چاپ خبــر
مدیر امور آبفای روستایی فریدونشهر؛

خیز بلند آبفای روستایی برای تأمین آب شرب بهداشتی همه روستاهای فریدونشهر

یبلویی با بیان این که بیش از 50 درصد جمعیت روستایی فریدونشهر از خدمات آبفار بهره مند هستند، گفت: طرح های اجرا شده در سال جاری در حوزه آب روستایی برابر با کل طرح های تعریف شده در برنامه پنجم توسعه در این شهرستان است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، محمدرضا یبلویی در گفتگو با پونه زار با بیان این که اداره آب و فاضلاب روستایی فریدونشهر در سال جاری 26 طرح در زمینه های اجرای خطوط انتقال، اصلاح و بازسازی شبکه های توزیع، احداث و بازسازی مخازن ذخیره، احداث و مرمت ایستگاه های پمپاژ و غیره را در دست اجرا قرار داده بود، گفت: این تعداد طرح در یک سال به تنهایی بیش از کل طرح های برنامه توسعه پنجم است.

مدیر امور آبفای روستایی فریدونشهر افزود: از 26 طرح وعده داده شده در سال 96 تاکنون هفت طرح تکمیل شده، 10 طرح با پیشرفت فیزیکی 20 تا 50 درصد در حال اجرا است و عملیات اجرایی 9 طرح نیز با انجام مطالعات، کسب موافقت، تأمین بودجه، اخذ استعلامات و برگزاری مناقصه به زودی آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: هم اکنون بیش از 50 درصد جمعیت روستایی فریدونشهر از خدمات آبفار بهره مند هستند و این شرکت با بیش از 178 کیلومتر خط انتقال و شبکه توزبع تلاش دارد آب بهداشتی سالم را برای حدود چهار هزار مشترک خود تأمین کند و جزء اولین شرکت هایی باشد که در روستاهای محروم شهرستان از جمله روستای بدون جاده هیران خدمت رسانی می کند.

یبویی اما اضافه کرد: با وجود تمام تلاش های انجام شده هم اکنون شاخص بهره مندی شهرستان فریدونشهر در زمینه آب و فاضلاب روستایی 66.7 درصد است و این در حالی است که میانگین استانی این رقم 71.3 درصد است.

مدیر امور آبفای روستایی فریدونشهر با اشاره به این که شاخص بهره مندی در نقاط مختلف شهرستان متفاوت است و در برخی نقاط این رقم از میانگین استانی نیز بیشتر است، این وعده را داد که در صورت همراهی مسئولان و تأمین اعتبار تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی تا سه سال دیگر، این شاخص به میانگین استانی برسد.

وی در مورد نیتراته شدن منابع آب زیرزمینی برخی مناطق شهرستان، علت این امر را ناشی از دفع جذبی فاضلاب در مناطق بالادستی عنوان کرد و با بیان این که در حال حاضر تنها منطقه ای در شهرستان که نیترات آب شرب آن از مرز خطر عبور کرده است، روستای سروشجان است گفت: در طول دو سال گذشته با شناسایی نقاط سبز، نقطه ای برای حفر چاه و دسترسی به منبع آب زیرزمینی بهداشتی انتخاب و عملیات حفر چاه آغاز شد.

یبلویی ادامه داد: اما بعد از حفر این چاه با وجود این که گمانه زنی ها درست از آب درآمد و نیترات آب این منبع زیرزمینی دو واحد یعنی حتی کمتر از نیترات آب های معدنی بود اما به علت دبی پایین این چاه (در حد نصف میزان مورد انتظار) عملا قابل بهره برداری نبود.

مدیر امور آبفای روستایی فریدونشهر تصریح کرد: راهکار تأمین آب بهداشتی سالم این روستا و برخی دیگر از نقاط شهرستان از منابع آبی پایدار، احداث تصفیه خانه و خط انتقال از خروجی چشمه لنگان است که این طرح بلند مدت هم اکنون در دست مطالعه است و تا اجرا شدن این طرح برای تأمین آب شرب سالم روستای سروشجان به دنبال پیدا کردن یه نقطه جدید برای حفر چاه در محدوده این روستا هستیم.

وی در مورد وضعیت منابع آبی شهرستان نیز گفت: در حال حاضر منابع زیرزمینی به کمترین سطح خود رسیده اند و در صورت که تا پایان مهرماه بارندگی در سطح شهرستان نداشته باشیم با تنش آبی روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/

Go to TOP