چاپ خبــر
در 36امین سال تولدش

از رویدادهای انقلاب در فریدونشهر چه می‌دانید؟

برای پی بردن به رویدادهای انقلاب در فریدونشهر با یکی از انقلابیونی که از سال‌ها قبل از انقلاب فعالیت انقلابی داشت مصاحبه کردیم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، انقلاب سال 57 در فریدونشهر هم برای خودش جایگاهی دارد. برای پی بردن به این موضوع بر آن شدیم تا با افرادی که در جریان انقلاب بودند این مطلب را جویا شویم. لذا به سراغ معلّم بازنشسته‌ای رفتیم که حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

حسینعلی توازهی، جزء انقلابیونی است که خاطراتش برمی‌گردد به سال‌ها قبل از 1357. از وی درباره چگونگی شکل‌گیری انقلاب در فریدونشهر پرسیدیم و این که چطور فریدونشهر وارد جریان انقلاب شد.

وی ضمن بیان این که قبل از انقلاب، بعد از نجف آباد فریدونشهر در غرب اصفهان، اوّلین شهری بود که با قرائت اعلامیه‌ای در مصلی اصفهان به انقلابیون کشور پیوست، از رگه‌های مخفی انقلاب از سال‌ها قبل در فریدونشهر سخن به میان آورد.

توازهی اظهار داشت از سال 1352 تعداد انگشت شمار دانشجویانی که در خارج از شهرستان مشغول به تحصیل بودند به کتاب‌های انقلابی و مذهبی دسترسی پیدا کرده و در جریان اوضاع و احوال کشور قرار گرفته بودند و با دیدن اوضاع آن زمان و تحولات پیش آمده، یکی از گروه‌هایی بودند که تفکر انقلاب را وارد فریدونشهر کردند.

این معلّم بازنشسته گروه دیگری که تفکّرات انقلابی را با خود وارد شهرستان کردند، فریدونشهری‌هایی خواند که در خارج از شهرستان مشغول به کار بودند؛ در تهران و عمدتاً اصفهان.

وی شرایط سخت آن زمان را یادآور شد و مردمی را که از شدت سختی و فشار به ستوه آمده بودند نیز جزء دیگر رگه‌های انقلاب در فریدونشهر خواند.

توازهی در این باب به کتاب‌هایی اشاره کرد که دست به دست بین انقلابیون می‌چرخید و بسیار اثرگار و روشنگرانه تفکرات انقلابی جوانان را شکل می‌داد. کتاب‌های نویسندگانی چون محمود حکیمی، ناصر مکارم و مصطفی زمانی و کتاب‌های قطع کوچک انتشارات در راه حق .

وی  چهارمین و مهمترین رگه‌ی انقلاب در فریدونشهر را حضور روحانیتی دانست که در ایّام خاص به خصوص در دهه‌ی محرم به فریدونشهر می‌آمدند و هر شب برای مردم سخنرانی می‌کردند و در این مورد به سخنرانی‌های داغ حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک، نماینده‌ی کنونی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد و از واقعه‌ای یاد کرد که حجت الاسلام سالک بعد از یک سخنرانی آتشین توسط ساواک دستگیر شد امّا مردم فریدونشهر با چندین مینی‌بوس به اداره ساواک منطقه واقع در شهر داران رفتند و خواستار آزادی وی شدند و نهایتاً ساواک وی را آزاد کرد.

این انقلابی فریدونشهری با بیان این که در سال 1342 همزمان با تبعید امام خمینی(ره)، اوّلین عکس‌های ایشان به فریدونشهر آورده شد، درباره اوّلین حرکت علنی ضدرژیم پهلوی در فریدونشهر گفت در دهه‌ی محرم سال 57 برخلاف آن چه مرسوم بود شب دسته عزاداری به راه انداختیم و با طی کردن یک مسیر کوتاه بانگ «الله اکبر» سر دادیم که در آن زمان حرکت بسیار مهمی قلمداد می‌شد.

توازهی از ترس و هراسی که مردم در آن دوران خفقان از رژیم داشتند صحبت کرد و گفت گاهی حتّی اعضای یک خانواده جرأت نمی‌کردند بین خودشان حرفی علیه شاه بزنند چرا که می‌دانستند اگر این حرف به گوش شاه دوستان برسد تکه بزرگشان گوششان خواهد بود.

وی اوّلین راهپیمایی‌های ضدرژیم را به قبل از بهمن 1357 نسبت داد و گفت زمینه‌ای فراهم شد و در سالن تربیت بدنی یک نمایشگاه کتاب و مجله دایر شده بود. لذا قرار گذاشتیم و از آن‌جا حرکتمان را آغاز کردیم و با گذشتن از جلو مسجد جامع و میدان «الله اکبر» به جلو پاسگاه ژاندارمری رسیدیم و سپس برگشتیم. وی گفت این راهپیمایی چند روز متوالی ادامه پیدا کرد.

توازهی همچنین درباره برخورد پاسگاه ژاندارمری با راهپیمایی‌کنندگان گفت چون حرکت خیلی سریع و بدون مقدمه چینی آغاز و خیلی سریع هم به پایان می‌رسید ژاندارمری فرصت نمی‌کرد آماده‌ی برخورد با مردم شود و چون محیط کوچک بود و مسئولین ژاندارمری با مردم آشنا بودند خیلی به مردم جسارت نمی‌کردند؛ البته تعداد نفرات پاسگاه ژاندارمری آن زمان هم خیلی کم بود؛ لذا ژاندارمری برخورد خیلی قهرآمیزی در حدّ شلیک گلوله انجام نمی‌داد و تنها به سد کردن مسیر یا برخورد لفظی بسنده می‌کرد. البته یک بار حین راهپیمایی متوجّه شدیم ژاندارمری در مسیر راهپیمایی مستقر و آماده برخورد مسلحانه شده است که بلافاصله مسیر راهپیمایی را تغییر دادیم و از مقابله با ژاندارمری جلوگیری کردیم.

  1. شهروند گفت:

    فریدونشهر از معدود شهرهایی است که در این شهر تظاهرات ضد انقلاب برگزار نشد.
    هیچ کس از اهالی این شهر به جرم حمایت از رژیم پهلوی یا مقابله با انقلاب اعدام یا حتی زندانی نشد. با اینکه تعداد اندکی بعد از انقلاب به عنوان ساواکی معرفی شدند ولی جرمشان آنقدر سنگین نبود. با توجه به اینکه هیچ روحانی یا شخصیتی که بتواند مردم را رهبری کند وجود نداشت. تعدادی از جوانان خود جوش راهپیمایی‌ها و مراسم را اداره می‌کردند. ریشه‌های مذهبی در شهر نسبتا خوب بود. بعد از پیروزی انقلاب یکی دو نفر از دبیران دبیرستان که غیر بومی بودند باعث انحراف تعداد انگشت شماری از جوانان دبیرستانی شدند. در این میان تعدادی از دانش آموزان به کمک مردم به شدت مقابل آنها ایستادند و دبیران مذکور را مجبور به فرار از شهر کردند. یاد آن روزها به خیر.
    برق فریدونشهر به وسیله سه موتور دیزل در محل فعلی پارکینگ شهرداری تامین می‌شد. فقط برای شب.
    تنها خیابانهای امام شریعتی قسمتی از خیابان ولی عصر و مطهری آسفالت بود.
    جاده فریدونشهر تا سه راهی اورنبلاغ خاکی بود. و در زمستان گاه تا چند هفته در اثر بارندگی برف بسته بود.
    اثری از پارک معلم(سراب) نبود.

  2. چرا فقط هرسال اقایان * از پیشگامان انقلاب معرفی می شوند

  3. شهروند محترم اینکه این ها را میفرمایید کاملا درست ولی یعنی اگه انقلابی صورت نگرفته بود جاده فریدونشهر تا دو راهی بعد چهل سال آسفالت نشده بود، برق به روستاها نمی رفت یا هر چیزی دیگه. عزیزان باید قبول کنیم انقلاب مسیرشا بعد امام خمینی عزیز گم کرد ، از اعتقادات با نیت خالص دور شدیم و ریا و … رو آوردیم.سراغ داریم نماز جمعه میرن بدون وضو که فقط دیده بشن. به چی از اسلام داریم عمل می کنیم مگه اسلام نگفته دزدی حرام ،مگه اسلام نگفته رشوه حرام، مگه اسلام نگفته حق همدیگرا ضایع نکنید. خدایا به تو پناه میبریم.

    • حامد گفت:

      ای کاش شما سری به قبله آمال گرجستان می‌زدید. سری به عراق می‌زدید که جولانگاه آمریکاست. سری به عربستان سفر می‌کردید. به افغانستان زیر چتر حمایت آمریکا تشریف می‌بردید. پاکستان را هم میل خودتان است. متاسفانه بسیار بی‌انصاف هستید. مطمئنا اگر انقلاب نمی‌شد الان در کوچه‌پس کوچه‌های مملو از لجن زندگی می‌کردید. والله بسیار ناسپاس هستید، و سزای ناسپاسی‌تان نیز خواهید دید. کسی منکر بی‌عدالتی و وجود برخی انسان نماها نیست. ولی جنابعالی نیز لیاقت حاکمیت بهتر از این را ندارید. مقداری به خودتان فکر کنید که برای این حکومت نه برای رفاه همشهریانت. برای رفاه خانواده‌ات و حداقل برای زندگی خودت چقدر مایه گذاشته‌ای. آدم متظاهر به دین از زمان حضرت آدم وجود داشته و خواهد داشت. شما در زمان انقلاب کجا بودی زمان اسارت کجا بودی زمان جنگ کجا بودی سر سفره حاضر و آماده حضور به هم رسانده‌ای و طلبکار هم هستی. آیا فکر می‌کنی الان مملکت در جنگ نیست. دشمن ندارد. محل کار ندارد. انسان فداکار هم قبل از انقلاب بوده حال هم وجود دارد و بعدا نیز خواهند بود دزد و نق زن و منافق و مجاهد خوب و بد هم به همین ترتیب. ببین در کدام گروه قرار داری. حق گرفتنی است. دادنی نیست.

      • آقا حامد عزیز ما هم مثل شما بلکه بیشتر انقلابمونا دوست داریم ولی منحرفش کردند پدر بنده جانباز .عموی بنده جانباز بالای 60 درصد هستند این نیست که چون نقد می کنیم ضد انقلابی حرف زدیم ولی خیلی مشکلات زیادن : جوانان اکثرا تحصیل کرده و بیکار ، آمار طلاق بالا، آمار اعتیاد بالا، تورم بالا، سطح رفاه پایین ،تو شهر خودمون چند نفر خودکوشی کردن، فساد اخلاقی فوق العاده زیاد… .

  4. سالک چرا حالا که کاره ای شده سراغ فریدو نشهر نمی اید و یک بار در مجلس از مظلومیت . پاکی و مقاومت این مردم سخن نگفته و نمی گوید مگر نه اینکه از این منطقه معروف شدند . انقلابی واقعی کسی است که در همه زمان انقلابی باشد و گرنه ما در شهر مان فعالتر از این اقا هم داشتیم ولی گمنام ماندند . از انقلا ب طلبکار نبودند و انرا وظیفه دینی و شرعی میدانستند . این اقای سالک مگر از کاستیهای منطقه مطلع نبود پس چرا بعد از انقلاب رفت که رفت و یک بار نپرسید که ایا منطقه شما به خواستهای خود رسید یا نه . ایا یک بار از نماینده مان در مجلس بابت کاستیهای منطقه به عنوان مطلع حمایت نمود . مگر نمی گوئید مردم برای حمایت از ایشان با ساواک ان دوره درگیر شدند . پس جواب محبتها چه شد و چرا مرغ همسایه برایمان غاز است . مردم شهرمان همیشه در صحنه بوده اند و خواهند بود و خود را باور کنیم و نگو ئیم اصفهانی ها بانی و با عث تحرک انقلابی در شهرستان شدند زیرا قبل از شما ها خیلی های دیگر برای انقلا ب فعالیت مخفیانه میکردند .

  5. خیلی ها گفت:

    این اقا که مبارز بوده زمان انقلاب حدود 14 سال داشته و خبری از دیگران نداشته /
    در ضمن خیلی ها ی دیگر هم در این اتفاق حضور داشته اند اما همیشه کسانی موج سواری می کنند و در دنیا دنبال نشان دادن خود هستند بنده اگر اعتقادی به کاری داشته ام نیاز به بوق و کرنا نیست/

    • جدیدی گفت:

      ایشان در بوق و کرنا نکرده اند بنده با کلی خواهش ایشان را راضی کردم که تن به مصاحبه در این رابطه بدهند.
      در ضمن با افراد دیگری هم مصاحبه کرده ایم که فکر نمی کنم کسی بداند از انقلابیون بوده اند، إن شاءالله آنها را هم منتشر خواهیم کرد.

    • برادر مسلمان من کاری به کسی ندارم بدبین هم نیستم وبا عرض معذرت عرض می کنم چرا برای خودتان گناه می خرید این آقا ازبنده 3سال بزرگترندوبنده درسال انقلاب 57سرباز بودم وایشان معلم حالا چطور 14سال داشتند خودتان قضاوت کنید

    • یه نفر گفت:

      شما این 14سال را ازکجا اوردی.ایشون الان بازنشسته اند.در ضمن من ایشونا میشناسم.انسان شریف وبا خدا(واقعی)هستند.در ضمن ایشون تعریف نکنن,شما تعریف میکنی؟ ایشون بد هستن وشما خوبی؟تا کی می خواین عقده حقارتتونا سر این و اون خالی کنین؟

Go to TOP