی بالغ دومیلیارد تومان میشود قطعا چندین برابرآن مبلغ سوداگران قبل ازموعدمقرر بصورت قاچاق ر وانه بازارنمودند
    !نتیجه اینکه با استفاده پایدار از منابع خدادادی محل بدون انتقال الودگیها صنعتی وتخریبهای غیرضرور میشود به اقتصادسالم دست یافت .اجرای طرح حفاظت هرچند نا رسا و نا کافی ازگونه کرفس کوهی حتی بصورت نیم بند از نقاط مثبت منابع طبیعی شهرستان محسوب میشود.

Go to TOP