چاپ خبــر
در راستای تقویت نزدیکی‌های دو کشور

مقامات عالی رتبه‌ی گرجستان در بین گرجی زبانان در فریدونشهر

هیأت بلندپایه‌ای متشکل از رئیس و نمایندگان پارلمان گرجستان، سفیر گرجستان در ایران و جمع همراه پیش از ظهر امروز وارد فریدونشهر شده و در میان ایرانیان گرجی زبان حاضر شدند تا فریدونشهر ظرفیتی باشد برای دوستی و همکاری هر چه بیشتر ایران و گرجستان.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، ساعت 11 امروز هیأتی از مقامات عالی رتبه گرجستان به ریاست رئیس پارلمان گرجستان وارد فریدونشهر شدند. اعضای این هیأت عبارت بودند از دیوید اوسباشویلی، رئیس پارلمان گرجستان، یوسف چاخاشویلی، سفیر گرجستان در ایران، تدو چاپالیدزه، رئیس کمیته‌ی روابط خارجه پارلمان گرجستان، گوباز سانیکیدزه، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان، داوید پاکراتدزه، عضو فراکسیون اقلیت در پارلمان گرجستان و رئیس دوره‌ی قبل پارلمان گرجستان، شادواکینگ بیلیدزه، عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان، دیوید ماقراتدزه، رئیس دفتر رئیس پارلمان گرجستان، خانم تاما ادبایا، مدیرکل روابط بین الملل گرجستان، خانم تاتیا اونوخاشویلی، دبیر اول اداره کل آسیا در وزارت خارجه گرجستان، یورگی خانیدروا، کارگردان و وزیر سابق دولت گرجستان، لوان تاچیلادزه، کارشناس و نماینده سابق پارلمان، لانجروا، کارشناس گروه اقتصادی و گروهی از خبرنگاران به همراه تعدادی از مقامات ایرانی شامل مدیر کل امور تشریفات مجلس شورای اسلامی ایران، مدیر تشریفات استانداری اصفهان و محمدی، کارشناس مسئول وزارت خارجه.

IMG_6655

این هیأت در ابتدای ورود در گلستان شهدای فریدونشهر حاضر شده و به شهدای گرجی زبان ادای احترام کردند. سپس راهی تالار شهروند فریدونشهر شدند که از ساعتی پیش میزبان گرجی زبانان فریدونشهری و بوئین میاندشتی بود.

IMG_6656

آغازگر برنامه تلاوت آیاتی از قرآن حکیم بود و خوش‌آمدگویی توسط امام جمعه، نماینده و فرماندار فریدونشهر.

سخنرانی با خطابه‌ی حجت الاسلام و المسلمین اباصلت غفاری، امام جمعه فریدونشهر، آغاز شد. وی ضمن قرائت آیاتی از سوره‌ی مریم به داستان حضرت مسیح و حضرت مریم اشاره کرد و تریبون را در اختیار غلامرضا یسلیانی، فرماندار فریدونشهر، قرار داد.

IMG_6686

یسلیانی به قرابت‌های دو ملت ایران و گرجستان پرداخت و از داستان رستم شاهنامه در کتاب «پلنگینه پوش» گرجی یاد کرد. وی در ادامه حدیثی از امام صادق(ع) در مورد تفلیس را خواند که «خداوند از میان همه شهرها کوفه، قم و تفلیس را برگزید» و به علمای بزرگ مسلمانی اشاره کرد که پسوند فامیلی‌شان «التفلیسی» بود. یسلیانی ضمن ابراز خوشنودی از سفر این هیأت بلندپایه بیان داشت که ما احترام خاصی برای مردم گرجستان قائل هستیم و در ادامه به سایقه‌ی تاریخی و باستانی ارتباط ایران و گرجستان اشاره کرد. فرماندار فریدونشهر در حضور هیأت بلندپایه‌ی پارلمانی گرجستان از رشادت‌های ایرانیان گرجی زبان در دفاع مقدس سخن به میان آورد و گفت ما 250 شهید گرجی و 750 جانباز گرجی در شهرستان‌های فریدونشهر و بوئین میاندشت داریم. وی در ادامه اظهار داشت فریدونشهر به عنوان یکی از امن‌ترین شهرهای دنیا با ضریب احساس امنیت 97٪ مفتخر است که پل ارتباطی بین ایران و گرجستان باشد. پایان بخش سخنان فرماندار ابلاغ سلام معاون استانداری اصفهان به هیأت گرجی بود.

بعد از سخنان فرماندار فریدونشهر، دکلمه‌ای به دو زبان گرجی و فارسی ایراد شد و نوبت محمدعلی اسفنانی، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت شد تا رسم مهمان نوازی را به جا آورد. اسفنانی در ابتدا به معرفی هیأت گرجی که به دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به کشور سفر کرده بودند پرداخت و بیان داشت فریدونشهر می‌تواند منشأ ارتباطات گردشگری بین دو کشور ایران و گرجستان باشد. وی از ظرفیت‌های همکاری دو کشور سخن به میان آورد و گفت گرجستان می‌تواند مسیر ترانزیت برای ایران واقع شود. بندر باتومی می‌تواند راه دریای سیاه را به روی کالاهای ایرانی باز کند و بنادر جنوبی ایران هم متقابلا می‌توانند دروازه‌ی ورود منطقه‌ی قفقاز به آب‌های آزاد و گرم باشند.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت از جلسه‌ی این هیأت با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت و از این که وی اطلاعات دقیقی در رابطه با گرجیان ایران و گرجستان داشت سخن به میان آورد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و گرجستان، سفیر گرجستان در ایران و نهایتا رئیس مجلس گرجستان سخنرانان خارجی این جلسه بودند که سخنان مهمی را ایراد کردند. شرح این سه سخنرانی در ادامه آورده خواهد شد.

دکلمه پسربچه و سرود دختران گرجی با لباس‌های گرجی از دیگر برنامه‌هایی بود که مورد استقبال هیأت گرجی قرار گرفت.

IMG_6799

این هیأت بعد از صرف نهار از کارخانه‌ی تن ماهی فریدونشهر بازدید کردند و بعد از دریافت هدایایی از مسئولین و اقشار مختلف مردم، فریدونشهر را ترک گفتند.

  1. زنده باد گرجیان ایران . زنده باد وطنم ایران و درود بر اجدادمان با حفظ فرهنگ و زبان مادرمیان و زنده باد انانی که با برای بقای زبان و خطمان تلاش میکنند ….

  2. بهار گفت:

    چقدر عکساتون کمه میتونستین از حضور واستقبال با شکوه فریدونشهری ها بیشتر عکس بزارین.شیرینیه یه گذارش به همون عکساشه.

  3. اگر این شهرکارخانه ی تن ماهی را نداشت،نمی دانم مسئولین چه چیزی را باید به میهمانان نشان می دادند وروی آن مانور می دادند!

  4. با سلام ای کاش این هیات گرجی را به بویین میاندشت وافوس می آوردید .

Go to TOP