چاپ خبــر
در پی عدم رفع مشکلات مسافران؛

موج نارضایتی مردم فریدونشهر از اوضاع نابسامان ناوگان اتوبوس بین شهری

نارضایتی مسافران فریدونشهری از کیفیت خدمات مسافربری شهرستان و برخی مشکلات چندین ساله این شرکت‌ها، مسأله‌ای است که با کمی توجه قابل رفع بوده و می‌تواند موجب افزایش استفاده از ناوگان مسافربری عمومی را فراهم کند. از انحصار درآوردن مسیرهای مسافربری شاید راه حلی برای رفع این مشکلات باشد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، حدود دو هفته دیگر با نزدیک شدن به عید نوروز موج مسافرت‌های نوروزی آغاز می‌شود و محورهای مواصلاتی بین شهرها شلوغ شده و رفت و آمد رونق می‌گیرد و طبق روال هر ساله نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی افزایش پیدا می‌کند. اما در برابر این افزایش قیمت‌ها خدمات مسافربری در شهرستان ما طی سال‌های اخیر چه بهبودی داشته است؟

با توجه به این که همه مسئولین شهرستان از وسیله نقلیه خصوصی و یا دولتی بهره مندند و شاید سالیان درازی باشد از وسایل نقلیه عمومی شهرستان استفاده نکرده باشند، تصمم گرفتیم وصفی از وسایل نقلیه عمومی و جابه‌جایی مسافر در شهرستان فریدونشهر را شرح دهیم شاید با درک قسمتی از مشکلات مسافران فریدونشهری، در جهت رفع آن قدمی برداشته شود.

هرچند در اکثر منازل شهر فریدونشهر و در بسیاری از منازل دیگر نقاط شهری و روستایی شهرستان خودروی شخصی موجود است ولی هنوز عده زیادی از مردم شهرستان مجبور هستند با وسایل نقلیه عمومی سفر کنند. این عده شاید نیمی از مردم شهرستان محروم فریدونشهر را تشکیل دهند.

از «محرومیت» نام بردیم. محرومیت گاهی دامن‌گیر منطقه‌ای می‌شود و برای رفع آن همتی سخت لازم است و توجه مسئولین بالادست را می‌طلبد(که البته ما بر اساس آیه مبارکه لایغیروا ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم خیلی این سخن را قبول نداریم؛ به هر حال بماند) ولی گاه محرومیت‌هایی است که خود برای خود ایجاد کرده و به راحتی می‌توانیم آن‌ها را رفع کنیم و در صورت عدم رفع چنین محرومیت‌هایی واقعا مردم متضرری خواهیم بود.

*از صندلی‌های کثیف تا به انتظار گذاشتن مسافران در کنار سرویس‌های بهداشتی پایانه کاوه

احترام به مسافر و شخصیت قائل شدن برای وی شاید همه بحث این نوشتار باشد و عدم رعایت این نکته یکی از همین محرومیت‌هاست که صاحبان وسایل نقلیه عمومی و مسئولان پایانه‌های مسافربری شهرستان برای فریدونشهر ایجاد کرده و حتی منجر به کم شدن مشتریان این قشر از جامعه نیز شده است.

چرا باید مسافری که از عسلویه به فریدونشهر آمده است، بگوید کل سختی مسیر حدود 900 کیلومتری عسلویه تا اصفهان یک طرف و مسیر دو ساعت و نیمه اصفهان تا فریدونشهر یک طرف دیگر؟

اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های مسیر اصفهان-فریدونشهر و نجف آباد-فریدونشهر غالبا با صندلی‌های کثیف، در حالی که کف پوششان گلی و خاکی است و با حرکت اتوبوس، گرد و غبار فضای اتوبوس را فرا می‌گیرد و با شیشه‌هایی که از شدت کثیفی تار شده است از مسافران پذیرایی می‌کنند.

مینی‌بوس‌های مسیر فریدونشهر-نجف آباد چقدر برای مسافر خود ارزش قائلند که از کم شدن مسافر شکایت دارند؟ مینی‌بوس‌هایی که فاصله بین ردیف‌های خود را کم کرده‌اند و همه مسافرین در طول مسیر باید به این خاطر اذیت شوند تا راننده بتواند یک ردیف بیشتر به صندلی‌هایش اضافه کرده و سه مسافر بیشتر سوار مینی‌بوس خود کند. مینی‌بوس‌هایی که بعضا در کولاک و سرمای زمستان با شیشه‌های درزدار و شکسته مسافر سوار می‌کنند و به هیچ وسیله گرمایشی قابل قبولی هم مجهز نیستند.

مگر روکش تمیز داشتن یک اتوبوس یا مینی بوس و جارو کردن و تمیز کردن شیشه‌های آن و برخورد خوب راننده با مسافرین چقدر هزینه و زحمت دارد؟ مگر غیر از این است که با وجود این همه خودرو شخصی هنوز پایانه‌های مسافربری بسیاری از مسیرهای کشور مملوء از مسافر می‌شود فقط به خاطر آرامش و احساس خوبی که مسافر در سفر دارد؟ اکنون چقدر یک مسافر در سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان احساس آرامش و آسودگی دارد؟

وقتی یک راننده دقیقا با این لحن که «کرایه‌هاتون را بدین ببینم» از مسافران بخواهد کرایه‌های خودشان را بپردازند و وقتی در پایانه کاوه نه تنها با مسافران با بی احترامی و برخورد ناشایست رفتار می‌کنند، بلکه محل سوار شدن مسافران فریدونشهری را کنار سرویس‌های بهداشتی قرار داده‌اند که نه تنها محلی برای انتظار کشیدن مسافران ندارد بلکه بوع تهوع آور سرویس‌های بهداشتی هم به مشام می‌رسد.

البته تعدادی از رانندگان هم هستند که با احترام به مسافر، برای وی شخصیت قائلند و نتیجه این احترام را می‌توان در تعدد تقاضاهایی که به ایشان برای سرویس‌های دربستی می‌شود، جستجو کرد.

*چرا سه فرماندار نتوانستند ساعت اتوبوس‌های فریدونشهر-تهران را تغییر دهند؟

پونه زار بیش از یک سال پیش طی مصاحبه‌ای که با فرماندار وقت ترتیب داد مشکل مسافران مسیر فریدونشهر-تهران و بالعکس را در ساعت نامناسب شروع حرکت اتوبوس‌ها به اطلاع وی رساند و فرماندار شهرستان قول برطرف کردن این شکل را داد. پس از آن چندین بار پونه زار روند حل این مشکل را جویا شد و فرماندار از جلساتی با فرمانداران شهرستان‌های فریدن و بوئین میاندشت برای رفع این مشکل سخن گفت.

اکنون با گذشت یک سال از این قضیه و پیگیری‌های پونه زار و درخواست‌های مکرر مردم هنوز این مشکل رفع نشده است. اتوبوس‌های تهران از مبدا فریدونشهر همچنان ساعت 21 حرکت می‌کنند و حدود ساعت 3 نیمه شب به پایانه جنوب می‌رسند. پایانه جنوب تهران ساعت 3 نیمه شب به علت وجود ده‌ها معتاد و بی خانمان در اطراف و حتی داخل خود نه تنها برای بانوان بلکه برای آقایان هم محل امنی نیست.

1915888

در این ساعت از شب نه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران فعالیت خود را آغاز کرده است و نه مترو تهران و مسافران خسته از حدود شش ساعت سفر باید تا روشن شدن هوا و شروع فعالیت شرکت واحد و مترو باید در پایانه با خطرات احتمالی و سرما دست و پنجه نرم کنند.

از سویی دیگر مسافران مسیر تهران-فریدونشهر ساعت 20 از مبدأ تهران حرکت می‌کنند و حدود ساعت 2:30 بامداد به فریدونشهر می‌رسند. مسافران شهری مشکل خاصی نخواهند داشت اما مسافران روستایی در این ساعت شب در سرمای سوزناک فریدونشهر و گاه زیر بارش برف و کولاک چه باید بکنند؟

چگونه عالی‌ترین مقام دولتی سه شهرستان نتوانستند بر این مسأله فایق آمده و این مشکل را برای مردم این سه شهرستان رفع کنند؟

*خروج از انحصار

تجربه سیستم‌های اقتصاد آزاد غرب زیر سایه دستگاه‌های نظارتی نشان می‌دهد با ایجاد رقابت بین بخش خصوصی می‌توان هم هزینه‌ها را کاهش داد و هم کیفیت را افزایش.

در شهرستان سه پایانه مسافربری فعالیت می‌کنند که هر یک حوزه مستقلی دارند و عبارتند از پایانه مسیر فریدونشهر-اصفهان و فریدونشهر-نجف آباد، پایانه مسیر فریدونشهر-تهران و پایانه مسیر فریدونشهر-فریدن و مسیرهای روستایی. شاید بتوان با خارج کردن این پایانه‌های مسافربری از مسیرهای انحصاری، عرصه را بین رقابت بین شرکت‌های مسافربری برای جذب مسافر فراهم کرد یا حداقل این شرکت‌های مسافربری را برای حفظ حرمت و احترام مردم شهرستان فریدونشهر ملزم به رعایت استانداردهایی نمود.

پیش بینی می‌شود در این صورت هم میل مردم فریدونشهر به استفاده از ناوگان مسافربری عمومی افزایش پیدا کند و در نتیجه شرکت‌های مسافربری رونق بگیرند و هم کیفیت خدمات این شرکت‌ها بهبود پیدا کرده و رضایت مردم و مسافران را در پی داشته باشد.

  1. سلام . اين نظري كه پايانه مسافربري فريدونشهر به صورت رقابتي بشه به نظر من كار خيلي خوب و شايسته اي است .چرا كه سالهاي قبل اين دو شركت به صورت رقابتي كار مي كردند و تقريبا خدمات بهتري ارائه مي دادند. خدمات و حق مسافرين اينست ( سر ساعت حركت كردن و عدم وقت تلفي .عدم توقف پي در پي مانند تاكسي ها در مسير جاده-پذيرايي مختصر از مسافرين . دارا بودن صندلي سالم و تميز . جادار ونظافت خوب شيشه ها و راهرو . سيستم گرمايشي و سرمايشي مناسب براي فصول مختلف سال . برخورد خوب و مناسب در خور شان مسافران) . با تشكر / به اميد روزهاي خوب و به روز شدن پايانه مسافربري شهرستان فريدونشهر . ان شاالله

  2. با بسیاری از موارد گفته شده موافقم.اما این موضوع رو هم در نظر داشته باشین که این بنده های خدا خیلی وقتا با تعداد مسافر خیلی کم ارائه خدمت میکنن.خودم بارها تو اتوبوس فریدون شهر به اصفهان شمردم حتی نصف صندلی ها هم پر نشده.طبیعیه وقتی مسافر زیاد باشه و تقاضا زیاد باشه فضا رقابتی میشه و کیفیت خدماتشونم بالا میره.اما الان چه توقعی میشه داشت؟ تو شهرای دیگه اگه تعداد نصف صندلی ها پر نشه بعضی مواقع راننده اصلا زیر بار نمیره و حرکت نمیکنه و مسافرا کلی معطل میشن تا سرویس بعدی هم مسافراشو جمع کنه و با اونا حرکت کنن.ممکنه بعضیا بگن تمیز بودن شیشه و صندلی ها و بموقع حرکت کردن که دیگه ربطی به تعداد مسافر نداره اما بنظر من خیلی اثرگذاره.الان مسافر کمه و رقابتی هم وجود نداره بنابراین یجور سیاست (همینیه که هست) به اجرا در میاد اما وقتی تعداد مسافرا خیلی زیاد بشه یجور رقابت در جذب مسافر ایجاد میشه.اگه از طرف دولت هم یه کمکی بهشون بشه جای دوری نمیره.همین الان با این افزایش قیمت بنزین چند تا از این راننده ها دارن سبک و سنگین میکنن که تو جاده بودن براشون به صرفه هست یا نه.حداقل قبلا بنزین سهمیه ای داشتن و یخورده پول بیشتری ته جیبشونو میگرفت اما الان وضع یخورده سخت تر شده.بهتره جانب انصافو رعایت کنیم و مشکلات اونا رو هم مد نظر قرار بدیم.

    • میثم گفت:

      داشتن مسافر گم هیچ چیز را توجیه نمی کند مخصوصا ساعت حرکت و ساعت رسیدن به تهران. رانندگان محترم برای آنکه به استراختشان برسند مسافران بیچاره را ساعت 3 یا 4 در ترمینال جنوب به امان خدا رها می کنند . اگر کسی کار اداری یا دانشگاهی داشته باشد باید حداقل 3 ساعتی را در سرما ی صبجگاهی آنجا بماند تا صبح شود .
      همچنین وضعیت بهداشتی بعضی از تاکسی های داخل شهری هم واقعا اسف بار است. بارها شاهد بودم که به علت داشتن بوی تعفن یکی از تاکسی های پیکان داخل شهری خانم ها سوار آن نمی شوند وترجیح می دهند با تاکسی بعدی بروند. چه کسی مسول بهداشت تاکسی هاست را نمی دانم . احتمالا هیچ کس.

    • ساعت حرکت هیچ ارتباطی به تعداد مسافر نداره! سرویس های خوانسار به تهران با 5تا مسافر هم سر ساعت راه میافته!
      ضمنا دلیل اصلی کم بودن مسافرا به علت کیفیت پایینه اتوبوس هاست.
      کلی از جوونای فریدونشهر ، اصفهان کار میکنند و حاضرند با یه سرویس خوب 5شنبه ها بیان و اخر شب جمعه ها برگردند اما همچین سرویسی وجود نداره!
      یا چرا سرویس برگشت اصفهان فریدونشهر اینقد زود راه میافته؟؟؟ سرویس اخر وقت اصلا وجود نداره! والا خیلی از شهرهای کوچیک استان های دیگه سروی اخر وقت دارند.
      تاکسی خطی فریدونشهر به اصفهان هم وجود نداره. باور کنین اگه یه ساعت مشخص تاکسی خطی بذارن. مردم خیلی استقبال میکنن

  3. لچینانی گفت:

    با پیگیری مردم و مسئولان در فرمانداری چند وقتی است که ساعت حرکت اتوبوس از فریدونشهر به تهران از ساعت 21 به 22 تغییرپیدا کرده که تا همینجا از فرماندار محترم تشکر میکنیم. اما ساعت تهران به فریدونشهر هم باید اصلاح شود و به 22 تغییر پیدا کند

  4. در آخرين باري كه سوار اتوبوس آقاي احمدي از فريدونشهر به تهران شدم ايشان بخاطر 20كيلو سيب زميني كه همراهم بود از من درخواست 20هزارتومان مبلغ اضافي كرد و من مجبور شدم اين پول را به او دادم، در پليس راه گلپايگان از اتوبوس پياده شدم و گفتم حالا كه تو از من پول زور گرفتي من هم به پليس هم اين موضوع را گزارش مي دهم و هم از پليس مي خواهم بخاطر نبستن كمربند و سرعت زياد جريمه ات كند. تا اين را گفتم 20 تومن پول اضافه ام را پس داد و گفت برو بشين نخواستيم پول. من فكر كردم موضوع تمام شده و دنبال دردسر نبودم.در تهران ميدان بهمن خانواده با ماشين منتظرم بودند و آقاي احمدي مرا در ميدان بهمن پياده نكرد و تا خود ترمينال برد. علي رغم اينكه در طول مسير و در نقاط مختلف مسافر پياده ميكرد. در ميدان بهمن يقه مرا گرفت و با شاگرد قصد كتك زدن مرا داشت كه در پليس راه خوب پر رو شده بودي وقتي سعي كردم از دستشان فرار كنم چندبار با واژه هاي زشت به بنده فحش و ناسزا دادو گفت ديگر اتوبوس هاي تهران فريدونشهر نمي زارم سوارت كنند. اگرچه من ماشين شخصي دارم و فقط بخاطر پرهيز از خستگي راه سوار ماشين اين بابا مي شوم اما ايشان به خوبي مي داند كه در فريدونشهر هيچ كس عرضه و جرأت برخورد با او را ندارد به همين خاطر به خود اجازه مي دهد هر چقدر خواست كرايه بگيرد، هرطور خواست رانندگي كند، هركجا خواست مسافر پياده كند، هر وقت خواست به مسافر توهين كند و در اتوبوس كارهاي ديگري بكنند كه بنده براي بسياري از تخلفات اين تيم رانندگي شاهد دارم. اينكه اين اقايان اين موضوع ساده را بفهمند كه مسافر ولي نعمت و اسباب رزق و روزي اوست و لذا نه تنها قابل احترام بلكه قابل تقديس است موضوعي است كه يك مسئول كه شيرحلال خورده باشد بايد به او بفهماند. انشالله در سفر آتي به فريدونشهر يكي از برنامه هاي من شكايت از اين تيم رانندگي بخاطر توهين هايي است كه داشتند …

    • نکته همین جاست که یه سری مسئولین با شیر خشک و شیر پاستوریزه تغذیه شدن که متاسفانه بر اساس اعلام وزارت بهداشت شیرا چینی بوده و تقلبی ؟؟؟

    • بنده حاضرم با بنز بهرام برم تهران اما دیگه سوار اتوبوس اینا نشم. تمام رفتارهایی که شما میگید من تایید میکنم. امیدوارم نسل جدید بچه های فریدونشهر یکم جسارت و شهامت بیشتری داشته باشن و مشکلات شهرستان رو رفع کنند.
      ما خودمان بایید شهرمان را بسازیم جناب رحیمی

  5. نامناسب بودن ترمینال زاگرس فریدونشهرچه ازنظر ساختمان .نوع ساخت وچه ازنظر دوری ازشهرمزید برعلت است .ومسئله دوم فرسودگی ومدل پائین بودن اتوبوس ومینی بوس مسافران رافراری داره است

  6. به این مسئله اشاره کردید که مسافر کمه . این به این خاطر است که خدمات درست ارائه نمی شود اگه این خدمات بروز و رعایت شود مطمئنا انهایی که از ماشین شخصی استفاده می کنند به طرف ناوگان مسافربری روی می اورند( خدمات : 1- راس ساعتی که به مسافر اعلام میشه زمان حرکت است حرکت انجام پذیرد2-برخورد مناسب و شایسته با مسافرین موقع سوار شدن تا رسیدن به مقصد 3- نظافت کامل اتوبوس4-داشتن سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب در فصول مختلف سال 5-عدم توقف مکرر جهت انجام کارهای شخصی و رانندگی بی حوصله ویا اعصاب داغون و خراب )

  7. این معضل ازچندین سال پیش گریبان این شهرستان راگرفته وکسی هم پاسخگو نیست .بازخداخیربه شهرداری اصفهان دهد که گاراژ مسافربری رابه کاوه منتقل کرد.وازکهندژنجات پیداکردیم.
    دلیل نبودن مسافر عدم برخوردمناسب مسءولین ترمینال ها میباشدهم دراصفهان وهم درفریدونشهر والبته برخوردترمینال تهران فریدونشهرازهمه داغون تر وافتضاح گویی اینان اصلاٌ رعایت احترام برایشان معنی نشده است.درضمن گران بودن بلیط ها بادرنظر گرفتن مسافت ومقایسه آن باسایر نقاط کشور ازدلایل عدم مسافراست واین راباید درترمینال بویین دید که همیشه مسافردارد.امید است مسئولین بیداروفکری بکنند.ممنون

Go to TOP