چاپ خبــر
در پشتکوه فریدونشهر؛

تفاهم‌نامه حفاطت از منابع طبیعی پشتکوه با حضور مسئولان کشور

اولین تفاهم نامه حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی در استان اصفهان مابین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مرتع‌داران سامانه عرفی کلوسه با حضور «مدیر کل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» منعقد شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، اولین تفاهم نامه حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی در استان اصفهان مابین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مرتع‌داران سامانه عرفی کلوسه با حضور «مدیر کل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» منعقد شد.

MTP002

در این قرارداد سازمان موظف می‌گردد سوخت مورد نیاز مجری طرح مرتع داری را از طریق انرژی‌های نو و یا تأمین سیلندر گاز فراهم کرده تا آن‌ها مجبور نباشند برای تأمین سوخت خود مبادرت به بریدن درختان و یا سوزاندن گیاهان مراتع کنند. از سوی دیگر مجری طرح مرتع داری نیز به عنوان «مرتع بان» موظف می‌شود به دنبال راه‌های جایگزین دامداری برای کسب درآمد برود تا با سبک کردن تعداد دام خود، از فشار وارد بر مرتع بر اثر چرای دام کاسته شود.

MTP003

بهمن افراسیابی، مدیر کل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در این مراسم گفت در کشور به ازای هر 70 هزار هکتار منابع طبیعی، یک محافظ داریم و تاکنون نگاه دولت به حفاظت از منابع طبیعی یک نگاه صرفا حاکمیتی بوده است و از طرفی هم طبق استانداردهای جهانی به ازای هر 10 هزار هکتار سطح مرتع به یک محیط‌بان و در عرصه‌های جنگلی به ازای هر دو هزار هکتار جنگل به یک نفر محیط‌بان برای حفاظت نیاز داریم. وی گفت سازمان برای گذر از این سیاست ناموفق، طرح حفاظت مشارکتی را مطرح کرد.

MTP004

وی اظهار کرد ما در کشور حدود 30 میلیون هکتار طرح مرتع داری تهیه کرده و بیش از نیمی از این طرح ها را واگذار کرده‌ایم که با این طرح‌ها اصلاح، احیا و مدیریت عرصه به مجری واگذار شده است. افراسیابی ادامه داد ولی چون حفاظت را واگذار نکرده بودیم، این حلقه مشارکت کامل نبود که هم اکنون با بستن این تفاهم‌نامه که این حلقه نیز تکمیل می‌گردد.

مدیر کل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت «تفاهم نامه حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی» شامل دو بسته انگیزشی و خدماتی است و با بیان این که ایجاد نوار سبز اقتصادی در حاشیه مستثنیات مجری از دیگر تعهدات سازمان در این تفاهم نامه است گفت با عقد این قرارداد مجری به عنوان رابط گیاه پزشکی سازمان در منطقه خواهد بود و می‌تواند پس از گذراندن دوره‌های آموزشی تا حد توان مراتع را از لحاظ گیاه پزشکی تحت نظر داشته باشد.

IMG_2594

نور اله کوچ بیده، مشاور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در این مراسم اظهار کرد منطقه این استعداد را به خوبی دارد که ساکنان آن بهره‌برداری از گیاهان دارویی مثل کرفس و یا کشت گردو، بادام و مهلب و یا پرورش ماهی را جایگزین دامداری کنند و از فشار بیش از اندازه وارده بر مرتع بکاهند.

داریوش سعیدی، معاون حفاظت و امور اراضی استان اصفهان، در مورد این تفاهم نامه بیان کرد مقرر شد این طرح در 9 استان به صورت پایلوت اجرا شود و هم اکنون اولین مورد آن در استان اصفهان با آقای گودرز حیدری، یکی از مجریان طرح مرتع داری در سامانه عرفی روستای کلوسه فریدونشهر، منعقد می‌گردد.

وی با بیان این که رویکرد جدید سازمان در حفاظت از منابع طبیعی حفاظت مشارکتی است، این طرح را در راستای طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس دانست و گفت در استان اصفهان 65 طرح برای عقد این قرارداد گزینش شده است.

MTP005

در پایان کارت مرتع‌بانی به گودرز حیدری اهدا شد.

 

Go to TOP