چاپ خبــر
در ستاد مدیریت بحران شهرستان مطرح شد؛

تنها راهکار جبران خسارت بخش کشاورزی بیمه است/همه دستگاه‌ها به نوسازی «بم دوم» کمک کنند

در سفر مدیرکل مدیریت بحران استانداری به فریدونشهر مشکلات مزارع خسارت دیده از سرما، آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی فریدونشهر و دیگر مساپل بحرانی شهر مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، عصر دیروز با سفر منصور شیشه فروش، مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان، به فریدونشهر ستاد مدیریت بحران این شهرستان تشکیل جلسه داد.

فرماندار فریدونشهر جلسه را با وضعیت بد آبی کشاورزان شروع کرد و گفت: شهرستان فریدونشهر به داشتن منابع آبی زیاد شهرت دارد اما این ویژگی شهرستان مغفول مانده است که منابع آبی فریدونشهر به علت موقعیت خاص این شهرستان، از مردادماه که فصل آبیاری مزارع و باغات است، تحلیل رفته و خشک می شوند و این مسأله را در تونل چشمه لنگان با این هزینه گزاف و خسارات همراش نیز مشاهده می کنیم که آب خروجی آن در شهریورماه به تنها صد لیتر می رسد.

Bohran002

*انتقاد به عدم جبران خسارت کشاورزان خسارت دیده از تونل چشمه لنگان

ناصر اسدی نسبت به عدم جبران خسارت کشاورزان از احداث تونل چشمه لنگان و عدم تأمین آب فضای سبز شهری فریدونشهر توسط شرکت آب منطقه ای اصفهان که بارها به تصویب رسیده ولی اجرایی نشده است انتقاد کرد.

وی اظهار کرد: عملیات آبرسانی به مزارع خسارت دیده فریدونشهر قرار بود سال گذشته انجام شود ولی هنوز به انجام نرسیده است و تکلیف مزارع خسارت دیده نهضت آباد هنوز مشخص نیست و آب منطقه ای و مسئولین باید توجه کنند این مسأله در رابطه با کشاورزانی است که معاششان از طریق کشاورزی بوده است.

*نیتراته بودن آب دهستان و شهر برف انبار

نماینده عالی دولت در شهرستان نیتراته بودن آب دهستان و شهر برف انبار را مطرح کرد و ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده تنها راه حل این مشکل استفاده از آب خروجی از تونل چشمه لنگان برای تأمین آب این مناطق است و برای همین منظور اداره آب و فاضلاب روستایی برای دهستان برف انبار و اداره آب و فاضلاب شهری   برای شهر برف انبار موظف شده اند تا پایان تابستان سال جاری طرح مطالعاتی این انتقال آب را تهیه کنند.

فرماندار فریدونشهر به آغاز عملیات بازسازی کلوسه از اواخر اردیبهشت ماه اشاره کرد و از جلسات متعدد برای راضی کردن مردم جهت انجام این پروژه سخن گفت و اظهار کرد: کارشناسان بنیاد مسکن در محل مستقر شده اند و تلاش کرده ایم مصالح ساختمانی را با قیمت عرضه در فریدونشهر در محل حمل کنیم و حتی در قیمت های پیمانکاران هم وارد شدیم تا به مردم اجحافی نشود.

*بم دوم

اسدی فصل کاری باقی مانده را دو ماه بیان کرد و با بیان این که «بم دوم» در کلوسه ایجاد شده است، گفت: مردم این اعتماد را به دولت کرده اند و برای اولین بار در شهرستان این اتفاق افتاده است اکنون به خاطر محرومیت عمیق منطقه که می توان گفت محروم ترین منطقه در استان است باید استان کمک بیشتری در تأمین امکانات و اعتبارات انجام دهد.

وی ادامه داد: اعتبارات دولتی درنظر گرفته شده برای هر واحد مسکونی تنها برای سفت کاری خانه ها کافی است و باید قبل از فرا رسیدن زمستان زودرس منطقه این پروژه را به اتمام برسانیم.

*احداث پایگاه اطفاء حریق غرب استان در فریدونشهر

فرماندار فریدونشهر از وقوع 15 فقره آتش‌سوزی در شهرستان طی ماه‌های گذشته سخن گفت و با توجه به وجود 60 درصد از جنگل‌های استان در شهرستان فریدونشهر و زندگی 18 هزار نفر عشایر در عرصه‌های منابع طبیعی این شهرستان خواستار احداث پایگاه اطفاء حریق غرب استان در فریدونشهر شد.

اسدی همچنین با توجه به کوهستانی بودن شهرستان، خواستار احداث پایگاه امداد و نجات کوهستان در فریدونشهر شد.

ریاست اداره جهادکشاورزی فریدونشهر نیز با اشاره به زودگذر بودن منابع آبی شهرستان، اظهار کرد: اگر بارندگی نباشد، کشاورزی فریدونشهر بسیار آسیب پذیر خواهد بود و منابع آبی این شهرستان به سرعت از بین خواهد رفت.

علیرضا اصلانی از وجود 200 رشته چشمه قنات و 800 رشته چشمه در شهرستان و وابستگی شدید میزان و مدت آب این چشمه‌ها به به میزان بارش برف در زمستان سخن گفت و از خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها در سال جاری به علت کاهش بارش برف سخن گفت که کشاورزان و یاغداران را با مشکل مواجه کرده است.

Bohran003

*خسارات کشاورزان از حوادث غیرمترقبه پرداخت نشده است

وی بیان کرد: به خاطر سرما در دو سال اخیر خسارت زیادی به کشاورزان وارد شده ولی هیچ کمک جبرانی در این رابطه به کشاورزان نشده است. رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر با ذکر این نکته که این اداره کشاورزان را تشویق به بیمه کردن باغات و مزارع خود می کند، گفت: از آبان ماه سال گذشته تاکنون هیچ گونه غرامتی به کشاورزان پرداخت نشده است.

اصلانی کشاورزی فریدونشهر را شامل 19 هزار هکتار بیان کرد که 2500 هکتار آن باغ و 4500 هکتار اراضی دیم گندم، جو و حبوبات تقریبا ارگانیک است. وی میزان کشت سیب زمینی در شهرستان را 2300 هکتار دانست و اظهار کرد: این اداره با توجه به بازار نامطلوب سیب زمینی برنامه تغییر الگوی کشت را برای این میزان از کشت سیب زمینی پیگیری می کند و شهرستان طی سال گذشته مزارع موفقی از کلزا، چغندرقند و گل محمدی را کشت کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر از استعداد سالانه منطقه برای میزبانی از 60 هزار کلونی پرورش زنبور عسل و از فعالیت 21 واحد پرورش ماهی سخن گفت.

رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر دیگر مدیر شهرستان بود که گزارش خود را در ستاد مدیریت بحران شهرستان عرضه کرد. امین حافظی به وسعت 214 هزار هکتاری شهرستان و 50 هزار هکتاری جنگل‌های آن و 140 هزار هکتاری مرتع فریدونشهر اشاره کرد و گفت: 80 درصد از این جنگل‌ها و مراتع جزء مناطق بحرانی حریق هستند.

*15 مورد آتش‌سوزی در منابع طبیعی طی سه ماه/ گردشگران، عامل اصلی آتش‌سوزی‌ها

وی با بیان این که در چهار ماهه ابتدایی سال 95 تاکنون عرصه های منابع طبیعی دچار 15 فقره آتش‌سوزی به مساحت 74.2 هکتار شده اند، از وجود 3 مورد از این حریق‌ها در 17 هکتار از جنگل‌های شهرستان سخن گفت و اظهار کرد: عمده حریق‌ها در روزهای تعطیل و ساعات بعدازظهر رخ می دهد که نشان دهنده حضور گردشگران و ایجاد حریق توسط ایشان است.

رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر از وسعت شهرستان سخن گفت و آن را به گونه‌ای بیان کرد که برای رفتن به یکی از روستاهای شهرستان از شهر فریدونشهر باید پنج ساعت با خودرو کمک‌دار بدون توقف رانندگی کرد.

حافظی به نظارت قرق‌بان‌های محلی بر عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و حداکثر زمان اطفاء حریق‌ها را چهارونیم ساعت بیان کرد. وی گفت: قرق‌بان‌ها به محض ایجاد حریق موضوع را به اداره منابع طبیعی شهرستان اطلاع می دهند و ما تلاش کردیم با توانمندسازی دهیاران و شوراها با در اختیار قرار دادن امکانات و آموزش از آن‌ها برای اطفاء حریق در کمترین زمان ممکن استفاده کنیم.

شهردار فریدونشهر هم از حق‌آبه‌ای سخن گفت که از سال 86 برای حدود 150 هکتار از فضای شهری این شهر درنظر گرفته و به تصویب رسیده است اما تاکنون اجرایی نشده است؛ حق‌آبه‌ای که ابتدا 400 لیتر در ثانیه بوده و تاکنون به 63 لیتر رسیده است.

*هشدار نسبت به سیل‌بند چهارصددستگاه

ابراهیم گوگونانی سیل‌بند چهارصد پلاک را یکی از نقاط بحرانی شهرستان مطرح کرد که به دلیل عدم اتمام آن، در صورت قوع سیل را بر روی مجموعه ای 1000 خانواری هدایت می‌کند. وی گفت: مسیل این سیل‌بند توسط اداره راه و شهرسازی پلاک‌گذاری و به مردم واگذار شده است. شهردار فریدونشهر به فضاهای ناامن و اختلاف ارتفاع در محوطه مسکن مهر اشاره کرد و خواستار تعیین متولی مشخص برای رفع مشکلات آن شد.

رئیس اداره امور عشایری فریدونشهر هم خواسته‌های خود را در این جلسه به بیان مشکلات آبرسانی جهت شرب و کشاورزی عشایر اختصاص داد. اصغر دویستی از آبرسانی به عشایر از طریق 70 تانکر ثابت دوهزار لیتری و یک تانکر سیار سخن گفت و تصریح کرد: این در حالی است که تنها تانکر سیار ما باید گاهی مسیر 90 کیلومتری را برای تأمین آب شرب عشایر طی کند. وی میزان کشاورزی عشایر را سه هزار هکتار بیان کرد.

Bohran004

شهرداری برف انبار هم از خشک شدن چمن بلوار این شهر به علت نبود آب برای آبیاری فضای سبز بلوار و سنگ‌فرشکردن آن به همبن منظور سخن گفت. حمیدرضا شریعتی‌نیا خیابان 20متری محله خمسلو را یکی از نقاط بحرانی این شهر دانست که چون بر روی زاغه احداث شده است، احتمال فرونشست و حتی انفجار در آن می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان سخنران آخر جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان فریدونشهر بود. شیشه فروش مصوبات ستاد مدیریت بحران را برای کلیه ادارات لازم الاجرا دانست و گفت: چون این مصوبات با جان انسان‌ها سروکار دارد از اولویت بالایی برخوردار است.

وی گفت: همه دستگاه‌ها باید در کنترل پیشگیری و بازسازی در شرایط بحرانی همکاری ویژه کنند و در طول سال اگر دیدند موردی ممکن است تبدیل به بحران شود به فرمانداری انتقال دهند تا در یکی از 14 کارگروه تخصصی کنترل حوادث در مرکز استان مطرح و پیگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری از نیروی انتظامی فریدونشهر برای اطلاع به موقع عوامل خطر تشکر کرد و با اشاره به این که هنوز تحریم‌ها علیه کشور برقرار است و بودجه‌ها محدود است اظهار کرد: مدیران باید با بودجه‌های محدود فعلی کار خود را پیش ببرند و این هنر مدیریت است.

*تنها راهکار جبران خسارت بخش کشاورزی فقط بیمه است

شیشه فروش از اعتبارات تخصیص داده شده در سال گذشته به آب روستایی و امور عشایری فریدونشهر سخن گفت و تصریح کرد: مدت پنج سال است دولت اعلام کرده تنها راهکار جبران خسارت بخش کشاورزی فقط بیمه است و کشاورزان منتظر چیزی غیر از جبران خسارت از طریق بیمه نباشند.

*اختصاص یک دستگاه خودرو برای اداره منابع طبیعی فریدونشهر

وی علت اصلی آتش سوزی‌های منابع طبیعی در سطح استان را افزایش دمای هوا خواند و از 300 هکتار آتش سوزی در استان طی 90 مورد حریق در سال 95 سخن گفت و در همین موضوع یک دستگاه خودرو برای اداره منابع طبیعی فریدونشهر برای به کارگیری در اطفاء حریق درنظر گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری دستور اقدام و پیگیری در رابطه با تأمین آب مزارع خسارت دیده نهضت آباد، آب فضای سبز شهری فریدونشهر و آب آشامیدنی شهر برف انبار و دهستان برف انبار به شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان داد.

شیشه فروش در رابطه با کلوسه گفت: ستاد بازسازی تشکیل شده است و این موضوع توسط فرماندار و بخشدار مرکزی به جد تاکنون پیگیری شده است.

*25 میلیون تومان تسهیلات و دو و نیم میلیون تومان کمک بلاعوض برای واحدهای تخریب شده کلوسه

وی ادامه داد: یک میلیارد و 750 میلیون تومان تسهیلات بانکی برای 70 فقره اماکن مسکونی کلوسه که در معرض رانش قرار داشتند، از مدیریت بحران کشور به استان اختصاص داده شده و تسهیلات آن در اختیار بانک ها قرار گرفته است تا بنیاد مسکن بر اساس تشکیل پرونده‌ها این اعتبارات را تا سقف 25 میلیون تومان برای هر واحد مسکونی به همراه 175 میلیون تومان کمک بلاعوض تا سقف دوونیم میلیون تومان برای هر واحد مسکونی در اختیار متقاضیان قرار دهد.

 

وی عملیات نوسازی روستای کلوسه را پایلوتی برای هفت روستای دیگر خواند که بعد از اتمام موفقیت آمیز عملیات نوسازی این روستا، عملیات بازسازی در هفت روستای دیگر در معرض خطر پشتکوه آغاز می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تاکید کرد قبل از فرا رسیدن فصل سرما باید کار بازسازی تمام شود و همه دستگاه‌ها موظفند به عملیات بازسازی کلوسه کمک کنند.

در این جلسه معاونین هلال احمر استان، اداره کل راه و شهرسازی استان، شرکت آب منطقه ای استان و گروه مطالعات مدیریت بحران استانداری حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

  1. امیدواریم حرف نباشد وعملی هم درکارباشد ومثل قبل تشریف آوردنددیدندگفتندخوردندورفتند نباشد.

  2. جناب آقای شیشه فروش آیا ازتغییر کاربریهای ونابود کردن قنوات وتخریب حمامهای شهر ونابود کردن زیرساختها و………. توسط شهرداری برای شما گفتند مسئول این همه بحرانها دراین شهر کیست

Go to TOP