چاپ خبــر
چرایی رکود بازار فریدونشهر؛

درسی که از یکشنبه بازار آموختیم

کاسبی تنها باز کردن یک مغازه و در معرض فروش قرار دادن کالا نیست. فروشندگی یک فن است. تحقیقات بالا نشان داد سوای قشر ضعیف شهرستان فریدونشهر، عده قابل توجهی از مردم دست به جیب هستند، که غالب کالاهای مورد نیاز خود را از خارج از شهرستان تهیه می‌کنند و در صورت تأمین نیازهای خود و وجود فروشگاه‌های مناسب، خریدهای خود را در داخل خود شهرستان انجام خواهند داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، یکی از چالش‌هایی که همواره کسبه فریدونشهر با آن روبرو بوده‌اند، دوره گردها و بازار سیار پررونقی بوده که برای خود فراهم کرده‌اند.

سال‌های طولانی است که کسبه با این مشکل که به گفته خودشان باعث کساد شدن کاسبی‌شان می‌شود روبرو هستند. در سال جاری، « یکشنبه بازار » هم به دغدغه‌های فکری کسبه اضافه شد. بازار روزی که در شورای صیانت از حقوق شهروندی با حضور مسئولین شهرستان و رئیس اتاق اصناف به تصویب رسیده بود.

پس از آغاز فعالیت یکشنبه بازار در فریدونشهر شاهد استقبال زیاد مردم از این بازار روز بودیم. بازاری که با وجود یک روز در هفته بودن و قرار داشتن در مکانی دور از شهر(در محل پایانه مسافربری بین شهری فریدونشهر) رونق خوبی گرفت. در پی استقبال مردم از این بازار، دوباره اعتراض کسبه بلند شد.

چند سؤال اذهان را به خود مشغول کزد:

1- چرا مردم با وجود قرار داشتن یکشنبه بازار در مکانی دور از شهر، در این هوای گرم برای خرید، مسیر پایانه مسافربری فریدونشهر را گاهی پیاده حتی در ماه مبارک رمضان طی می‌کردند تا از بازار روز خرید کنند؟

2- علت عدم استقبال مردم از فروشگاه‌ها و مغازه‌های داخل شهر چیست؟

3- آیا همه فروشگاه‌های داخل شهر در رکود و کسادی قرار دارند؟

4- آیا بازار روز در شهرهای دیگر هم به اندازه فریدونشهر برای کسبه مشکل آفرین شده است؟

5- آیا مردم فریدونشهر اهل پول خرج کردن هستند؟

6- راه برون رفت از وضع موجود چیست؟

برای پیدا کردن پاسخ این سؤالات تحقیق خود را در داخل شهر آغاز کردیم. ابتدا به یکشنبه بازار رفتیم و از مردم علّت خریدشان از یکشنبه بازار را پرسیدیم. پاسخ‌های مردم را می‌توان در تنوع جنس، رنگ و قیمت در بازار روز، ارزانی و برخورد خوب فروشندگان خلاصه کرد.

امّا آیا واقعاً اجناس یکشنبه بازار با قیمت پایین عرضه می‌شود؟

با مقایسه قیمت تعدادی از اجناس بسته بندی شده بعد از بررسی اصل بودن جنس، به این نتیجه رسیدیم که این جنس ارزان‌تر از مغازه عرضه می‌شود. ولی تعدادی از اجناس توجهمان را به خود جلب کرد که با وجود داشتن قیمت بالاتری نسبت به قیمت مغازه، مورد اقبال مشتریان واقع شده بود. وقتی از مشتری سؤال کردیم که چرا تن به خرید این جنس داده‌اند گفتند: ما همه اقلام مورد نیازمان را با قیمت پایین‌تر از مغازه از این جا خریده‌ایم گفتیم این یکی را هم بخریم و خریدمان را تکمیل کنیم؛ یا شخص دیگری گفت: با خرید این جنس، فروشنده در اجناس دیگر هم به او تخفیف داده است؛ اما یک پاسخ برای ما جالبتر بود و آن این بود که گفت: از خرید این کالا احساس خوبی دارد با این که می‌داند جنس را گران‌تر می‌خرد.

آیا مردم فریدونشهر اهل پول خرج کردن هستند؟

پاسخ این سؤال در بازارهای شهرهای اطراف ما و مرکز استان نهفته است. در ایام تعطیلات مخصوصاً ایام شب عید، هر کجای بازارهای نجف آباد و اصفهان و حتی داران را سرک بکشید، فریدونشهری‌هایی را مشاهده می‌کنید که در حال خرید هستند و این مورد اذعان بیشتر مردم است که غالب مردم فریدونشهر خرید کالاهای مصرفی غیرغذایی خود را و البته گاهی هم غذایی خود را از خارج شهرستان و در بازارهایی نظیر بازار نجف آباد و اصفهان تهیه می‌کنند. مردم حتماً دلیلی برای خرید از این بازارها دارند و این در حالی است که حال بازار فریدونشهر در شب عید که معمولاً اوج رونق بازار است خیلی وخیم بود.

آیا همه فروشگاه‌های داخل شهر در رکود و کسادی قرار دارند؟

ما پاسخ این سؤال را نه در مورد فروشگاه‌های مواد غذایی که نیاز روز مردم است بلکه در مورد فروشگاه‌های مواد مصرفی مثل لباس فروشی‌ها مورد بررسی قرار دادیم. با پرس‌وجو متوجه شدیم در سطح شهرستان مغازه‌های لباس فروشی، پارچه فروشی، کفش فروشی و از این قبیل هستند که فروش قابل توجهی دارند و در اکثر اوقات روز در حال فروش جنس هستند. مغازه‌هایی که نه یکشنبه بازار توانست کاسبی‌شان را خراب کند و نه وجود بازارهای پررونقی مثل بازار نجف آباد و بازار اصفهان. این نشان می‌دهد که روی آوردن مردم به بازارهای خارج شهرستان حتما با یک منطق همراه بوده است و در صورت تأمین نیازهای مشتریان فریدونشهری، این دکان‌های فریدونشهر هستند که میزبان خریدهای مردم خواهند شد.

به راستی چه عواملی خریدار را متمایل به خریدمی‌کند؟

اگر پاسخ دهیم نیاز به داشتن یک کالا، شخص را مجاب می‌کند که به خرید آن مبادرت ورزد، شاید پاسخ کاملی نداده باشیم چون که در جست و جوهایمان متوجه شدیم بسیاری از مردم به قصد خرید به بازار نمی‌روند ولی از بازار خرید می‌کنند.

اگر پاسخ دهیم ارزانی خریدار را به خرید متمایل می‌کند که مثالی از یکشنبه بازار آوردیم و گفتیم با وجود گران‌تر بودن جنس، خریدار به خرید آن روی آورده بود.

اگر پاسخ دهیم تنوع باعث استقبال مشتریان می‌شود، بدون شک این گونه خواهد بود ولی تنوع به تنهایی شخص را مجاب به خرید نخواهد کرد.

همه این‌ها عواملی هستند که در خرید تأثیر دارند ولی بررسی‌های ما و نگاهی به سطور بالا نشان می‌دهد عامل دیگری هم هست که مشتری را ترغیب به خرید می‌کند و آن چیزی نست بجر فن فروشندگی و نکته قابل توجه در بازار روز احساس رضایتی بود که در چهره خریداران دیده می‌شد.

این حقایق را نباید نادیده گرفت. در ظهر روز یکشنبه نشاط و احساس خوش از خرید زیر آفتاب داغ فواره می‌زد. این احساس خوب از خرید موجب می‌شود افراد تمایل به خرید پیدا کنند و گاهی برای رسیدن به این احساس خوب حاضرند قیمت بیشتری هم پرداخت کنند. این را اکثر فروشندگان یکشنبه بازار می‌دانند و به طرز ماهرانه‌ای تلاش می‌کنند این احساس خوب از خرید را به مشتری بدهند.

احتمالاً این فروشندگان این طرز برخورد با مشتری را به طور تجربی و به نقل از دیگران فراگرفته‌اند ولی ایشان اصولی را رعایت می‌کنند که در کتاب‌های آموزش فروشندگی مثل «فروش موفق»، «فروشنده یک دقیقه‌ای» و یا «سنگفرش هر خیابان از طلاست» آمده است. اصولی که با دادن احساس خوب از خرید، خریدار را متمایل به خرید می‌کند.

کاسبی تنها باز کردن یک مغازه و در معرض فروش قرار دادن کالا نیست. فروشندگی یک فن است که ترکیبی از عوامل مختلف مثل تنوع کالا و … است که در صورت نبودن یکی از این عوامل احتمال فروش پایینتر می‌آید. تحقیقات بالا نشان داد سوای قشر ضعیف شهرستان فریدونشهر، عده قابل توجهی از مردم دست به جیب هستند، که غالب کالاهای مورد نیاز خود را از خارج از شهرستان تهیه می‌کنند و در صورت تأمین نیازهای خود و وجود فروشگاه‌های مناسب، خریدهای خود را در داخل خود شهرستان انجام خواهند داد.

در گفتگو با یکی از کسبه وی اظهار کرد در صورتی توان افزایش تنوع اجناسش را دارد که مشتری داشته باشد. از طرفی هم مشتری می‌گوید در صورتی مشتری خواهد بود که تنوع وجود داشته باشد و اینجاست که اگر کاسب به فکر طرح و ایده جدید مثل اعمال تخفیفات ویژه و غیره نباشد نخواهد توانست مشتری جذب کند.

  1. دلیل اصلی فرار مردم نبود تنوع کالا میباشد حالا چرا تنوع کالا نیست اکثر مغازه داران فریدونشهر جزء بازنشته ادارجات میباشند که هدف اصلی انها رفع بیکاری میباشد نه کاسبی ویک جوان در صورتی که سرمایه گذاری کند با مشکلاتی که همین بازنشته فراهم کرده اند مانع کاسبی جوان میشود 1 بالا بردن کرایه ها توسط بازنشته ها2 قیمت های نجومی وبالا واقساط بلند مدتتوسط باز نشته ها3 حمایت بیشتر بانک ها وادراجات دولتی از باز نشته ها.در کل اگر بازار فریدونشهر واصناف فریدونشهر دست افراد جوان بود شاهد این فرار سرمایه وخیانت مردم در حق خودشان نبودیم

  2. با سپاس وتشکر از مدیر محترم سایت پونه زار به خاطر اهمیت دادن به این موضوع مهم وکلیدی وتایید هوشمندانه وفوری نظرات مردم

  3. باسلام
    اقدام بجا وگزارش زیبای شما نظر مرا به خود معطوف کرده به فکر فروبرد که واقعاٌچرااینطورشده ؟چه کسی مقصر اصلی است؟وخودم به این فکر رسیدم که ازدلایل خرید مردم ازبیرون شهروبازارروز باید به قیمت وتنوع ونظارت اشاره کرد.قیمتهاوکیفیت حرف اول است شمابرای نمونه فقط میوه رامقایسه کنیدتفاوت قیمت نجف آبادبااینجا هرکیلو1000تا1500وگاهی بالاتراست وکالاهای دیگرهم همینطورکت وشلواربازاراصفهان 135000 وهمان رنگ وجنس اینجا220000وتنوع ونظارت هم که صفر صفراست.انگاردراین شهراصلاٌمامورکنترل وصنفی ونظارت مسئولی وجود نداردواین هم نتیجه اش .التماس دعا پس باید بادست در دست هم همت کنیم وچاره ای اساسی بیاندیشیم.

  4. همشهری گفت:

    من یک جنسی را از فریدونشهر خریدم به مبلغ 45000تومان که همون جنس با همون مارک و مدل اصفهان دیدم زده بودن 27000هزار تومان خودتون قضاوت کنید./.

  5. داود گفت:

    ما مشکل شدید نظارت داریم.اگه کسبه ی محترم در زمینه ی قیمت اجناس مقداری منصف تر باشند ما شاهد فرار سرمایه از داخل شهر نیستیم.چیزی که در دراز مدت نه به نفع کسبه و نه به نفع مصرف کننده است.البته مصرف کنندگان عزیز هم به این مسئله بابد دقت کنند که در صورت اختلاف خیلی کم قیمت یا یکسان بودن قیمت ها٬ اولویت خرید خود را به کسبه ی همشهری بدهند.

  6. صالحی گفت:

    باسلام خدمت دوستان.من جنسی رودرنجف آباددیدم باقیمت شصت تومن درحالیکه در فریدونشهرسی تومن بود.جنسی رودیدم دراصفهان باقیمت 80تومن درفریدونشهر40تومن بود!این هاروچطورتوجیه میکنید؟مردم فریدونشهرهم این اجناس روازاصفهان ونجف آبادخریده بودند.تقلبی ترین اجناس مربوط به شهرنجف آبادهستش.من خودم به ششخصه تاحالایه جورابم نجف آبادنخریدم چون اصلابه نجف آباداعتقادی ندارم.من دیدم یک شهروندفریدونشهری نونشو ازداران خریده.این معزل خیلی گستردس ومسول تمام عواقبشم مسولین فریدونشهرهستن که بابی لیاقتی خودشون نتونستن معزلات روحل کنن!

    • جناب صالحی مطمئنا شما مکانها را اشتباه گفتید یا خودتون هم از بازاری های گران فروش هستید. یک سری به فروشگاههایی کوثر اصفهان بزنید و یک سری هم یکی از سوپر مارکتهای فریدونشهر. همه چیز دستگیرتون میشه.
      نظر سومی هم هست شاید شما قیمت تولیدات گیاهی مثل تره کوهی و کرفس را در فریدونشهر و اصفهان قیمت کرده اید که در این صورت حق با شماست.

    • برادرمن مگراین امکان پذیراست به قول دوستمان مگر کرفس یا امثال آن رادرفصلش دیده باشید وگر نه تا حال هرچه دیدیم فریدونشهر قیمت چند برابری داشته برای امتحان برومصالح ساختمانی را ازنظر کیفیت وقیمت مقایسه کن تادریابی چه خبر است دوم همه مردم ومسئولین مقصرندباید اقدامی گسترده انجام شود وجلوگیری ازیکشنبه بازارودستفروشها راهش نیست.باید مغازه داران به قیمت دستفروشها بفروشند تا مشتری پیداکنند.

  7. آقای صالحی یا خواب تشریف دارید یا پتو از تون افتاده اونور یا مردم را چیز دیگه فرض کردید و گر نه مردم خیلی وقته بیدارن و میفهمن کسبه فریدونشهر چه بلایی دارن سرشون میارن

  8. اینکه چرا نونش را از داران خریده برمیگرده به عدم نظارت برنانوایی ها که دو نوع نون میپزند یک نوع برای ح* که توقع دارند مردم فریدونشهر ببرند و یک نوع برای مسئولین و افراد خارج شهرستان و دلیلش هم اینه که غریبه ها داد می زنند و نمی برند نمونه اش هم نانوایی روبروی شهرداری باور نمی کنی برو ببین

  9. nut گفت:

    وقتی هیچ گونه تنوع کالایی تو شهرستان نیست و اکثر اوقات برای خریدن یه کالا مجبوری تک تک مغازه ها را بگردی و آخرشم اونی که میخوای یا گیرت نیاد یا با قیمت بالا بهت بندازن مگه آدم مغرشو از دست داده اینجا خرید کنه؟!نه تنوع لباس…نه کفش نه کیف….بقیه چیزام همین طور…اونایی هم که هست اصفهان خیلی با قیمت مناسب تر و قشنگ ترشو پیدا می کنی…

  10. nut گفت:

    یه ضرب المثل معروفی هست میگه: هر جا میری پا وردار…دارون میری نون وردار….حالا چی شده که یک نفر رفته داران نون خریده خدا میداند ولی نان های فریدونشهر واقعا حرف ندارن…اینو هم خیلی از همشریان هم خیلی از افراد ساکن شهرای دیگه میگن!

  11. رحیمی گفت:

    با سلام و تشکر
    شهروندان عزیز بنده یه جوونم که با امید یه فروشگاه دایر کردم اجناسی که بنده عرضه میکنم از فروشگاه های اصفهان خیلی ارزان تره این رو کاملا با اطمینان عرض میکنم ولی متاسفانه گاها میبینم عزیزان به بهانه ارزان خریدن یا تنوع محصولات از اصفهان خرید میکنن در حالی که هم جنسم ارزون تره و هم عینا جنسایی که دارم رو خریداری کردن
    پس نتیجه اینکه تنوع و ارزانی بهانس و فقط جنس نخریدن از همشهریه
    در ضمن قابل تامله که وقتی کاسبای شهرستان میبینن مغازشون رونق نداره مجبورن تنوع زیادی به محصولات ندن پس همشهریان کم لطفی میکنن که تنوع کمه

  12. یونیت عزیز
    اولا مثل بقیه یا اسم نذار یا اگه میذاری درست بذار که معلوم بشه کی هستی دوما لطف بفرما با ضرب المثل های من درآوردی کم کاری ها را توجیه نکن سوما ما که از این نونها ندیدیم و گفتیم که این نونها برا بعضی نورچشمیها پخته میشه و افرادی که ازشون می ترسن وگرنه برو از مردم عادی بپرس.

  13. nut گفت:

    -فکر نمیکنم برای اظهار نظر تو فضای مجازی لزومی به معرفی کامل مشخصات شناسنامه ای باشه!!!حالا بقیه نظر میزارن خیلی مشخصه کی هستن؟ در ضمن اسمی که باش نظر گذاشتم یونیت نیست اگه حروف انگلیسی رو بدونید حداقل اینو میدونید که اسمم با نون شروع شده نه ی!!!
    -ضرب المثل اصلا من درآوردی نیست !یه اصطلاح خیلی خیلی رایج بین مردمه!
    -اگه خیلی ازنون ها ناراضی هستین میتونم آدرس چندتا نونوایی خوب بهتون بدم! نون سنگک و بربری که واقعا عالی هستن.چندتا نونوایی دیگه هم کارشون عالیه.ماخودمونم جزو مردم عادی هستیم و از همون نون هایی بهمون میدن که به بقیه میدن!فامیلای خودمون که از اصفهان هفتگی میان از فریدونشهر نون میخرن میبرن ما خودمونم خیلی راضی هستیم حالا شاید یکی دوتا نونوایی هم باشن که کیفیت خوبی نداشته باشن ولی در کل نون های شهرستانمون عالیه!

Go to TOP