چاپ خبــر

بین افطار و شام نیم ساعت فاصله باشد

یک کارشناس تغذیه توصیه کرد: روزه داران بین افطار و شام حداقل نیم ساعت فاصله در نظر بگیرند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایسنا، مریم شیرمستی با اشاره به نکات تغذیه‌ای که باید در ماه رمضان رعایت شود، گفت: بهتر است روزه را با یک لیوان آب گرم یا چای کم‌رنگ افطار کرد.

وی با بیان اینکه نباید بلافاصله بعد از افطار شروع به خوردن غذاهای خشک کرد، افزود: وقتی که دستگاه گوارش بعد از حدود 18 ساعت خالی بودن ناگهان با غذاهای حجیم و خشک پر شود، فرد دچار نفخ و سوء‌هاضه خواهد شد.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: به هیچ وجه نباید هنگام افطار از آب یخ استفاده کرد، زیرا این کار نیز سو‌ءهاضمه را در پی دارد.

شیرمستی یکی کردن افطار و شام را کاری اشتباه دانست و عنوان کرد: بین افطار و شام باید حداقل نیم ساعت فاصله باشد، در افطار از غذاهای سبک مانند سوپ، حلیم، فرنی و شیربرنج استفاده شود و پس از آن وعده شام صرف شود.

وی با بیان اینکه وعده قبل از خواب نیز نباید فراموش شود، مصرف میوه، سبزی و یک لیوان شیر را برای این وعده مفید دانست.

به گفته این کارشناس تغذیه بادام بدون نمک، خاکشیر، عرق کاسنی، آبمیوه‌های طبیعی از جمله آب طالبی و هندوانه، آلبالو و آلو از جمله خوراکی‌های مفید برای وعده قبل از خواب است که می‌تواند عطش فرد را در طول روز کاهش دهد.

شیرمستی در خصوص وعده سحری نیز خاطرنشان کرد: این وعده باید سبک و در حد صبحانه باشد.

وی اظهار کرد: مصرف گردو، عسل، نان و پنیر و غذای کم چرب و کم ادویه برای سحر مناسب است.

این کارشناس تغذیه معتقد است: وعده سحر باید عمدتا شامل سبزیجات پخته مانند تاس کباب و یا خورش‌های سبزیجاتی باشد و از انواع حبوبات مانند عدسی استفاده شود.

به گفته شیرمستی مصرف غذاهای پرنمک و پرادویه موجب تشنگی در طول روز می‌شود.

Go to TOP