چاپ خبــر

شکلات تلخ موجب بهبود عملکرد ورزشکاران می شود

محققان معتقدند که شكلات تلخ و آب چغندر سطح اكسید نیتریك را افزایش می دهند و مكانیسم و عامل اصلی در بهبود عملکرد ورزشکاران محسوب می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مدیکال نیوز، محققان كلینیك مایو با اشاره به این كه شكلات و كاكائو در كاهش خطر بیماری قلبی نقش دارند، افزودند كه فلاوانول های موجود در دانه های كاكائو اثر آنتی اكسیدانی دارند كه آسیب سلولی ناشی از بیماری قلبی را كاهش می دهد. همچنین این فلاوانول ها می توانند به كاهش فشار خون و بهبود عملكرد عروق كمك كنند.

یكی از فلاوانول های موجود در دانه های كاكائو و شكلات تلخ كتیچین است كه تولید اكسید نیتریك را در بدن افزایش می دهد.

آب چغندر به دلیل محتوای بالای نیترات آن در میان ورزشكاران به عنوان ابزاری برای بالا بردن عملكرد ورزشی، پر طرفدار است. بر این اساس، یك محقق دانشگاه كینگستون در لندن درصدد بررسی این موضوع برآمد كه آیا شكلات تلخ نیز می تواند همان مزایای چغندر را ارائه دهد یا خیر؟

تیم تحقیق در این مطالعه 9 دوچرخه سوار آماتور را مورد بررسی قرار دادند. محققان به منظور برخورداری از بستری برای مقایسه، ابتدا از تمامی دوچرخه سواران مورد بررسی، آزمون های ابتدایی تناسب اندام گرفتند سپس آنها را به دو گروه تقسیم كردند؛ یك گروه برای دو هفته یكی از تنقلات روزانه خود را با حدود 50 گرم شكلات تلخ و گروه دوم با شكلات شیری تعویض كردند.

بعد از دو هفته دوچرخه سواران یك سری آزمایش های ورزشی دوچرخه سواری انجام دادند و محققان ضربان قلب و سطح مصرف اكسیژن آنها را اندازه گرفتند. آنها متوجه شدند كه دوچرخه سواران بعد از مصرف شكلات تلخ، در حین دوچرخه سواری با سرعت متوسط، اكسیژن كمتری مصرف می كردند.

محققان معتقدند که شكلات تلخ و آب چغندر سطح اكسید نیتریك را افزایش می دهند و مكانیسم و عامل اصلی در بهبود عملکرد ورزشکاران محسوب می شود.آنها ادامه دادند: ما متوجه شدیم كه افراد بعد از مصرف شكلات تلخ می توانند به طور موثری برای مدت زمان طولانی تری دوچرخه سواری كنند.

تحلیلگران ورزشی نیز كه در این مطالعه مشاركت داشتند، نتیجه این تحقیق را در مورد تاثیر مفید مصرف شكلات تلخ در افزایش عملكرد ورزشكاران تایید كردند.

با این وجود و براساس هشدار محققان، تمامی مزایایی كه تاكنون برای مصرف شكلات مطرح شده است، هنوز مورد تایید نیست و از این رو، لازم است كه مصرف آن در حد اعتدال باشد زیرا چربی های اضافه و قند آن می تواند به افزایش وزن و سایر مشكلات سلامتی منجر شود.

نتایج این تحقیق در مجله «International Society of Sports Nutrition» منتشر شده است.

Go to TOP