چاپ خبــر

اصفهان مسئول پرداخت هزینه های کشور نیست

استاندار اصفهان گفت: اصفهان اگر چه با فراغ بال هزینه های مربوط به برخورداری استانی خود را به دولت می پردازد اما تکلیفی در ازای پرداخت هزینه های ملی کشور ندارد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایسنا، رسول زرگرپور در جلسه مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان دارای دو روی کاملآ متمایز است، اظهار کرد: اصفهان هم به عنوان یک استان برخوردار و پیشرفته در کشور شناخته می شود و هم دارای مجموعه چالش ها، مشکلات و دغدغه ها است با این وجود می توان گفت که تصور بیشتر مسئولان و مردم کشور از وضعیت اصفهان به تفکر اول نزدیک تر است.

وی با اشاره به توانمندی های استان اصفهان در بخش صنعت و تولید افزود: اصفهان با دارا بودن سهم 15 درصدی خود در بخش تولید ناخالص داخلی، برخورداری از 70 درصد صنعت فولاد کشور، کمک به خودکفایی 50 درصدی کشور در بخش سنگ و مصالح ساختمانی، پیشگامی در ساخت 60 درصد طلا و مصنوعات گران قیمت ایران، تامین 32 درصد فرآورده های نفتی کشور، دارا بودن 500 فقره اراضی قابل کشت و کسب رتبه نخست در تولید تخم مرغ و برخی محصولات دامی جزء استان های پیشتاز کشور در عرصه صنعت و تولیدات است.
استاندار اصفهان توانمندی های علمی استان اصفهان را مورد توجه قرار داد و گفت: استان اصفهان با برخورداری از 170 واحد دانشگاهی و 330 هزار دانشجوی مشغول تحصیل رتبه دوم آموزش عالی کشور را پس از تهران به خود اختصاص داده و در پیشبرد اهداف عالی علمی کشور نیز تا به آنجا پیش رفته که برخی از دانشگاه های معتبر استان اصفهان در رنکینگ بین المللی دانشگاه های جهان بین 400 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

زرگر پور ادامه داد: با این وجود استان اصفهان به دلیل عدم برخورداری از یک طرح کارآمد آمایش برای استقرار صنایع و نبود زیر ساخت های بهینه حمل و نقل شهری با مشکلات عدیده ای مانند آلودگی شدید هوا در برخی روزهای سال رو به رو است به طوری که برخورداری از یک هوای سالم و پاک به یکی از مطالبات جدی شهروندان اصفهانی تبدیل شده است.
وی از کاهش 30 درصدی آلودگی هوا در نتیجه استفاده از روش های مقابله با آلودگی هوا در سال گذشته و جاری خبر داد و درباره مشکل زیست محیطی زاینده رود تصریح کرد: زاینده رود که روزی به عنوان بزرگترین رودخانه دائمی فلات ایران شناخته می شد اکنون به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و مردمانی که روزی در کنار این رودخانه تمدن های عظیم چند صد ساله را شکل دادند امروز باید با محدودیت هایی مانند کمبود آب برای کشاورزی دست و پنجه نرم کنند.

استاندار اصفهان درباره ظرفیت های عظیم گردشگری و صنایع دستی در اصفهان خاطر نشان کرد: از مجموع یک هزار و 700 میراث ثبت شده ملی اصفهان تاکنون 5 میراث ملموس در یونسکو به مرحله ثبت بین المللی رسیده و هر ساله نیز اصفهان شاهد جذب گردشگران داخلی و خارجی از همه بخش های جهان و کشور است و اقدامات سودبخش صورت گرفته در این بخش طی 8 ماه گذشته باعث جذب 2.5 برابری گردشگر نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

زرگر پور حضور پر رنگ مردم اصفهان در 8 سال دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: اصفهان 6 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اما 10 درصد شهدا، 10 درصد ایثارگران و 10 درصد جانبازان کشور به مردم شهید پرور و خدوم اصفهان متعلق است. همچنین در استان اصفهان 715 امام زاده و بقاع متبرکه نیز وجود دارد که هر روزه پذیرای مردم معتقد و ولایت مدار اصفهان هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات اصفهان بیش از آنکه استانی باشد کشوری است با ابراز تعجب از سرانه ورزش در استان سرسبز اصفهان گفت: سرانه ورزش در کشور یک متر است اما این میزان برای اصفهان تنها 32 سانتی متر است.

استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات پیش روی برخی شهرستان های استان ادامه داد: در شهرستان خور و بیابانک برای بیماران بدحال حتی یک تخت بیمارستانی نیمه مجهز هم وجود ندارد و بیمار مجبور است برای زنده ماندن 240 کیلومتر مسافت راه بپیماید تا به یک مرکز درمانی برسد.

وی افزود: مردم شهرستان اردستان آروزی رانندگی بر روی آسفالت را دارند اما به علت کمبود اعتبارات هیچ امکانی برای سرمایه گذاری در این بخش در حال حاضر وجود ندارد.

زرگرپور با ابراز نارضایتی از وضعیت راه های استان اصفهان افزود: 40 درصد بار و 20 درصد مسافر کشور از راه های مواصلاتی استان اصفهان حمل شده و عبور می کنند اما سال ها است که به علت عدم سرمایه گذاری و تعمیر زیر ساخت های حمل و نقل استان راه های مواصلاتی استان مستهلک شده و کاریی خود را از دست داده اند.

وی با مورد توجه قرار دادن نتایج خشکسالی  سال های گذشته تصریح کرد: تاکنون 100 هکتار از مزارع قابل کشت استان اصفهان در نتیجه کمبود آب و خشکسالی از چرخه تولید خارج شده اند این در حالی است که تلاش مسئولان برای افزایش راندمان و احیای خسارت های ایجاد شده چندان راه گشا نبوده است .

استاندار اصفهان از افزایش دو درصدی نرخ بیکاری نسبت به متوسط آمار کشوری آن خبر داد و گفت: با وجود اینکه متوسط نرخ بیکاری در کشور رقم 11.5 درصد را نشان می دهد نرخ بیکاری در استان اصفهان 13.6 درصد است و در مقابل نرخ تورم موجود در استان نیز از متوسط نرخ کشوری با افزایش 1 درصدی رو به رو است.

زرگرپور با ابراز گلایه مندی از مالیات سنگین اصفهان ادامه داد: در حالی که اصفهان در بودجه سالیانه خود  تنها 500 تا 600 میلیارد تومان از خزانه دولت دریافت می کند اما مکلف به پرداخت 40 هزار میلیارد مالیاتی است که در عمل هزینه 10 تا 11 استان کشور را فراهم کرده و به صورت سالانه نیز 35 درصد افزایش می یابد. به همین دلیل لازم است مسئولان حکومتی در فصل بودجه ریزی از یک سو محرومیت های اصفهان را در نظر بگیرند و از سوی دیگر عملکردهای ملی استان را در کفه عدالت خود مورد سنجش قرار دهند .

وی با تاکید بر اینکه مردم اصفهان مسئول پرداخت هزینه های ملی کشور نیستند، خاطر نشان کرد: اصفهان اگر چه با فراغ بال هزینه های مربوط به برخورداری استان خود را به دولت می پردازد اما تکلیفی در ازای پرداخت هزینه های ملی کشور ندارد و به همین دلیل نیز مسئولان شهری و استانی اصفهان امیدوار هستند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نگاه ویژه به وضع موجود برای مشکلات استان چاره ای اساسی بیندیشند .

استاندار اصفهان با انتقاد از سیاست 32 ساله کشور مبنی برکاهش پرداخت اعتبار به استان های برخوردار و افزایش تخصیص اعتبار به استان های محروم تصریح کرد: این سیاست هیچ گاه به نتیجه مطلوب نرسیده است چرا که از یک سو نه تنها استان های محروم کشور همچنان محروم هستند بلکه استان برخوردار نیز با استهلاک تاسیات موجه شده و به سمت محرومیت سوق داده شده اند.

 

  1. رضا گفت:

    آقای استاندار خودشان خوب می‌دانند بقول امام علی(ع) تا کوخ‌ها خراب نشوند گاخ‌ها ساخته و آباد نمی‌شوند. و بهتر از هرکسی می‌دانند خرابی شهرستان‌ها و استان صرف ساختن و آباد کردن اصفهان می‌شود. متاسفانه نه ایشان و نه مسئولین و مافیای اصفهان این بصیرت را هنوز پیدا نکرده‌اند که وقتی بار ساختن یک ورزشگاهی که هیچ بودجه‌ای و برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته‌نشده و بر اساس باور اصفهانی راه بنداز و جا بنداز این نمونه کارها و طرح‌های عمرانی را به دولت و یا مردم ضعیف استان تحمیل کرده هزینه ‌های آنها را از گرده مردم بیرون می‌کشند.خصوصا وقتی دولتی لقب دروغین اعتدال برای خود انتخاب کند. خرابی فریدونشهر و خور و بیابانک و سمیرم به خاطر ولخرجی‌های از کیسه خلیفه بخشیدن مسئولین مرکز استان است. به قول پروین علیه الرحمه:
    روزی گــذشــت پــادشـهـی از گــذرگـهـی فریاد شوق بر سـر هـر کوی و بـام خـاست
    پرسید زان میـانـه یـکـی کـودکـی یـتـیـم کاین تابناک چیست که بر فرق پادشاست؟
    آن یک جواب داد چه دانیم ما که چیست پیداست آنقدر که مـتـاعی گـرانـبـهـاسـت
    نزدیک رفــت پـیرزنـی گـوژ پشت و گفت این اشک دیده­ی مـن و خـون دل شماست
    ما را به رخت و چوب شبـانی فریفته است این گرگ سال­هاست که با گله آشنـاسـت
    آن پارسا که ده خرد و ملـک، رهـزن اسـت آن پادشـا کـه مـال رعیـت خـورد گداسـت
    بـر قـطـره­ی سرشـک یتیمـان نظـاره کـن تا بنـگـری کـه روشنـی گـوهـر از کـجـاست
    پرویـن به کجروان، سخن از راستی چه سود؟ کو آنچنان دلی کـه نـرنـجـد ز حـرف راسـت؟

  2. حتما هستید و اگه قانون اعمال بشه و عدالت برقرار بشه و جای گردن کلفتی هم نیست

  3. میخای انتقاد کنی درست انتقاد کن حالا فکر کردی دولت قبلی چه گلی سر مو ن گذاشت و کجای شهرمونا اباد کرد . این دولت که به ته دیگ رسید و حالا حالاها باید هندل بزنه تا روشن بشه …

  4. آقای رضا واقعاٌ ازاظهار نظرشما باید تشکر کرد چرا که شعر استاد
    پروین اعتصامی مصداق واقعی این زمانه ما شده است.

  5. حقیقتا فریدونشهر داره چوب برخوداری اصفهان را میخوره و اینجا که چه عرض کنم دورک پشتکوه هم با چهار باغ فرقی نداره……..

  6. استاندار عزیز همانطور که اصفهان مسئول پرداخت هزینه های کشور نیست فریدونشهر نیز مسئول پرداخت هزینه های اصفهان نیست.

  7. جدیدی گفت:

    Like….Like

  8. اقا رضا یا مطالعه ی تاریخی شما ضعیف است و یا اینکه تاریخ معاصر 200 ساله به بعد را مطا لعه فرمودید . زیرا ایران در دوره باستانی که شما فرمدید هفتاد در صد طول تاریخ ابر قدرت دنیا بوده است . که باید به ان زمان افتخار نمود.

  9. مجهول گفت:

    اصفهان مسئول اینه که بدهکار بشه بعد ……………….بودجه شهرستانها صرف بدهی های ایشان بشه!!!!!

Go to TOP