چاپ خبــر
رییس فنی و حرفه‌ای فریدونشهر:

مسئولین و مردم همت کنند، مسیر رفع صددرصدی بیکاری ترسیم شده است

رییس مرکز فنی و حرفه‌ای فریدونشهر از تدوین برنامه جامع و واقع گرایانه برای رفع بیکاری در شهرستان با توجه به امکانات منطقه خبر داد و کمک مسئولین، مردم و به ویژه جوانان را لازمه اجرایی کردن این برنامه دانست.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، بزرگترین مشکلی که شهرستان فریدونشهر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، آمار بالای بیکاری است. لذا به مناسبت روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، طی مصاحبه‌ای این موضوع را با عزت الله رحیمی، رییس مرکز فنی و حرفه‌ای فریدونشهر، در میان گذاشتیم.

پونه زار: مرکز شما تاکنون چه مقدار در رفع بیکاری اثربخش بوده است؟

– سالهاست موضوع اشتغال برای ما مطرح است و طی این مدت افراد زیادی از طریق آموزش‌های ما، در رشته‌های خاصی به مهارت رسیده و شاغل شده‌اند ولی به چند دلیل هنوز تأثیر قابل ملاحظه‌ای در رفع بیکاری نداشته‌ایم؛ دلایلی مثل بالارفتن سود وام‌های خوداشتغالی، کم بودن مبلغ وام‌ها، انتخاب نادرست شغل توسط متقاضیان و … .

پونه زار: منظورتان از «انتخاب نادرست شغل» چیست؟

– به نظر من هر فرد برای رسیدن به شغل مناسب خود چهار پارامتر را لازم دارد که به ترتیب اولویت عبارتند از: 1-همت و تلاش و انگیزه، 2-طرح و برنامه و آگاهی از استعدادهای خود و منطقه، 3-تخصص و مهارت و 4-در نهایت سرمایه.

متأسفانه بسیاری از جوانان ما بدون درنظر گرفتن سه پارامتر اول به سراغ مرحله نهایی می‌روند و به گرفتن وام مبادرت می‌ورزند که به موفقیت هم نمی‌رسند و می‌شوند «بیکارِ بدهکار» و مشکل دوچندان می‌شود.

پونه زار:‌ حال که قبول دارید کار اساسی در حوزه اشتغال انجام نشده است آیا برنامه کارآمدی برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در نظر دارید؟

– بله، خوشبختانه ما بعد از همفکری و کشف استعدادهای منطقه و کار کردن روی موضوع بیکاری موفق شدیم با واقع بینی برنامه جامعی را برای این موضوع تنظیم کنیم و باور داریم این برنامه می‌تواند به شرط همکاری مسئولین و مردم بالاخص جوانان تا صددرصد بیکاری را در شهرستان ریشه کن کند.

پونه زار: آیا صددرصد اغراق نیست؟‌ یعنی منطقه ما توانایی میزبانی از این همه شغل را دارد؟

– بله واقعا منطقه ما توانایی ایجاد این همه شغل را دارد. ما برای رسیدن به این نتیجه بر روی شرایط مختلف منطقه تحقیق و مطالعه کرده‌ایم و در این راه از اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور استفاده کرده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که منطقه ما استعداد کافی برای ریشه‌کنی بیکاری در سطح شهرستان را دارد.

پونه زار: مشاغلی که شما مورد بررسی قرار داده‌اید چه نوع مشاغلی را شامل می‌شود؟

– ما روی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کار کرده‌ایم که غالب مشاغل را شامل می‌شود ولی آن‌چه در مورد شهرستان فریدونشهر به نتیجه رسیدیم مشاغل تولیدی است که بعضا در حال حاضر هم وجود دارند و بعضا نه. مشاغلی مثل پرورش زنبور عسل، کاشت گیاهان دارویی مثل موسیر و … .

پونه زار: در مورد برنامه جامع خود توضیح دهید.

– ما در مرحله اول از همه متقاضیان کار از طریق فرایندی که مدنظر داریم به کمک دستگاه‌های مختلف دعوت می‌کنیم تا در مرکز حضور پیدا کنند. هدف ما از این تجمع ابتدا روشن کردن موضوع و تصریح این مسأله است که تاکنون اکثر طرح‌های اشتغال در شهرستان ما به موفقیت چشم گیری نرسیده است و قصد داریم با واقع بینی چرایی این مسأله را توضیح دهیم.

سپس بانک اطلاعاتی متشکل از 27 داده مختلف از استعدادها و مهارت‌های هر نفر دریافت می‌شود.

در مرحله بعد با توجه به چهار پارامتر مذکور برای موفقیت در شغل، طرح‌هایی که مدنظر هر فرد است و طرح‌هایی که در مرکز جمع آوری کرده‌ایم را برای تک تک افراد در کمیته‌ای مورد بررسی قرار می‌دهیم. در نهایت این کمیته تصمیم نهایی را برای هر طرح و برای هر فرد گرفته و به نفرات اعلام می‌دارد. بعد از طی این مراحل تصمیم اخذ شده در کمیته کاملاً کارشناسی شده و مورد اطمینان خواهد بود.

در صورت نیاز هم کلاس‌های کسب مهارت برای جامعه هدف گذاشته می‌شود و تسهیلات مورد نیاز فراهم می‌شود.

پونه زار: فکر می‌کنید در چه صورت این طرح به موفقیت برسد؟

– ما تاکنون برخی از مسئولین از جمله فرماندار و شورای شهر را دعوت کرده و این طرح را به ایشان عرضه کرده‌ایم ولی آن چه مورد انتظار ما بود واقع نشد. این طرح برای موفقیت نیاز به همکاری دلسوزانه مسئولین، مردم و جوانان دارد. مسئولین باید فراتر از وظایف خود برای رفع معضل بیکاری آستین بالا بزنند و جوانان هم همت کنند. مشکل اشتغال مشکل بزرگی است و نه تنها مسئولین و جوانان بلکه مه مردم باید وارد قضیه شوند.

ما به یک کمیته جوانان با محوریت اشتغال نیاز داریم که اختیارات کافی داشته باشد. گاهی بسیاری از کارها را می‌توان بدون وابستگی به دولت و یا تسهیلات دولتی و یا وام به طور کامل مستقل در داخل شهرستان حل کرد.

پونه زار: چرا این قدر به این طرح اطمینان دارید؟

– برای این که مدت‌هاست روی این طرح کار کرده و مطالعات گسترده‌ای انجام داده‌ایم. این طرح هم پشتوانه علمی دارد و هم عملی. ما تمام طرح‌های تولیدی خود را در داخل خود مرکز اجرا کرده‌ایم؛ از کاشت گیاهان مختلف دارویی گرفته تا پرورش زنبور عسل و طرح‌هایی مثل کیف سازی و مرصع کاری.

مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان فریدونشهر آمادگی خود را از همین جا برای آموزش مهارت‌های گوناگون به صورت کاملا رایگان اعلام می‌کند و اعلام می‌دارد مسیر رفع کامل بیکاری در این مرکز ترسیم شده است، تنها همت جوانان، دلسوزی مردم و همراهی مسئولین را می‌طلبد.

 

 

  1. باسلام
    ضمن قدردانی ازپونه زارواین گزارش جالب برای آقای جدیدی آرزوی موفقیت دارم کاش همه به فکر بیکاران باشندمخصوصاٌدست اندرکاران ،لطف کنید این گزارشها راادامه دهید شاید کسی به فکر افتاد.انشاءالله

  2. بهزاد گفت:

    با سلام
    با صحبتهای جناب آقای رحیمی کاملا موافق هستم و همین که ایشان در صحبتهاشون فرمودن ” بر روی شرایط مختلف منطقه تحقیق و مطالعه کرده‌ایم و در این راه از اساتید دانشگاه و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر کشور استفاده کرده‌ایم ” همین مساله کار کمی نیست و این امر در سایر ادارات کاملا مغفول مانده است .تحقیق و صحبت با دلیل علمی مساله ایست که مدیران سایر ادارات شهرمون هم باید به ان اهتمام بورزند و قبل از صرف بودجه های سالانه اداراتشون با بررسی موشکافانه طرح هاشون را راستی آزمایی کنند .
    امیدوارم جناب آقای رحیمی بتوانند سایر مسئولان شهر را هم با طرحشون همراه کنند شاید گرهی از مشکل بیکاری جوانان باز شود .

Go to TOP