چاپ خبــر
یادداشت سردبیر؛

مسأله‌ای جدی به نام همدلی و هم‌زبانی بین دولت و ملت

نامگذاری امسال با نام دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی هدفی داشت که باید آن را دریابیم.

رهبر معظم انقلاب بلافاصله بعد از تحویل سال 1394، به رسم هر سال نامی برای این سال برگزیدند و سال 94 را با نام « دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی » نامگذاری کردند. با نگاهی به نامگذاری‌های رهبری در سال‌های گذشته می‌بینیم که این نام‌ها، انتخابی حکیمانه دارند و بدون علت اعلام نمی‌شوند.

انتخاب نامی برای وحدت بین دولت و مردم در حالی انجام شد که کشور با مسائل مختلفی مثل مشکلات اقتصادی، هجمه‌ی فرهنگی دشمن، مذاکرات هسته‌ای و … روبرو بود. این انتخاب عنایت مردم را بر اهمیت وحدت بین دولت و مردم می‌طلبد.

وحدتی که شاید بتوان گفت طی ماه‌های اخیر بر اثر تحقق نیافتن وعده‌های انتخاباتی ریاست جمهور و بر اثر عدم لمس آمارهای ارائه شده دولت توسط مردم کم‌رنگ شده است. ماجرای کلیدی که قرار بود 100 روزه مشکلات اقتصادی مردم را حل کند و ماجرای صفر شدن تورمی که مردم نتوانستند با وجود شتاب روز به روز قیمت‌ها آن را درک کنند.

رهبری خواستار رفع شکافی شدند که بر اثر کوبیدن منتقدان و انتقادات کوبشی به وجود آمده است و یا ممکن است به وجود آید. همان طور که ایشان در سخنرانی‌شان در اولین روز سال 1394 در حرم مطهر امام رضا(ع) فرمودند: «تذکر دادن هیچ اشکالی ندارد اما این تذکر نبایستی جوری باشد که اعتماد عمومی را از کسانی که مسئولند، مشغول کارند، سلب کند. تذکر دادن باید جوری باشد که موجب بی اعتمادی عمومی نشود، اهانت وجود نداشته باشد» و در مورد لزوم انتقادپذیری دولت هم فرمودند: «به مسئولان کشور –در سه قوّه– این را تأکید می‌کنم که آن‌ها هم باید با منتقدین خود و با کسانی که از آن‌ها انتقاد می‌کنند رفتار مناسبی داشته باشند، آن‌ها را تحقیر نکنند، به آن‌ها اهانت نکنند؛ تحقیر مخالفان از سوی مسئولان، خلاف تدبیر و خلاف حکمت است. من مردم عزیزمان را به بی‌تفاوتی دعوت نمی‌کنم، به نظارت نکردن دعوت نمی‌کنم؛ آن‌ها را به اهتمام در مسائل اساسی کشور دعوت می‌کنم».

جالب این که مقام معظم رهبری در همین سخنرانی یکی از بزرگترین فرصت‌های کشور را همراهی مردم و جوانان با نظام و هدف‌های نظام و امام بزرگوار دانستند. معنای این مطلب این است که مردم در راه صحیح هستند و نامگذاری سالی با عنوان وحدت بین دولت و مردم یعنی دولت هم در راه صحیح قدم بردارد و از راه نظام و هدف‌های نظام و امام منحرف نشود.

رهبری در ادامه این سخنرانی خود که به مناسبت آغاز سال « دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی » بود برخی از مسائل اساسی کشور را مطرح کردند که شاید بتوان گفت طرح این موضوعات در این روز عرصه‌های لزوم توجه دولت به این آرمان‌ها را یادآور شدند مثل مسئله هسته‌ای، خط مشی اقتصاد کشور، تحریم‌ها و مذاکره با آمریکا.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی مذکور با بیان این که «هر کس با هر تعداد رأیی که از طرف اکثریت مردم بر طبق چهارچوب قانون اساسی انتخاب شد، این مشروع است. دولت قانونی است و باید مردم او را قانونی بدانند و تا آنجایی که می‌توانند به او کمک کنند {البته} حقوق دوجانبه‌ای هم برقرار است» فرمان محکمی را خطاب به مردم صادر کردند: مردم باید تا آنجایی که می‌توانند به دولت کمک کنند. این جا جای توجه همه مردم مخصوصاً آن‌هایی است که مدعی پیروی از رهبری را دارند. سخن ولی امر مسلمین و صلاح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر این است که نه تنها از زیر بار مالیات در نرویم، نه تنها دولت را تخریب نکنیم، نه تنها برای تضعیف دولت بازار را خراب نکنیم بلکه تا جایی که می‌توانیم به دولت کمک کنیم. که این همان کلمه جهاد است.

 

  1. رضا گفت:

    دولت نباید تمام هم و غم خود را روی گفتگو با کسانی بگذارد که چشم دین ملت ایران را ندارند. و نگاهی هم به ملتی داشته باشند که از از صدقه سر آنها به این سمت‌ها رسیده‌اند. زمان پر کردن جیب‌های خود به یاد این مردم هم باشند. زمان تقسیم ریاست‌ها فقط آقازاده‌ها را مورد عنایت قرار ندهند. ثروت عظیمی در کشور وجود دارد که در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته که مثل شاهزادگان سعودی در کشورهای غربی و هتل‌ها و کاباره‌های مناطق خوش‌آب و هوای دنیا خرج می‌کنند. آقازاده‌ها و مسئولین رفاه زده ما دقیقا راه و رسم سعودیهای وهابی را در پیش گرفته‌اند. زندگی فقیرانه و علی وار را تنها یک عده‌ای اندک در این کشور انتخاب کرده‌اند. تا دولت به این گونه با مردم رفتار می‌کند و برای توجیه خود و حفظ کرسی حکومت دست به فریب مردم بزند نمی‌تواند با مردم همدل شود. دل مردم با اسلام و عدالت است. دل مردم از ظلم و بیداد و سرمایه‌دارانی که یک شبه ره صد ساله رفتند بیزار است. دل مردم از کودک کش و مردم کش و حامیان آنها بیزار است دل مردم از آمریکا و اسرائیل و فرانسه و انگلیس بیزار است. اینها کی دلشان برای مردم و مسلمانان به رحم آمده هر وقت دولتی‌ها نیز دلشان مردمی شد آن روز، روز همدلی است.

Go to TOP