چاپ خبــر

دستگاه های اجرایی استان اصفهان متعهد به ایجاد 60 هزار شغل هستند

استاندار اصفهان گفت: تعهد دستگاه های اجرایی استان ایجاد 60 هزار شغل جدید برای سال 94 است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور در جلسه شورای اشتغال و برنامه ریزی استان اصفهان افزود: با توجه به منابعی که به استان تزریق شده رسیدن یه این عدد دور از ذهن نیست.

وی با اشاره به میزان تعهد اشتغال گفت: بر اساس برنامه توسعه کشور میزان تعهد اشتغال تا پایان سال 94در استان اصفهان، 90 هزار شغل جدید با نرخ رشد هشت درصد پیش بینی شده بود ولی به دلیل شرایط اقتصادی قسمت اعظمی از آنچه در برنامه پنجم پیش بینی شده محقق نشده است.

وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی استان فقط 42 هزار شغل جدید پیش بینی کرده بودند تاکید کرد: این میزان، انتظارات مدیریت استان را بر آورده نمی کند.

زرگرپور با اشاره به اینکه در بخش های تولیدی گره های کوری وجود دارد، افزود: این گره های کور وضعیتی را ایجاد کرده است که نرخ رشد بیکاری دو درصد بیشتر از میانگین کشور است و مدیران باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری های بخش کشاورزی و ظرفیت های بالای گردشگری استان گفت: این نرخ بیکاری نشان می دهد که ما از همه ظرفیت ها، مزیت ها و سرمایه گذاری های موجود نتوانستیم استفاده کنیم و مدیران حوزه اشتغال استان کار خود را به خوبی انجام نداده اند.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه مدیران باید در مقابل تسهیلات و منابعی که دریافت می کنند، شغل جدید ایجاد کنند، افزود: همه مدیران باید در این زمینه حساب و کتاب پس بدهند و نمی شود بخشی منابع و تسهیلات قابل توجه بگیرند ولی برای ایجاد شغل پاسخگو نباشد.

وی با بیان اینکه در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات منابع مالی خوبی تزریق شده است، اظهار کرد: باید معلوم شود تسهیلاتی که در استان داده شده در کجا خرج شده است.

وی از همه مدیران استان اصفهان خواست که در یک ماه آینده حساب و کتاب منابع و مصارف خود به اضافه منابع فاینانس و صندوق توسعه ملی و بودجه را به شورای اشتغال ارائه کنند.

استاندار اصفهان همچنین به طرح مشارکتی مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی در روستاها اشاره کرد و گفت: این طرح توسط معاونت ریاست جمهوری و با هدف اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت از روستاها ابلاغ شده است.

زرگرپور افزود: این طرح بصورت آزمایشی در سه بخش استان اجرا و پیش بینی می شود که تعداد قابل توجهی اشتغال پایدار بیشتر در بخش تولیدی با سرمایه گذاری 80 درصد منابع بانکی با نرخ سود سه تا 9 درصد و 20 درصد مشارکت مردم ایجاد شود.

*** اخطار مجدد استاندار به بانکهای خصوصی

استاندار اصفهان در این جلسه با بیان اینکه بانک های استان پارسال 50 هزار میلیارد تومان منابع جذب کردند گفت: این رقم بر خلاف انتقاد تندی است که در سال قبل به بانکها وارد شد، چرا که در سال گذشته نسبت مصرف به منابع نزدیک 50 درصد بود.

وی ادامه داد: اما اکنون میزان مصارف آنها به 42 هزار میلیارد تومان یعنی بالای 80 درصد رسیده و انتظار ما از سیستم بانکی که رسیدن نسبت مصارف به منابع حدود 85 درصد باشد نزدیک شده ایم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه بانک ها دولتی و تخصصی بالای 100 درصد منابع خود را مصرف می کنند، افزود: بانک های خصوصی حدود 50 درصد از منابع خود را در استان مصرف می کنند.

وی با دادن اخطار به بانک های خصوصی گفت: بانک های خصوصی اگر در سه ماه آینده وضعیت منابع و مصارف خود را متعادل نکنند مجبوریم که با آنها برخورد کنیم و از همه آنها انتظار می رود که میزان مصارف به منابع خود را همانند بانک های دولتی حداقل به 85 درصد برسانند.

زرگرپور در ادامه به میزان تسهیلات ارائه شده به دستگاه ها اشاره و اظهار کرد: برآورد کلی این است با توجه به 42 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به اضافه منابع صندوق توسعه ملی و فاینانس ، اعتبارات خوبی به استان تزریق شده است.

وی اضافه کرد: اگر نزدیک به 50 درصد این اعتبارات به استمهال وام های قبلی اختصاص یافته باشد باید بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان در سال گذشته منابع غیر دولتی به استان تزریق شده باشد و میزان اشتغال صورت گرفته باید بیشتر از میزانی باشد که اعلام شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود که آیا این منابع دقیقا در قالب سیاست های اشتغال حرکت می کند گفت: تا به امروز برداشت من این است که این منابع در راستای رسالت اصلی خود حرکت نمی کند.

غلامعلی قادری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نرخ بیکاری سال 93 در این استان را ۱۱.۸ درصد اعلام و تصریح کرد: باید مطابق برنامه پنجم توسعه این نرخ به ۱۰.۶ درصد می رسید.

نرخ بیکاری در کشور در سال گذشته حدود 10 درصد اعلام شد.

Go to TOP