چاپ خبــر

بررسی اجمالی توانایی فریدون شهر در گردشگری زمستانی

توجه به اقیلم کوهستانی و بارش های سنگین برف و ماندگاری بالای آن در فریدونشهر می تواند این شهرستان را به محور توسعه اقتصادی و اجتماعی در استان اصفهان مبدل سازد
از تحولاتی که در دهه های اخیر در صنعت توریسم به وجود آمده است، تنوع فصلی و تخصصی شدن آن است.

گردشگری زمستانی یکی از اشکال فصلی جهانگردی و توریسم بشمار می رود که به دلیل رونق جهانگردی و وجود تسهیلات ارزان قیمت و عمومی شدن جریان های توریستی مورد توجه اقشار مختلف مردم واقع شده است.

کشورهایی که دارای موقعیت های مناسب کوهستانی و دامنه های برف گیر هستند، شرایط ایده آلی را برای توریسم زمستانی به وجود می آورند.

آنچه که به گردشگری زمستانی رونق می بخشد شرایط و عوامل مناسبی است که به طور نسبی با یکدیگر در ارتباط هستند که مهم ترین این عوامل درجه حرارت مناسب در فصل زمستان، میزان آفتابی بودن روزها، سرعت باد، پوشش برف، ناهمواری ها و پوشش گیاهی است.

عواملی نظیر دگرگونی تقاضا، کوتاه شدن مدت اقامت، شرایط فصلی و همکاری صنعت توریسم با صنایع بومی همواره تجربه های پر ارزشی را برای مطالعه توریسم زمستانی فراهم ساخته است.

گردشگری زمستانه در کشور ما عنوانی به ظاهر آشنا و در مفهوم غریب است زیرا هنوز به طبیعت و سفرهای زمستانی به مفهوم خاص آن، نگاه تخصصی نشده است.

اگر ارگانهای دولتی بتوانند امنیت طبیعتگردی زمستانی را برقرار کنند، فضای خاموش و راکد سفر در فصل زمستان، می تواند فضایی اشتغالزا و مفرح باشد.

در ایران به این موضوع بسیار اساسی در زمینه گردشگری کمتر پرداخته شده که انتشار آمارهایی از حضور حدود یک میلیون توریست زمستانی ایرانی آن هم در چهار ماه ابتدایی سال 2011میلادی در اماکن ورزشی تفریحی زمستانی ترکیه شاهدی بر این مدعاست .

در استان اصفهان پتانسیل مناسب و قابل دسترسی آن هم با صرف مسافتی حدود 180کیلومتری از مرکز آن در شهری بنام ˈفریدونشهرˈ وجود دارد که بهره مندی از اقلیم کوهستانی و توام بودن ارتفاع و بارش سنگین برف و همچنین وجود حداقل زیرساخت های مناسب ، فضایی کاملا حرفه ای را برای ورود سرمایه گذاران، گردشگران و ورزشکاران زمستانی در این منطقه بکر فراهم کرده است .

شهرستان فریدونشهر با آب و هوای معتدل کوهستانی و پراکندگی باران و برف درطول سال دستکم هشت ماه و ذخیره برف آن تا شروع بارندگی سال دیگر یکی از مناطق هدف گردشگری زمستانی در استان و کشور بشمار می رود.

متوسط بارندگی سالانه این شهرستان 600میلیمتر بوده و دوره یخبندان بطور متوسط در سال 164 روز است که زودترین تاریخ وقوع یخبندان 22 شهریور و دیررس ترین آن 20 آبان گزارش شده است .

همچنین زودرس ترین تاریخ خاتمه یخبندان21 فروردین و دیررس ترین آن سوم خرداد به ثبت رسیده است.

قله شاهان کوه با ارتفاعی بالغ بر چهار هزار و 40 متر مرتفع ترین قله استان اصفهان و از برفگیرترین مناطق فریدونشهر محسوب می شود.

برف سنگین، دمای زیر صفر درجه ،ماندگاری برف به مدت هشت ماه و وجود تنها پیست اسکی استاندارد استان اصفهان ازمهمترین ظرفیتهای فریدونشهر برای گردشگری زمستانی است.

پیست اسکی فریدونشهر با وسعت 67 هکتار بعنوان تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان در 180 کیلومتری غرب استان در منطقه ای کوهستانی و در سه کیلومتری مرکز شهرستان فریدونشهر قرار گرفته که شیب تند و منحصر به فرد حدود 35 درجه در میان 22 پیست اسکی دیگر کشور دارد.

ارتفاع پایه پیست فریدونشهر از سطح دریا دو هزار و 630 متر است و در بالاترین نقطه پیست به سه هزار متر می رسد که با این مشخصات مرتفع ترین پیست اسکی فلات مرکزی ایران است.

میانگین ارتفاع برف در این پیست از دو متر تا 10متر در نقاط مختلف متفاوت و ظرفیت پذیرش این پیست در سال حدود 100هزار گردشگر زمستانی است.

بر اساس آمارهای موجود در روزهای تعطیل بیش از سه هزار گردشگر برای ورزشهای اسکی، اسنوبرد، صحرانوری، سرعت و حتی برف بازی به این شهر سفر می کنند.

این پیست مجهز به بالابر تله اسکی،برف کوب، سوئیت ،رستوران ، کافی شاپ ، سایت اداری و نگهبانی است.

لزوم پرداختن علمی و کارشناسی به موضوع و ماهیت گردشگری در مرحله اول و گردشگری زمستانی در مرحله بعدی و نقش بی بدیل آن در رشد و شکوفایی اقتصاد و پویایی و تولید اشتغال با توجه به مشکلات فراوان این شهرستان از سوی متولیان و مسوولان امر به دلیل وجود فرصت استثنایی و موهبت خدادادی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد .

بارش برف در فریدونشهر ،این بستر بکر و بی نظیر در استان اصفهان خود به تنهایی می تواند هم مولد توسعه اقتصادی و ارتقای تراز توسعه یافتگی این شهرستان باشد.

علاوه بر این توجه به قدرت بالای جذب سرمایه این صنعت جدید و نو می تواند در رشد و تقویت شاخص های توسعه اقتصادی استان اصفهان نیز نقش موثری ایفا کند.

اجرای طرحهای گردشگری متناسب با آب وهوای این شهرستان شامل طرح توسعه دهکده گردشگری با هدف بالابردن ظرفیت های توریسم زمستانی باید مد نظر قرار گیرد.

همچنین باید با ایجاد زیرساختهای مناسب در این منطقه سردسیر کشور، انجام تبلیغات لازم و برگزاری جشنواره های گردشگری به موازات توسعه ورزش های خاص این فصل به رونق گردشگری در فصل سرما کمک کرد.

در این بین باید به این موضوع نیز توجه کرد که یکی از شاخصهای مهم برای گردشگران در تعیین مقصد، داشتن خصوصیات منحصر بفرد و جاذبه ها و دیدنی هایی است که ممکن است دسترسی به آنها در سایر نقاط میسر نباشد که این شهرستان در این باره در استان و کشور منحصر به فرد است.

اما نبود زیرساختهای مناسب، عدم معرفی و تبلیغات مناسب درباره تفریحات زمستانه در قالب سفر و طبیعتگردی را می توان یکی از اصلی ترین دلایل ناشناخته ماندن این منطقه بکر و فوق العاده دانست.

با ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در گردشگری زمستانی و حمایت های دولت در حوزه تبلیغات، این بخش از صنعت گردشگری می تواندبه شکل ویژه ای در آمدزا باشد.

در صورت مشارکت جدی تر دستگاه های متولی امر گردشگری و همچنین بخش خصوصی و برگزاری جشنواره ها کمک شایانی به شناساندن زیبایی های طبیعی برف و همچنین جذب گردشگران داخلی و خارجی می کند.

تسهیلات و خدماتی که در این پیست ارائه شده در حال حاضر تنها برای سفرهای یک روزه مناسب است و برای گردشگران و مسافرانی که حتی از دیگر کشورها به این مکان عزیمت می کنند، نمی تواند جوابگوی مناسبی باشد.

بعد مسافت و جابه جایی از مهم ترین مشکلات سفر به شهرستان برفی فریدونشهر است که برای برطرف شدن سختی و خستگی راه باید بستر مناسب اقامتی و استراحتگاهی در درون مجموعه به شکل مناسبی دیده شود .

بیشتر گردشگران زمستانی داخل کشور و حتی کشورهای آسیایی همچون مالزی، سنگاپور و تایلند به دلیل نبود برف در کشورهایشان به کشورهای اروپایی، استرالیا و ترکیه سفر می کنند .

در این میان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان اصلی ترین متولی گردشگری در کشور می تواند با اطلاع رسانی لازم و مناسب از بسترهای بکر و مناسب توریسم زمستانی در داخل کشور همچون شهر فریدونشهر بسیاری از این گردشگران را به این مناطق جذب کند .

باشگاه نویسندگان پونه زار/محسن تواضعی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری

Go to TOP