چاپ خبــر
چه کسی پاسخ میدهد؟

از نبود نان و حمام در شهر تا مشخص نبودن تعداد مسافران تعطیلات عید فطر در فریدونشهر

هفته گذشته با تعطیلی روزهای آخر هفته به مناسبت عید فطر و گرمی هوا در اغلب نقاط کشور، شهرستان فریدونشهر که آب و هوایی خنک داشت، میزبان تعداد زیادی گردشگر و مسافر بود.

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر- پونه زار؛ هوای گرم، تعطیلات عید فطر، موج دوم سفرهای تابستانی از یک طرف و هوای خنک با جاذبه های گردشگری طبیعی، مسیر نه چندان طولانی تا مرکز استان های همجوار و تبلیغات مثبت گردشگری برای شهرستان فریدونشهر، عاملی شد تا روزهای ابتدایی مرداد ماه گردشگران و مسافران زیادی مقصد سفر خود را بام ایران انتخاب کنند.

اینکه ورود گردشگر و مسافر به یک شهرستان از چه اهمیتی برخوردار است  که این سالها شعار اکثر مسئولین فریدونشهر جذب سرمایه و رفع مشکلات بزرگ شهرستان از راه سرمایه گذاری در بخش گردشگری شده است  و این روزها چه میزان شهرستان آماده پذیرش گردشگر است و آیا امکانات پایه و مقدماتی را شهرستان برای تحقق این امر دارا است یانه به ماند برای بعد.

در زیر مروری می کنیم به چالش های بوجود آمده، ظرفیت ها و گفته های مسئولین و شهروندان درباره حضور گردشگران و بایدها و نبایدهایی که به ذهن ما رسید.

هیچ آمار دقیقی از تعداد گردشگران و مسافران در دست نیست!

طبق امار ارائه شده از سوی اداره آموزش و پرورش شهرستان فریدونشهر بیش از 3000 نفر مسافر که بیشتر فرهنگی بوده اند در مدارس شهرستان فریدونشهر اسکان داده شدند که به گفته مسئول این اداره نسبت به سال گذشته رشد صد در صدی داشته است.

به گفته سرپرست فرمانداری شهرستان فریدونشهر همه ادارات و ارگان های شهرستان فریدونشهر هم که سوئیت یا محل اسکان داشته اند مملو از مسافران بوده و اگر یک حساب سر انگشتی داشته باشیم می توان گفت نزدیک به 500 نفر هم اینگونه اسکان داده شده اند که البته آمار دقیقی نمی شود و متاسفانه نمی توان به صورت دقیق آماری از این مسافران هم ارائه داد.

930508 (6)

با گشتی در شهر و معابر و محل های قابل اسکان مانند پیاده روها و زیر دختان و حاشیه خیابان های اصلی و تفرج گاه های شهرستان، می توان گفت میزان حضور مسافران و گردشگران در شهرستان فریدونشهر بی سابقه بوده است همه روستاهای غربی شهرستان هم ازحضور پر رنگ مسافران خبر می دهند ولی باز هیچ آماری در دست نیست فقط می توان گفت نسبت به سالیان قبل افزایش چند برابری داشته است.

اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان که متولی کنترل آمار و خدمات به گردشگران است و نام گردشگری را به دوش می کشد به علت نبود مسئول مربوطه در سطح شهرستان و مرخصی بودن وی هیچ آماری از حضور گردشگران ندارد و مانند شهروندان عادی از شلوغ بودن شهر می گوید.

اسکان مهمترین دغدغه مسافران

نبود هتل، مسافرخانه، سوئیت یا حتی حانه اجاره ای باعث شده بود مسافرانی که خواهان اقامت چند روزه در شهر بودند به تکاپو بیفتند و طبق گزارش رسیده از یکی از خوانندگان پونه زار کار به جایی میرسد که بعضی مسافران نیمه های شب زنگ خانه های نزدیک به پارک معلم فریدونشهر را به صدا در می آورند و خواهان دادن جا و مکان می شوند.

حسین گوگونایی رئیس شورای شهر فریدونشهر در این باره می گوید: پیش بینی چنین حضوری از گردشگران را نداشتیم و تمام امکانات شهر را برای میزبانی مناسب بسیج کردیم ولی باید برای برقراری کمپ های اسکان هماهنگی های بیشتری انجام دهیم تا مسافران با خیال آسوده در مکان های تعیین شده اسکان پیدا کنند.

930508 (5)

پارک معلم یا همان سراب شهر فریدونشهر به گفته همشهریان و دیده های خبرنگار ما جا برای سوزن انداختن نداشت و در هرجا که می شد چادرهای مسافرانی دیده می شد که از هوای عالی تابستانی فریدوشنهر تعریف می کردند اما از امکانات موجود کلی گلایه داشتند.

طبق گفته مسئول پارکبان پارک معلم بیش از 350 خودرو در شلوغ ترین شب تعطیلات چند روزه وارد محل پارکینگ شده اند که اگر ظرفیت هرخودرو را میانگین 5 نفر محاسبه کنیم بیش از 1500 نفر در پارک معلم در یک شب اسکان یافته اند.

مسافران از عدم تامین نور مناسب برای اسکان در چادرها در قسمت های مختلف گلایه داشتند و اعتقاد داشتند می شد مکان های داخل پارک برای اسکان بهتر مدیریت می شد که مسافران کنار سرویس های بهداشتی یا در مسیر رفت و آمد یا جلوی نمازخانه و یا در وسط خیابان ورودی، چادر نزنند!

پیاده روهای منتهی به پارک معلم هم مانند پارک کوچک مقابل مسجد جامع و خیابان های اطراف پارک معلم و امام زاده تاجعلی مکان های اسکانی شده بودند که کمترین امکاناتی مثل سرویس های بهداشتی را حتی در نزدیکی خود هم نمی دیدند.

 نان، گوشت و بنزین به سختی پیدا می شد!

طبق گفته سرپرست فرمانداری هماهنگی های لازم با شورای آرد و نان برای تامین نان مردم شده بود ولی حضور بی سابقه مسافران ما راهم غافلگیر کرد ولی توانستیم نبود نان را مدیریت کنیم و با تامین نان بلافاصله مشکل را حل کنیم.

سوپرمارکت ها از نبود نان گلایه می کردند و عدم پخت نان توسط نانوایی ها به بهانه تعطیلات را عامل اصلی کمبود نان در سطح شهر می دانستند و بعضا مجبور به تهیه نان از شهرهای همجوار شده اند.

حجت اله رحیمی مسئول مجمع امور صنفی شهرستان از حضور نانوایی ها به صورت مرتب خبر داد و شایعه نبود نان را رد کرد و گفت: شخصا بازرسی هایی را از خدمات ارائه شده توسط اصناف داشتم و خدا را شکر مشکل حادی نداشتیم.

نبود نان به گفته بسیاری ازسوپرمارکت ها و مسافران در ساعتی از روز قطعی بود و بسته بودن کشتارگاه در روز پنج شنبه باعث شد بسیاری از مسافران نتوانند گوشت قرمز مورد نیاز خود را هم تامین کنند که در این باره یکی از قصابان به خبرنگار ما گفت: کشتارگاه خصوصی شده است و تمام سعی ما برای بازکردن کشتارگاه بی نتیجه ماند و بعضی از قصابان به خواست مشتری خارج از کشتارگاه اقدام به ذبح کردند و گوشت را برای مشتریان تامین کردند.

رحیمی رئیس محمع امور صنفی شهرستان نبود گوشت مرغ و قرمز راهم تکذیب کرد و گفت: کمبودی در این بخش هم نداشتیم.

اما وجود یک جایگاه سوخت بنزین در سطح شهرستان باعث شده بود تا مسافران برای تامین سوخت خودروهای خود با مشکل روبرو شوند البته به نظر می رسید این داستان خوب مدیریت شد و تنها در روزهای اخر هفته که مسافران کمتری در شهر حضور داشتند شاهد نبود بنزن برای فقط چند ساعت بودیم.

نبود آب مشکل اساسی پارک معلم

پارک معلم(سراب) فریدونشهر مهمتریم مکان برای اسکان مسافران در شهر فریدونشهر بود که به علت نداشتن آب شرب شهری  نتوانست میهمانان خود را راضی کند.

رئیس اداره آبفا شهرستان فریدونشهر گفت: تمام سعی و تلاش خود را انجام دادیم تا در روزهای گرم و تعطیلات عید فطر قطعی آب نداشته باشیم که با وجود قطع برق در محل پمپاژ آب خوشبختانه با تلاش پرسنل هیچ قطعی آبی در شهرستان نداشتیم.

930508 (4) 930508 (3)

حسین گوگونانی رئیس شورای شهر فریدونشهر هم گفت: به دلیل مشکلات بوجود آمده در تامین آب شرب پارک معلم دچار مشکل بودیم که با تانکر های آب رسانی سعی کردیم آب شرب و بهداشتی لازم را تامین کنیم. وی از تلاش شورای شهر برای تامین همیشگی آب شرب پارک سراب خبر داد و گفت: نامه نگاری های لازم و جلسات خوبی با مسئول اداره آبفای شهرستان داشته ایم و امیدواریم به زودی این مشکل حل شود.(پونه زار: در این باره مصاحبه مفصلی با مسئول اداره ابفا داشته ایم ودلایل قطع آب شرب پارک معلم را جویا شده ایم که به زودی منتشر می کنیم).

اما نکته مهم ماجرا کمبود آب در پارک معلم بود که مسافران را برای تامین آب شرب خود دچار مشکل کرده بود، یکی از مسافران به خبرنگار ما گفت: سه عدد تانک در پارک مستقر کرده اند که به دلیل ازدحام جمعیت و شلوغی پارک عملا امکان دسترسی به آب نیست و به دلیل بسته بودن خیابان منتهی به پارک هم امکان تهیه اب شرب از داخل شهر برای ما فراهم نیست و متاسفانه وضوخانه و سرویس های بهداشتی هم به دلیل نبود آب وضع مناسبی ندارندو بعضی مسافران از ناراحتی امکانات سرویس های بهداشتی را خراب کرده اند.

یکی از مسافران می گفت: به ما گفتند فریدونشهر منبع آب استان است و شهر پر آبی است ولی اینجا از کویر هم بی آب تر شدیم و مجبور شدیم برای آب در صف طولانی بایستیم.

ترافیک در خیابان های اصلی شهر

ورود مسافران انبوده به شهر و کم بودن فضای پارک و تردد در خیابان های اصلی شهر باعث بوجود امدن مشکلاتی برای مسافران و نیز شهروندان فریدونشهری شد نکته جالب توجه درباره این مورد حضور کمرنگ یا بی رنگ مامورین راهنمایی و رانندگی بود که به قول یکی از کاسبین مرکز شهر خودروی که بیش از سه ساعت در اوج ترافیک شهر بی دلیل در مهمترین مکان تردد خودروها پارک دوبل نامتعارف داشت و راننده هم همانجا حضور داشت ولی به دلیل عدم حضور نیروهای راهنمایی و رانندگی رفع معبر نکرد تا مانند بسیاری از خودروهای مشابه دیگرعامل اصلی ترایک شهر شود.

سرویس های بهداشتی و سطل زباله های کم و نبود یک حمام عمومی

یکی از مسافران نوروزی در انتقاد از وضع موجود سرویس های بهداشتی و سطل های زباله  داخل شهر و  مکان های تفریحی مثل پارک معلم وآبشار پونه زار گفت: باور کنید زباله ای که داخل اتومبیل داشتیم را کیلومترها داخل شهر فریدونشهر و پارک معلم و بعد از آن ابشار پونه زار حمل کردیم ولی سطل یا محل دفع زباله ای را برای دفع آن ها نیافتیم و اگر یافتیم خالی نبودند و زباله را با خود به شهر خودمان بردیم ولی خیلی ها همانجا به نشانه اعتراض رها کردند.

یکی دیگر ازمسافران از نبود یک حمام عمومی در سطح شهر ابراز تعجب کرد و گفت: به دلیل نبود امکانات بهداشتی بیشتر از یک روز نتوانستیم در فریدونشهر بمانیم.

930508 (2) 930508 (1)

مشکلات بسیاری داشتیم امیدواریم تجربه خوبی کرده باشیم.

بهروز اصلانی عضو شورای شهرستان فریدونشهر با اشاره به مشکلات بوجود آمده بعد از حضور مسافران و گردشگران در فریدونشهر گفت: پیش بینی چنین حضوری را نداشتیم این حضور نشان داد که فریدونهر می تواند از ظرفیت بوجود آمده استفاده کند.

وی گفت: باید کارگروه هایی با هدف مدیریت این گردشگران تشکیل شود وی ابراز امیدواری کرد همه مردم در ارائه خدمات و امکانات مناسب به گردشگران مشارکت کنند.

وی ضمن اشاره به نیاز ورود بخشخصوصی به مدیریت گردشگران و ارائه خدمات مناسب، فرهنگ سازی در استفاده درست از منابع شخصی و عمومی برای کسب درآمد از راه گدشگری و جذب تورست را یکی از دغدغه های مهم شورای شهرستان خواند.

 

آری آوردن گردشگر و مسافر به شهر اقدام مهم و سودمندی است اما حفظ گردشگر و ارائه خدمات از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار است.

امیدواریم در آینده شاهد مدیریت مناسب و استفاده بهتر از شاید تنها ظرفیت قابل دفاع شهرستان کم برخورداری همچون فریدونشهر باشیم.

محسن رحیمی / پونه زار

 

 

 

  1. behnam گفت:

    1-آقایان اداره کننده اصناف فریدونشهر توجه داشته باشند که گردشگر های ما فروشگاه لوله و مصالح ساختمانی و لوازم برق و فرش و مبل نیاز ندارند . در چنین مواقعی نیاز های اولیه آنان شامل گوشت قرمز و مرغ و نان و میوه است که باید به نحو شایسته ای اداره شود .
    2- نمی شد در این چند روز آب آشامیدنی سراب را وصل میکردند که اینهمه آبروریزی نشود؟

  2. متأسفم متاسفم و متأسفم

  3. هادی گفت:

    سرمایه گزار هست مکان مناسب وزمین هست مسافر هست جوانان بیکار نیز هستند ولی دلسوزی نیست چرا اکثر مسولین چند کاره وسن با لا میباشند وجوانان جایگاههی ندارند واکثر اصناف دست بازنشته ها وکارمند میباشد بدیهی است که اکثر فروشگاها تعطیل میباشند ودرکل ازماست که بر ماست ودرجهان ثابت شده بالا ترین درامد از راه توریست وگردشگری میباشد

  4. تواضع .ن گفت:

    گزارش دردناک و نگران کننده ای بود، اما جلسه امتحان خوبی بوده برای مدیران شهری !!! آن هم درشرایط جشن وشادمانی و آرامش، حالا تصور کنید در شرایط حاد و بحرانی برای روزهای متمادی این گروه بخواهند شهر را مدیریت نمایند!؟ (خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل )
    امید می رود با استفاده از تجربه بدست آمده هم مدیران شهری و هم شهروندان در جهت کسب رضایت و جلب گردشگران با فراهم نمودن امکانات رفاهی شهری با آمادگی بهتر و بیشتر در آینده به استقبال مهمانان برویم.

  5. پونه زار جان لطف کن یه سری به سازمان آب بزن و از رئیسش بپرس چرا اب این پارک رو قطع کردی نه این پارک بلکه چند بار هم آب زمین چمن که تا مرز خشک شدن هم رفت جایی که چند صد میلیون خرجش شده البته ما می دونیم چون پارکها اصفهان نیاز مبرمی به این آبها دارن فریدونشهر کیلو چند .

  6. سلام .پونه زاریهای عزیز خوشحالم که بالاخره یک سایت با این شرایط و خصوصیات راه اندازی شده .
    شما مکان های تفریحی داخل شهر را نوشتید از جاهایی مثل آبشار پونه زار هم بنویسید
    به عنوان مثال ما دو ماه قبل به اتفاق مهمانهایی که از جایی دیگر بودند ومیخواستند پونه زار را ببینند به اتفاق آنجارفتیم که خدارا شکر از نظر گرفتن عوارض رتبه خوبی حتی جلوتر از جاهای دیگر هستیم ولی مسئولین نمیدانند که این عوارض ما به ازای خدمتی هست که میکنند .برای پارکینگ عوارض میگرفتند ولی نه پارکینگ بود ونه کسی که حداقل جای پارک را تو اون یه تیکه زمین خاکی مشخص کنه …چی بگم دیگه

  7. برادر عزیز جناب اقای تواضع از این تجربه ها زیاد بدست امده ولیکن فایده ای نداشته است زیرساخت های گردشگری شهرستان تخریب میشود

  8. با سلام زنده باد سوپل

  9. سلام.گزارشتان تاسف همه فریدونشهری ها را برانگیخت خجالت اوره که هنوز برای اب رسانی به مسافرین مشکل داریم مسولین محترم ،وقتشه به جای رسیدن به حاشیه ها به کارهای اساسی تر بپردازید

Go to TOP