چاپ خبــر

آمریکا و اروپا ۵۰ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران را آزاد می‌کنند

یک نشریه صهیونیستی گزارش داد اگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اقدام به آزاد سازی ۱۲ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران کند، اتحادیه اروپا نیز ۳۵ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را آزاد خواهد کرد.

به گزارش  پونه زار به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم؛نشریه صهیونیستی دبکا گزارش داد اگر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اقدام به آزاد سازی 12 میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران کند، اتحادیه اروپا نیز 35 میلیارد دلار از دارایی های ایران را آزاد خواهد کرد.

کاخ سفید روز گذشته(جمعه 26 مهر) اعلام کرد به منظور واکنش به مذاکرات ژنو، احتمالا در اولین گام دارایی‌های چندین میلیارد دلاری کشورمان را به صورت مشروط در مقابل حرکت ایران به سمت کاهش فعالیت های هسته ای خود آزاد خواهد کرد.

اقدام مذکور می‌تواند منجر به آزادی‌ دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی شود بدون اینکه رژیم‌ تحریم‌ها را که ائتلاف‌های متنوعی از کشور‌ها پدید آورده‌اند از نظر سیاسی و دیپلماتیک به خطر اندازد. همچنین “این برنامه به اوباما انعطاف لازم را می‌دهد تا به پیشنهادهای ایرانی‌ها در مذاکرات بدون به تضعیف رژیم تحریم‌های جهانی که دولت این کشور سال‌ها وقت صرف آن کرده است پاسخ دهد.”

در همین حال اعضای کنگره و نیز نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همچنان بر تشدید تحریم ها علیه ایران تاکید می کنند. این نشریه مدعی شد مذاکره کنندگان ایران در نشست ژنو در هفته گذشته تاکید کرده اند هر گونه تعاملی مشروط به اقدام غرب برای تعدیل تحریم هاست.

بعلاوه حضور کارشناسان ارشد امور تحریم ها در تیم مذاکراتی آمریکا در ژنو، نشان دهنده اهمیت این موضوع بوده است. وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در همین زمینه تاکید کرده بود ایران می خواهد بداند میزان تحریم های آمریکا، نحوه اعمال آنها، و نحوه برطرف شدن آنها  وغیره چگونه است و به همین دلیل کارشناس تحریم به تیم مذاکراتی افزوده شد.

مقامات دولت اعلام کرده‌اند که از سنا خواهد خواست تا قانون جدید برای محدود کردن صادرات نفتی ایران را تا دور بعدی گفت‌و‌گوها تا 7 نوامبر به تعویق اندازد … اما قانع کردن نمایندگان برای انجام این کار سخت خواهد بود زیرا ایران وعده‌ای برای توقف غنی سازی ارائه نکرده است….”

اما به گفته مقام آمریکایی لحن مثبت مذاکراتی که “فشرده، مشروح، مستقیم، بی‌پرده بودند” مقامات آمریکایی را واداشته تا درباره تسهیل تحریم‌های ایران حداقل زمانی ‌که ایرانی‌ها امتیازاتی واقعی ارائه کردند، بیندیشند.

با این حال برخی کارشناسان بر این باورند که این اقدام نمی‌تواند ایرانی‌هایی که خواهان لغو تحریم‌های هستند را راضی سازد. ری تکیه، کارشناس مسائل ایران در شورای روابط خارجی به نیویورک تایمز می‌گوید: “ایرانی‌ها به دنبال رهایی بنیادین از تحریم‌ها هستند. مطمئن نیستم که آنها دسترسی مرحله‌ای به پول‌های خودشان را بپذیرند.”

 

Go to TOP